Nieuws

Definitieve versie Europese droneregelgeving aangenomen

Op vrijdag 24 mei is de definitieve versie van de aankomende Europese regelgeving aangenomen door de Europese Commissie. Naar verwachting wordt deze 11 juni gepubliceerd in alle talen van de EU-lidstaten. Dat betekent dat de klok gaat tikken voor de transportministeries en luchtvaartautoriteiten van de Europese lidstaten, want eind juni 2020 moet de regelgeving op nationaal niveau geïmplementeerd zijn. Voordat het zover is moet er nog veel geregeld worden, zoals ook blijkt uit ons recente verslag van wat de EU regelgeving gaat inhouden voor dronepiloten.

Einde aan nationale drone-regelgeving

Nu nog zijn de regels waar recreatieve en professionele dronepiloten zich aan dienen te houden geregeld op nationaal niveau. Dat betekent dat alle EU-landen verschillende regels hebben. Niet alleen leidt dat tot veel verwarring bij mensen die hun drone mee willen nemen op vakantie, ook zetten de verschillen een rem op de ontluikende Europese drone-industrie, want brevetten en vergunningen zijn niet of nauwelijks uitwisselbaar.

Daar komt verandering in met de invoering van een Europees stelsel van regels voor dronegebruikers. Dat heeft flink wat voeten in de aarde, want de Europese regelgeving moet eerst nog op nationaal niveau geïmplementeerd worden. Dat betekent niet alleen veel werk voor de beleidsmakers en handhavers bij het ministerie van I&W en de ILT: ook drone-operators moeten aan de bak om hun vergunningsvorm geschikt te maken voor de nieuwe situatie, alhoewel er wel sprake zal zijn van een overgangsperiode van twee jaar. Het goede nieuws is dat nu eindelijk duidelijk is hoe de Europese vereisten ten aanzien van operaties eruit gaan zien.

Registratieplicht en theorie-examen

Voor recreatieve dronevliegers gaat er veel veranderen. Zo komt er een registratieplicht voor dronepiloten die vliegen met een drone die zwaarder weegt dan 250 gram of met een camera aan boord. Voor drones die meer wegen dan 900 gram tot aan de limiet van 4 kg komt er een verplicht dronebrevet. Dat betekent dat men een theorie-opleiding moet volgen die afgesloten wordt met een examen.

Een ander in het oog springend verschil is dat het verschil tussen recreatieve vliegers en beroepsmatige ROC-light piloten komt te vervallen. In de zogenaamde ‘Open’ categorie wordt er namelijk geen onderscheid meer gemaakt tussen amateur- en beroepsvliegers. Bedrijven die vluchten willen uitvoeren met een hoger risico komen in de ‘Specific’ of ‘Certified’ categorieën.

‘Duidelijkheid voor bedrijfsleven en innovators’

EU-transportminister Violeta Bulc is enthousiast over de aankomende regelgeving: “De EU zal nu wereldwijd de meest geavanceerde regels hebben, die de weg zullen effenen voor veilige, beveiligde en milieuvriendelijke drone-operaties, en tevens de broodnodige duidelijkheid verschaffen voor het bedrijfsleven en voor drone-innovators in de Europese Unie.”

De nieuwe regels hebben niet alleen betrekking op de veiligheid, maar bevatten ook handvatten om dronegerelateerde veiligheidsrisico’s te beperken. Door registratie van de operators, identificatie op afstand en afbakening van geografische zones, zullen alle nationale autoriteiten de middelen hebben om misbruik of onwettige drone-activiteiten te voorkomen. Vanaf 2020 moeten alle drone-exploitanten bij de nationale autoriteiten worden geregistreerd.

Volgende stappen

De Europese Commissie en EASA zullen binnenkort richtlijnen en zogenaamde “standaardscenario’s” voor drone-operaties publiceren die drone-operators zullen helpen zich aan de vastgestelde regels te houden. De Europese Commissie ontwikkelt ook een beleidsmatig kader voor de levering van U-space-diensten, die gericht zijn op het mogelijk maken van complexe drone-operaties met een hoge mate van autonomie.

Avatar foto

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is A1/A2/A3 gecertificeerd dronepiloot en beschikt over een exploitatievergunning voor de Specific categorie.

8 gedachten over “Definitieve versie Europese droneregelgeving aangenomen

  • Hallo Wiebe/Dronewatch,

    Bedankt voor de informatie.
    Alleen nu snap ik niet waar ik aan toe ben.
    Ikzelf vlieg alleen met mij Dji Spark en weegt zo rond de 300 gram.
    Dus kan ik opmaken uit het bovenstaande stuk dat ikzelf alleen mijn drone moet registreren en that’s it?

    Er duiken plotseling veel drone opleiding op met allemaal weer een ander prijskaartje en vereiste. Heel onduidelijk nu. Een spark valt bijvoorbeeld in categorie C1.
    Hiervoor hoor ik een online examen af te ronden en als het nodig is een praktijk cursus? Voor een recreatiedrone?

    Hoop dat jij wel weet waar wij “spark” eigenaren aan toe zijn?
    Horen het heel graag!

    Vriendelijke groet
    Danny

    Beantwoorden
  • Beste dronewatch,

    Enige tijd in het bezit van een Dji Spark.
    Gebruik deze uiteraard volgens de regels van de dji go app en airmap eveneens recreatieve doeleinden.

    Als ik het nu goed begrijp hoeven mensen met deze drone deze alleen te registreren?

    Lees:
    Registratieplicht en theorie-examen
    Voor recreatieve dronevliegers gaat er veel veranderen. Zo komt er een registratieplicht voor dronepiloten die vliegen met een drone die zwaarder weegt dan 250 gram of met een camera aan boord. Voor drones die meer wegen dan 900 gram tot aan de limiet van 4 kg komt er een verplicht dronebrevet. Dat betekent dat men een theorie-opleiding moet volgen die afgesloten wordt met een examen.

    Maar andere drone academy/scholen etc. Hebben het erover dat er wel degelijk een theorie examen afgelegd moet worden.
    En de vraag is online of naar één of ander instituut rijden?

    Wat is nu de bedoeling?
    Hopend op wat duidelijkheid.

    Vriendelijke groet
    Trotse Spark bezitter.

    Beantwoorden
    • Avatar foto Wiebe de Jager

      Hallo Danny, de Spark weegt 300 gram (en heeft een camera) en je zou je volgens de nieuwe regelgeving dus inderdaad als dronevlieger moeten registreren vanaf medio 2020. Maar omdat het toestel minder dan 900 gram weegt hoeft je geen (online) theorie-examen te doen. En over 3 jaar (of beter gezegd: 2 jaar na de invoering van de EU regelgeving) mag je alleen nog vliegen met drones die aan bepaalde CE-eisen voldoen, dan is het dus einde oefening voor je Spark. Maar 3 jaar is een eeuwigheid in drone-land dus ik zou me daar nog niet te druk over maken.

      Beantwoorden
      • Bedankt voor je reactie.
        Maar einde oefening spark? Waarom is dat dan?
        Heb hem niet zo lang in mijn bezit.
        Ce eisen? Wat houden die in als ik vragen mag?

        Hoor het heel graag.
        Alvast bedankt Wiebe!

        Vriendelijke groet
        Danny

        Beantwoorden
          • Bedankt voor de info.
            Artikel heb ik even gelezen.

            Dus mijn spark valt onder een C1 drone. Oké.

            Ikzelf heb alles nagekeken en alle onderdelen inclusief batterijen en de drone zelf hebben een CE sticker dan wel keurmerk.

            Wat vreemd dat hiermee niet gevlogen mag worden terwijl alle websites en winkels dit artikel vrolijk verder verkopen zonder de consument in te lichten dat er nog maar 3 jaar mee gevlogen mag worden.?

            Mijn Spark heb ik gekocht in april dit jaar. Hard voor moeten sparen.
            Neem aan dat er toch enigzins, wat mij betreft met bijbetaling, de drone omgeruild kan worden dan wel gekeurd kan worden en er wel mee gevlogen kan worden?

            De Dji Spark voldoet aan geofencing, zwaarte, veiligheid propellors (dmv guards) return to home het aantal db qua geluid, snelheid, hoogte, max afstand 50meter piloot following mode enz… Alles volgens de aangegeven basis vereisten van C1.

            Met andere woorden… Alle drones die nu vrolijk verkocht worden, zonder de consument in te lichten, mogen over drie jaar niet meer de lucht in?
            Dat gaat leuk worden op marktplaats en in de winkels….. Heel apart. Absoluut geen aanval op dronewatch of wie dan ook hoor maar denk dat er veel boze drone bezitters zijn over 3 jaar.

            Hoop dat er een soort van update komt, zodat deze drones wel de lucht in mogen volgens de veiligheidsnormen. Wat mij betreft softwarematige updates.

            Bedankt voor de informatie Wiebe.
            We houden alles goed in de gaten.

  • Hallo Wiebe
    Hoe zit het met de Dji Mavic eerst versie.
    Onder welke categorie valt deze ?

    gr w

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter aan Danny Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier