Pro

DJI: ‘Problemen met Matrice 200 V1-serie waarschijnlijk veroorzaakt door vochtpenetratie’

De problemen die gebruikers afgelopen tijd hebben gemeld met drones uit de Matrice 200 V1-serie zijn waarschijnlijk veroorzaakt door vochtpenetratie, meldt DJI in een verklaring. In een aantal gevallen vielen de drones om onverklaarbare redenen uit de lucht, reden voor diverse luchtvaartautoriteiten om een officiële waarschuwing te doen uitgaan.

Uitvallende ESCs

Uit een onderzoek dat DJI heeft ingesteld blijkt dat de problemen mogelijk veroorzaakt zijn door uitvallende ESCs, als gevolg van waterpenetratie. Alhoewel de drones volgens de IP-43 norm wel tegen een spatje water zouden moeten kunnen, zijn er grenzen aan wat de drone kan verdragen en moeten gebruikers niet de limieten opzoeken wat betreft weersbestendigheid.

In een verklaring schrijft DJI:

“Sinds de melding van een klein aantal incidenten in de M200-serie heeft DJI deze kwesties met absolute prioriteit behandeld en alle zaken grondig onderzocht. Na een analyse van de fysieke componenten van de apparaten kunnen we geen gemeenschappelijke oorzaak identificeren, maar we vermoeden wel dat deze geïsoleerde gevallen het gevolg kunnen zijn van waterinfiltratie.

De M200-serie van DJI is onafhankelijk getest volgens een IP43-classificatie die verklaart dat:

a) Bescherming tegen toegang tot kwetsbare onderdelen (bijv. elektrische geleiders, bewegende delen) en het binnendringen van vaste voorwerpen tot een diameter van 1 mm.
b) Regen die onder een hoek van maximaal 60° vanaf de verticale valrichting valt, heeft geen schadelijke gevolgen.

De M200-serie is niet geschikt om te worden gebruikt onder omstandigheden of neerslag groter dan hierboven is aangegeven.

Alle gebruikers van drones uit de M210-serie moeten onze huidige onderhoudsrichtlijnen en veiligheidsinformatie raadplegen om hun toestellen te helpen beheren en de vliegveiligheid te maximaliseren.

DJI werkt eraan deze onderhoudsrichtlijnen bij te werken met meer specifieke details, zoals de levensverwachting van luchtvaartuigen en onderdelen, evenals aanbevolen vervangingsschema’s. DJI bereidt ook een catalogus van DJI-betrouwbaarheids- en veiligheidsnormen voor om klanten te helpen bij het beheren van hun onderhoudsvereisten.”

Voorlopige conclusie

De bevindingen van DJI zijn niet definitief, benadrukt het bedrijf. Operators die met de Matrice 200 of 210 V1 vliegen moeten vooralsnog dus extra voorzichtigheid betrachten en niet boven bebouwing of mensen vliegen, totdat er met 100% zekerheid geconcludeerd kan worden wat de oorzaak van de problemen was. Daarbij is het vooral van belang om de M200 niet in regen te vliegen, zeker niet als het daarbij ook nog eens waait.

Avatar foto

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is A1/A2/A3 gecertificeerd dronepiloot en beschikt over een exploitatievergunning voor de Specific categorie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier