#advFAQPro

Is mijn Belgische dronebewijs ook geldig in Nederland? #vraaghetNLR

Mag je als gecertificeerde Belgische dronepiloot eigenlijk ook operaties uitvoeren in Nederland? Deze lezersvraag staat centraal in de vierde editie van de vraag- en antwoordserie #vraaghetNLR. In hoeverre erkennen de verschillende Europese lidstaten elkaars opleidingen en brevetten? Is het mogelijk om incidenteel over de grens te vliegen? Zijn alle problemen opgelost na de invoering van de aankomende Europese drone-regelgeving?

De vraag:

Als voormalig TU Delft student en houder van een belgische drone licentie (klasse 1A) vraag ik mij af wat ik in Nederland moet doen om wettelijk te kunnen vliegen met mijn DJI M200 toestel in bijvoorbeeld havengebieden (maar ook gewone gebieden). Is mijn bewijs van bevoegdheid RPL-R in België, ook geldig in Nederland?

Het antwoord van NLR:

“Het korte antwoord op deze vraag is: Nee, nog niet.

Ieder land hanteert op dit moment zijn eigen regels als het gaat om drones, en dus ook ten aanzien van de training en brevetering van dronepiloten. Daardoor zijn er veel verschillen tussen de landen onderling. Trainingen, en de daardoor verkregen brevetten, zijn daarom niet uitwisselbaar. Een praktisch voorbeeld is het theorievak luchtvaartwetgeving, wat door die verschillen niet uitwisselbaar is. Maar ook de meer generieke vakken zoals meteorologie zijn door de verschillende achterliggende leerdoelen niet één op één uitwisselbaar en het daarmee verkregen brevet dus ook niet.

Het is al sinds lange tijd onderkend dat dergelijke verschillen niet wenselijk zijn. Een aantal landen zijn jaren geleden daarom begonnen om te proberen de regels te harmoniseren, met name op het gebied van de onderlinge acceptatie van elkaars brevetten (voor zover daar toen al sprake van was). Dit is echter nooit afgerond omdat kort daarna de Europese Commissie begon om Europese regels te stellen voor drones. Dit duurde veel langer dan verwacht of gehoopt, maar op vrijdag 24 mei is de definitieve versie van de aankomende Europese regelgeving aangenomen door de Europese Commissie. Deze regels worden naar verwachting op 11 juni gepubliceerd.

In de tussentijd is vanuit de Inspectie Leefomgeving en Transport in enkele gevallen getracht om deze onwenselijke situatie te slechten door uitleg te geven over wat de Nederlandse opleiding inhoudt aan landen die Nederlandse brevetten niet accepteren. Dit bleek niet in alle gevallen succesvol. Of andere landen dit ook bij Nederland hebben gedaan is niet bekend.

Wat al langere tijd wel mogelijk is, is om met buitenlandse papieren een drone-operatie in Nederland uit te voeren (middels het formulier: Application Authorization for RPAS flight in the Netherlands by foreign RPAS operators). Dit is echter beperkt tot incidentele operaties (met specificatie van de datum en locatie) en gaat niet op voor structurele(re) operaties.

Is het dan binnenkort allemaal anders als de Europese regels zijn gepubliceerd? Nou, niet direct. Na publicatie duurt het nog tot eind juni 2020 alvorens deze regels daadwerkelijk van kracht worden. Wel regelen die dan dezelfde soort opleiding voor dezelfde soort operaties. Uitgaande van operaties binnen de Open categorie varieert deze opleiding van de verplichting om bekend te zijn met de handleiding van de drone tot een schriftelijk examen (praktijkopleiding wordt hierbij niet verplicht gesteld). De reeds verkregen brevetten zullen omgezet worden naar hun equivalent onder de nieuwe regelgeving. De exacte invulling van die omzetting is één van de vele aspecten die in het komende jaar (tot de regeling van kracht wordt) nog geregeld zal moeten worden.

Daarnaast hebben de lidstaten de vrijheid om nog veel zaken zelf in te vullen, zoals het bepalen van de gebieden waar met een bepaalde opleiding (brevet) mag worden gevlogen of waar de huidige brevetten en certificeringen mee gelijkgesteld gaan worden. Hiermee lopen we opnieuw het risico dat er binnen de lidstaten verschillende interpretaties of invulling van de regels komen. Om dit te voorkomen werkt NLR, samen met brancheverenigingen en industriepartijen, in internationaal verband aan het opstellen van informatiematerialen, industriestandaarden en aanbevelingen om bij te dragen aan een snelle en geharmoniseerde nationale benaderingen van de implementatie van de aankomende EU-droneverordening.”

Dit artikel maakt deel uit van de vraag- en antwoordcampagne #vraaghetNLR, waarbij experts van NLR antwoord geven op vragen van Dronewatch-lezers. Kijk voor meer informatie over de diensten die NLR levert aan professionele dronevliegers op nlr.nl/dronecentre.

Avatar foto

Joost Vreeken

Joost is expert op het gebied van regelgeving en veiligheid en is de safety en compliance manager van de NLR RPAS operator organisatie. Hij is actief op het gebied van veiligheidsanalyses en dronevluchten op luchthavens en binnen CTR’s.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier