Europese drone-regelgeving in definitieve vorm beschikbaar

De Europese regelgeving voor drones is op 11 juni in definitieve vorm gepubliceerd. Dat betekent voor de lidstaten dat de klok gaat tikken, want eind juni volgend jaar moet de regelgeving in alle EU-landen geïmplementeerd zijn. Dronevliegers zullen zich vanaf dat moment ook verplicht moeten gaan registreren. Eén van de belangrijkste voordelen van de nieuwe regelgeving is dat men ook over de grens kan vliegen als men eenmaal geautoriseerd is in het land van herkomst.

Eindelijk definitief

Vorige maand werd al wel duidelijk dat de Europese droneregels er in definitieve vorm aan zaten te komen, toen deze door de Europese Commissie werd aangenomen. Maar de publicatie is het moment waarop er écht geen veranderingen meer doorgevoerd kunnen worden en dat betekent dat zowel professionele als recreatieve dronevliegers zich eindelijk kunnen voorbereiden op wat komen gaat.

Vanaf juni 2020 worden de huidige nationale regels voor dronevliegen (in Nederland zijn dat de Regeling modelvliegen voor recreatieve dronepiloten en de Regeling op afstand bestuurde luchtvaartuigen voor professionals) vervangen door het Europese stelsel van regels. Deze moeten er voor zorgen dat de dronesector zich verder kan ontwikkelen, terwijl de veiligheid van mensen op de grond en ander luchtverkeer gewaarborgd is.

Merendeel in Open categorie

Eén van de grootste veranderingen is dat het onderscheid tussen recreatieve vliegers en professionals komt te vervallen. Een tweede verandering is dat drone-operaties ingedeeld zullen gaan worden in verschillende risico-categorieën. Vluchten met een laag risico komen in de ‘Open’ categorie, partijen die dronevluchten uitvoeren waar wat meer risico’s aan verbonden zijn komen terecht in de ‘Specific’ categorie.

Het gros van de dronevliegers zal terecht komen in de Open categorie. De belangrijkste veranderingen op een rijtje, uitgaande van de huidige generatie drones waar nog geen strengere producteisen aan gesteld worden:

  • Iedere dronevlieger die vliegt met een drone die zwaarder weegt dan 250 gram of met een drone die voorzien is van een camera moet zich vanaf juni 2020 gaan registreren. Het registratienummer moet zichtbaar zijn aangebracht op de drone; in een later stadium moet de drone het registratienummer ook uitzenden;
  • Dronepiloten moeten 16 jaar of ouder zijn (uitgezonderd speelgoed- of zelfbouwdrones zonder camera die minder wegen dan 250 gram);
  • Drones mogen alleen binnen het zicht en niet hoger dan 120 meter vliegen. In tegenstelling tot de huidige situatie mag er dan ook ’s nachts worden gevlogen;
  • Drones met een gewicht van minder dan 500 g mogen boven gebieden vliegen waar redelijkerwijs kan worden verwacht dat er geen niet-betrokken personen worden overvlogen. Dat betekent dat men ook boven bebouwing mag vliegen, zolang er zich maar geen personen buiten die gebouwen bevinden;
  • Voor het vliegen met drones die meer wegen dan 250 gram moet men verplicht een theoriediploma halen, op basis van een online examen dat bestaat uit 40 vragen over onderwerpen als luchtvaartregelgeving, vliegveiligheid en privacy. Voor drones zwaarder dan 900 gram komen daar nog 30 aanvullende vragen bij, onder andere over meteorologie;
  • Drones met een gewicht tot 2 kg mogen worden gebruikt tot een horizontale afstand van 50 m van mensen;
  • Drones met een gewicht tot 25 kg mogen worden gebruikt tot op 150 m horizontale afstand van woon-, recreatie- en industriegebieden, waarbij redelijkerwijs kan worden verwacht dat gedurende de volledige duur van de operatie geen niet-betrokken personen worden overvlogen;
  • Vanaf 2022 moeten nieuw verkochte drones waarmee in de Open categorie wordt gevlogen voldoen aan strengere producteisen, die middels nieuwe CE-keurmerken zal worden geborgd. Denk hierbij aan softwarematige hoogtebeperkingen, geluidsproductie, geofencing en het uitzenden van het registratienummer van de eigenaar (drone ID).

Specific en certified

Bedrijven die drone-operaties met een hoger risico willen uitvoeren (denk aan vliegen boven mensen of in gecontroleerd luchtruim) komen terecht in de Specific categorie. Ook voor deze groep geldt dat de nieuwe regelgeving vanaf juni 2020 van kracht wordt. Men zal dan vluchten mogen uitvoeren mits men werkt volgens standaardscenario’s en goedkeuring heeft gekregen van de nationale luchtvaartautoriteit (in Nederland is dat de ILT).

Voor dronevluchten met een nog hoger risico (denk aan dronevluchten buiten het zicht of zelfs pakket- en personenvervoer) komt er de Certified categorie. Middels U-Space regulering moet ervoor gezorgd worden dat dergelijke operaties veilig kunnen worden uitgevoerd. Aan de condities en randvoorwaarden wordt nog hard gesleuteld.

Overgangsregeling

Er is weliswaar sprake van een overgangsregeling. De bedoeling is dat in juni 2021 alle nationale vergunningen, certificaten en ontheffingen zijn omgezet naar het nieuwe Europese stelsel. Ook moeten in 2021 alle zones met additionele vliegbeperkingen door de nationale autoriteiten zijn gedefinieerd. Dit kan betekenen dat er boven natuurgebieden, gevangenissen en industriële complexen minder of geen mogelijkheden komen om met drones te vliegen.

De nieuwe regelgeving kan via de volgende links in definitieve vorm en in alle Europese talen bekeken worden: Commission Delegated Regulation (EU) 2019/945 & Commission Implementing Regulation (EU) 2019/947.

De Europese drone-regelgeving heeft vanaf 1 juli 2020 consequenties voor Nederlandse dronevliegers.

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is gecertificeerd (RPA-L) dronepiloot en beschikt over het ROC-light. In het najaar van 2018 was Wiebe als coach&jurylid verbonden aan het tv-programma 'Drone Masters'.

24 gedachten over “Europese drone-regelgeving in definitieve vorm beschikbaar

  • 11 juni 2019 om 16:26
    Permalink

    Bedankt voor de informatie.

    Dus 300gram, wat mijn drone weegt, betekend dus wel een examen halen ipv alleen registreren? En dan ook nog 30 extra vragen?

    Beantwoorden
  • 11 juni 2019 om 17:13
    Permalink

    Oeps verkeerd gelezen… Gewoon de online vragen is voldoende vokr mijn drone en ik hahaha. Hopend op een software implementatie zodat alle bestaande drones de id code van de piloot netjes volgens de regels kan uitzenden. Dat zou een must zijn. Ook voor de consumenten die eindelijk een drone bezitten en samen met het gezin wat leuke opnames maken en gewoon met hun drone een aantal jaren gewoon verder kunnen. Dat zou een geschenk zijn.

    Bedankt Wiebe voor de update!

    Beantwoorden
  • 11 juni 2019 om 18:33
    Permalink

    Zal het praktijkexamen aldus niet meer verplicht zijn in België?

    Beantwoorden
    • Wiebe de Jager
      11 juni 2019 om 18:47
      Permalink

      Dat hangt af van de risicocategorie waarin de beoogde dronevluchten gaan vallen. Voor vluchten met een hoger risico kom je wellicht in de ‘Specific’ categorie terecht en daarin moet de dronepiloot naast theoriekennis ook over aantoonbare praktijkervaring beschikken.

      Beantwoorden
  • 11 juni 2019 om 19:33
    Permalink

    Toch even een checkvraag: die 250 gram is inclusief batterij?

    Beantwoorden
  • 11 juni 2019 om 20:10
    Permalink

    Alleen de 500gr die hierboven genoemd wordt kan ik nergens terug vinden. ik zie alleen bij UITVOERINGSVERORDENING (EU) 2019/ 947 artikel 22 iets over 500gr staan (overgangsregel)

    Beantwoorden
    • Wiebe de Jager
      11 juni 2019 om 20:18
      Permalink

      Klopt, dit gaat over de situatie die ontstaat na het invoeren van de EU regelgeving, maar waarbij mensen nog vliegen met de huidige generatie drones waar nog geen strengere producteisen aan gesteld worden.

      Beantwoorden
  • 11 juni 2019 om 20:41
    Permalink

    Houdt dit dan in dat je met een drone van< 900gr (mavic pro) straks niet boven mensenmenigten en niet boven niet-betrokken personen (redelijkerwijs te verwachten) mag vliegen En betekent dat dan dat men wel boven bebouwing mag vliegen, zolang er zich maar geen personen buiten die gebouwen bevinden ? (A1 – C1)

    Beantwoorden
    • Wiebe de Jager
      12 juni 2019 om 09:38
      Permalink

      Ja, daar komt het op neer, als we de teksten goed interpreteren. Boven mensenmenigten vliegen mocht sowieso al niet, en dat blijft ook in de nieuwe situatie het geval, maar het nu nog letterlijke verbod op vliegen boven gebieden met aaneengesloten bebouwing komt dus te vervallen. Alleen moet je dus wel afstand houden van niet bij de vlucht betrokken personen. Dat wordt nog interessant, qua handhaving.

      Beantwoorden
  • 11 juni 2019 om 22:59
    Permalink

    Eindelijk gedaan met die oplichting door dronescholen in België! Een online examen kan toch geen duizenden euros gaan kosten veronderstel ik?

    Beantwoorden
  • 12 juni 2019 om 12:47
    Permalink

    Ben benieuwt wat het gaat kosten , zal wel weer kosten want wij zij dit wel gewend in Nederland.Ik heb een Certificaat in Duitsland gehaald via Safe-Drone een onderdeel van de Lufthanse. Dit Certificaat kost niets en is ook online . Geld voor drones boven 2 Kg.
    Heb een Mavic pro Platinum en vlieg veel in Duitsland en Nederland.
    Hij staat ook geregistreerd in Duitsland.
    Ben benieuwd of dit over genomen wordt of opnieuw in Nederland gedaan moet worden. Heb een kenteken plaatje erop.
    Moet straks voor elk land een plaatje ???????

    Beantwoorden
    • 17 juni 2019 om 15:45
      Permalink

      Ik ben ook heel benieuwd naar de kosten. Met mijn Mavic 2 zoom van 905 gram (5 gram te veel dus) moet ik het online examen doen van 40 vragen plus nog 30 aanvullende vragen. Nu hoeft dat geen probleem te zijn. Ik het online ook examen gedaan en een certificaat behaald voor Duitsland en Frankrijk. Mijn drone is in Frankrijk ook netjes geregistreerd en voorzien van registratienummer.

      Nu hebben de buitenlandse minicursussen en examens mij niets gekost. Maar hoe zit het straks in Nederland? Als er geen verschil meer bestaat tussen hobby of professionele vliegers, ga je als hobbyist dan de hoge commerciële prijzen betalen die je nooit terug zal verdienen met opdrachten en ook niet belastingaftrekbaar zijn als investering in je eigen zaak? Dan zullen veel hobbyisten hun hobby op moeten geven vrees ik. De overheid zou een gratis cursus en examen online moeten zetten. Hooguit dat voor een certificaat (pasje op creditcard formaat?) een tientje of twee, drie aan onkostenvergoeding in rekening kan worden gebracht. Dan blijft het voor de hobbyist nog leuk en te behappen.

      Ik heb begrepen dat voor heel Europa er één registratie komt. Ik denk niet dat alle certificeringen en registraties van dit moment overgenomen zullen worden. Van de professionele vliegers mogelijk wel want die hebben een veel uitgebreidere opleiding en examen gedaan voor veel geld. Maar alles wat voor de hobbyist gratis was zal (denk ik) opnieuw moeten worden gedaan. Daar heb ik geen probleem mee. Ik zie het als een hertoetsing van (nieuwe) kennis waarmee eindelijk de wirwar van regeltjes per land over zijn.

      Beantwoorden
      • 18 juni 2019 om 09:29
        Permalink

        Een goedemorgen, ik zag toevallig net dit bericht. Ik wilde vandaag opsporen of de ROC-light valt onder ‘zakelijke kosten’ en declareerbaar is voor een startersbedrijfje. Dit is dus niet het geval? … Dat hakt er aardig in. Ik dacht dat dit soort voobereidingen vallen onder opleidingen die wel (deels) te vergoeden waren.

        Beantwoorden
  • 12 juni 2019 om 14:46
    Permalink

    Hebben deze regels nog effect op de kaart met locaties waar je niet mag vliegen in Nederland (https://kadata.kadaster.nl/dronekaart/)? En indien niet, verwacht je dat deze kaart wel of niet gaan veranderen?

    Bv rond vliegvelden. Nu mag je in een wijde circel om schiphol niet vliegen, terwijl je met een maximale hoogte van 120m toch wel heel dicht bij vliegveld moeten vliegen om een gevaar te vormen. Al helemaal niet wanneer je niet in het verlengde van een baan vliegt. DJI software heeft daar met variabele maximale hoogten wel een nette oplossing voor.

    Beantwoorden
  • 12 juni 2019 om 18:53
    Permalink

    Ik ben helemaal voor een cursus die men moet volgen, mits!

    1 – het niet alleen maar in het leven word geroepen om er door de overheid weer een financieel slaatje uit te slaan.
    2 – er ook actief word gecontroleerd.

    ik vrees voor puntje 2 aangezien ze het al druk genoeg hebben.

    Beantwoorden
  • 12 juni 2019 om 21:46
    Permalink

    Ik heb mijn drone een paar jaar geleden al geregistreerd met een PH-nummer maar heb geen ROC(-light). Is dat al voldoende voor de registratie, of moet ik straks opnieuw registreren met een ander nummer?

    Daarnaast vraag ik mij af hoe het zit met mensen die nu een DJI Mavic Pro/Air/Pro 2 hebben. Of een Spark. Die zenden geen registratienummer uit (voor zover mij bekend), dus hoe moet het als dat verplicht wordt? Kunnen al die dure drones dan de prullenbak in, of is er iets klein wat gemonteerd kan worden?

    Beantwoorden
    • 13 juni 2019 om 07:52
      Permalink

      Dat vragen heel veel drone bezitters zich af. Vind ik persoonlijk wel heel belangrijk.

      Beantwoorden
  • 17 juni 2019 om 11:00
    Permalink

    Ik zit met een dilemma waarvan ik hoop dat iemand het voor me kan ophelderen nu die regels vaststaan.

    Ik wil graag als freelancer aan de slag met drone footage (Phantom 4 Pro). Momenteel mag dit niet ivm de ROC(-light) die ik niet heb. Helder. Dan zou ik: óf nog een jaar moeten wachten om hiermee aan de slag te kunnen, óf nu alsnog mijn ROC-light halen. Punt is: is deze over een jaar nog geldig?
    Als het vervalt over een jaar heb ik het gevoel dat het weggegooid geld is. Ook omdat het nog niet bekend is hoeveel die nieuwe theorie toets gaat kosten.

    Als iemand mij hierover opheldering kan geven, dan duizend maal dank!

    Beantwoorden
      • 17 juni 2019 om 15:07
        Permalink

        Bedankt voor de snelle reactie! Wat ik uit dat artikel haal: als je het ROC-light certificaat nu haalt, hij sowieso nog 3 jaar geldig is.
        Maar dat het nog onzeker is wat het prijskaartje wordt van de nieuwe toetsing die over een jaar ingaat. Dit kan gratis zijn, maar het zou ook €5.000,- euro kunnen zijn. Dus dan kan men bij wijze van spreke niet zeker van zijn of de prijs voor de ROC-light deels zonde van het geld is of dat het uiteindelijk nog duurder gaat worden. Zo begrijp ik het tenminste.

        Verder staat in dat artikel “Bijkomend voordeel is dat met name voor ROC-houders de overgangsregeling betekent dat er nog minstens twee jaar doorgewerkt kan worden conform de procedures die men nu opneemt in het operationeel handboek.”
        Gaat het hier alleen om ROC-houders of ook ROC-light? Excuses voor de misschien domme vragen, maar het gaat voor mij om een grote financiële investering die ik niet zomaar kan verspillen.

        Alvast hartelijk bedankt voor uw tijd.

        Beantwoorden
  • 17 juni 2019 om 20:36
    Permalink

    Lees: UAS.OPEN.040 punt 2)

    (De uitgebrachte wetgeving laat veel ruimte voor eigen interpretatie)

    Beantwoorden
  • 18 juni 2019 om 12:07
    Permalink

    Waar is in de regelgeving terug te vinden dat een drone lichter dan 250 gram, maar met camera moet worden geregistreerd?

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.