Dronevliegers woest op Britse luchtverkeersleidingsorganisatie NATS

NATS, de organisatie die verantwoordelijk is voor de luchtverkeersleiding in het Britse luchtruim, heeft zich de woede op de hals gehaald van talloze dronevliegers. Een paar weken geleden ging het al mis, toen een vertegenwoordiger van de organisatie zich tijdens een hoorzitting zeer laatdunkend uitliet over dronepiloten. Maar de druppel die de emmer deed overlopen is een ludiek bedoelde ‘dronejacht’ op een beurs. Via sociale media uiten veel dronevliegers hun ongenoegen over de organisatie.

Kritisch op drones

National Air Traffic Services (NATS) is een publiek-private organisatie die verantwoordelijk is voor Air Traffic Control (ATC) in Groot-Brittannië. De organisatie is min of meer vergelijkbaar met haar Nederlandse evenknie, Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL). NATS is niet alleen actief in het Britse luchtruim, maar biedt haar diensten inmiddels in ruim 30 landen aan.

Bij NATS moet men echter niet veel van drones en hun bestuurders hebben. Dat blijkt wel uit een opmerking van het hoofd van de afdeling onbemand luchtverkeer Andy Sage, die dronevliegers tijdens een rondetafelbijeenkomst in het Britse parlement “onwetend, onverantwoordelijk en crimineel” noemde. De bijeenkomst had de dreiging die drones vormen voor het luchtverkeer als thema, en in die context deed Sage zijn uitspraken.

Excuusbrief

Sage’s opmerkingen leidden tot een storm van kritiek bij veel Britse dronevliegers en de brancheorganisatie ARPAS-UK. Kern van het protest was dat NATS beter onderscheid moet maken tussen de talloze bonafide dronevliegers die met respect voor de regelgeving vliegen en de handvol ‘cowboys’ die het voor de rest verpesten. Zeker in een dialoog met politici, bij wie velen toch al een slecht beeld hebben van de drone community, moet je niet iedereen over één kam scheren, vond men.

De excuusbrief die Sage schreef deed de gemoederen enigszins bedaren. Maar afgelopen week was het weer raak, toen duidelijk werd dat NATS op een beurs een ludiek bedoelde ‘drone catcher challenge’ presenteerde, waarbij bezoekers werden uitgedaagd om ‘wat ongeautoriseerde drones’ te komen vangen. De organisatie deelde de challenge ook nog eens publiek op Twitter:

De tweet schoot veel dronevliegers in het verkeerde keelgat, zoals uit onderstaande reacties valt af te leiden:

Ook DJI Vice President of Policy & Legal Affairs Brendan Schulman deed een duit in het zakje:

Kern van de reacties is dat NATS de drone community wederom belachelijk maakt. Blijkbaar zit er bij de organisatie een diepgeworteld wantrouwen tegen dronevliegers in het DNA. Maar zelfs als dat deels terecht is, zou een door de overheid mede gefinancierde organisatie zich professioneel en onpartijdig moeten opstellen, vindt men.

Wat vind jij? Zijn de reacties van Britse dronevliegers terecht? Of reageert men overtrokken op de waarschijnlijk vooral ludiek bedoelde challenge van NATS?

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is gecertificeerd (RPA-L) dronepiloot en beschikt over het ROC-light. In het najaar van 2018 was Wiebe als coach&jurylid verbonden aan het tv-programma 'Drone Masters'.

3 gedachten over “Dronevliegers woest op Britse luchtverkeersleidingsorganisatie NATS

  • 24 juli 2019 om 09:18
    Permalink

    Zeer bevorderlijk voor samenwerking en integratie, dit soort puberale onzin. Dat verwacht je van een studentenvereniging, zeker niet van een dergelijke instelling.. :-/

    Beantwoorden
  • 26 juli 2019 om 09:48
    Permalink

    Het is niet vreemd dat organisaties als NATS op deze manier reageren. Ze voelen zich bedreigd omdat in de toekomst organisaties als stukken kleiner kunnen worden aangezien de bemande luchtvaart uiteindelijk overbodig zal worden. Ze kunnen het beter omarmen en een rol zoeken in de onbemande luchtvaart.

    Beantwoorden
  • 26 juli 2019 om 19:55
    Permalink

    De civiele luchtvaart maakt van een mug een olifant.
    Ik ben gestopt met de “kleine luchtvaart” zoals we 50 jaar rc geleide modellen noemden.
    Dit wegens te veel beperkingen ,de wijn is niet meer te drinken.
    Het is de luchtvaart zelf die door de huidige saturatie en milieuvervuiling zichzelf de das omdoet.
    Nog enkele jaren en dan is er weer plaats in de lucht.

    Walther

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.