DJI lonkt naar FPV-community met productregistratie Air Unit en Goggles
Het heeft er alle schijn van dat DJI binnenkort weer eens met een paar drone-gerelateerde producten op de markt komt. Bij de Amerikaanse overheidsdienst FCC zijn er namelijk registraties ingediend voor een drietal producten, de ‘DJI FPV Air Unit’, ‘DJI FPV Remote Controller’, en ‘DJI FPV Goggles’. Blijkbaar wil DJI iets met de FPV sector gaan doen, maar of DJI ook met een eigen racedrone komt is nog even de vraag.
Voorspellen
Uitlekkende productregistraties bij de Federal Communications Commission (FCC) zijn altijd een goede barometer voor wat komen gaat aan elektronische gadgets, aangezien fabrikanten die hun spullen in de VS willen verkopen verplicht zijn om een FCC registratie aan te vragen. In het verleden kwamen we op die manier heel wat aankomende drones en andere producten van DJI op het spoor.
Zo ook deze keer. De productnamen ‘DJI FPV Air Unit’, ‘DJI FPV Remote Controller’, en ‘DJI FPV Goggles’ laten op zich weinig aan de verbeelding over. DJI staat klaarblijkelijk op het punt om de markt van FPV racedrones te betreden, met een videotransmissiesysteem, controller en een vernieuwde versie van de DJI Goggles, een videobril waarvan de eerste versie in 2017 verscheen.
Low latency OcuSync 2.0
Volgens eerste geruchten zou het nieuwe systeem gebaseerd zijn op OcuSync 2.0, het digitale videosysteem dat voor een haarscherpe overdracht van HD kwaliteit zorgt bij de Mavic 2-serie drones. Maar dan met een zeer kleine vertraging (latency onder de 30 ms), zodat ook bestuurders van FPV racedrones de techniek kunnen gaan gebruiken.
Qua afmetingen zou de controller volgens DroneDJ ongeveer net zo groot zijn als de controller van een Phantom, terwijl de videobril flink is gekrompen: die gaat van het formaat baksteen naar ongeveer de afmetingen van de bekende Fatshark FPV brillen. De Air Unit zelf bestaat uit een camera van hetzelfde formaat als gangbare FPV camera’s en de videozender zou net zo groot zijn als een Oreo biscuitje.

DJI racedrone?
De vraag die onherroepelijk bij je opkomt is natuurlijk of DJI dan ook met een eigen racedrone op de markt komt. Begin 2016 zette DJI een eerste stapje in deze wereld, met de introductie van de Takyon-serie ESCs, speciaal bedoeld voor het aansturen van de motoren in racedrones. En nu dus de FPV Air Unit, zender en videobril… Zou het? Nu dan ook een DJI racedrone?
Wij denken echter dat de kans niet groot is dat DJI met een racedrone op de markt gaat komen. De reden is eenvoudig te verzinnen: racedrones zijn nu eenmaal niet geschikt voor het grote publiek. Het vergt heel wat oefenen, tweaken en fingerspitzengefühl om met racedrones te kunnen vliegen en crashes horen gegarandeerd bij de steile leercurve. De naar verwachting grote aantallen defect geraakte of weggevlogen drones zouden een gigantische stroom van supportvragen en garantieclaims op gang brengen waar DJI echt niet op zit te wachten.

Spark 2.0
Maar kunnen we dit jaar dan helemaal geen nieuwe drone verwachten? En in hoeverre hebben deze geruchten daarmee van doen? Eén ding is zeker: met de aankomende Europese regelgeving ontstaat er een ‘sweet spot’ voor drones die net geen 250 gram wegen. Zo lang een drone binnen de Europese ’toy directive’ valt hoeft de eigenaar ervan zich niet te registreren en geen theoriebewijsje te halen.
We achten de kans derhalve een stuk groter dat DJI met een opvolger van de Spark komt, die net geen 250 gram weegt, en misschien wel gebruik maakt van de FPV Air Unit zoals die bij de FCC is geregistreerd. Misschien dat er met deze drone ook FPV gevlogen kan worden, door geoefende piloten. Een nieuwe FPV Sport Mode wellicht? Dan zouden er in ieder geval heel wat puzzelstukjes in elkaar vallen.
Een FPV sub-250 gram Spark 2 zou ik misschien nog wel nuttiger/leuker vinden dan upscalen van mijn huidige Spark naar een Mavic 2 Zoom. Mmm, dit nieuws in ieder geval even afwachten nog…