‘Mavic Mini gaat 245 gram wegen en filmt in 4K’

Het gerucht dat DJI waarschijnlijk dit jaar nog met een miniatuur-uitvoering van de Mavic Air of een opvolger van de Spark gaat komen houdt de gemoederen wereldwijd flink bezig. Volgens de laatste berichten heeft de Mavic Mini een gewicht van 245 gram en biedt de drone een maximale vliegtijd van 18 minuten op een batterijlading. De maximale videoresolutie zou 4K bedragen.

Uitgelekte specs

Deze keer komen de geruchten binnen via een YouTube-video van ene Aero X, waarin uitgelekte specs van DJI’s vermeende nieuwe drone worden getoond. En die liegen er niet om: de Mavic Mini (of Spark 2) zou een gewicht krijgen van 245 gram, filmen in 4K en fotograferen in 12 megapixels, voorzien zijn van obstakeldetectie en met een optionele remote controller bediend kunnen worden.

Het klinkt een beetje alsof DJI de specs van de Mavic Air in het formaat Spark heeft weten te krijgen en de drone vervolgens nog een stuk kleiner en lichter heeft gemaakt: de diagonaal zou slechts 170 mm zijn, exclusief propellers. De prijs van de drone zou 399 dollar gaan bedragen. Niet duidelijk is of dat met of zonder controller is.

Big deal

Waarom toch al die aandacht voor wat je een met enig dedain een speelgoeddrone zou kunnen noemen? De reden is eenvoudig: in veel landen wordt 250 gram gezien als een soort ondergrens in de regelgeving. Vluchten met drones die minder wegen hoeven aan veel minder strengere eisen te voldoen. Daarom is DJI’s aankomende minidrone best een big deal, want als de geruchten juist zijn biedt het toestel mogelijkheden waar we nu alleen nog maar van kunnen dromen.

De aankomende Europese drone-regelgeving bijvoorbeeld stelt je in staat om met een drone van maximaal 250 gram zowel boven bebouwing als boven niet bij de vlucht betrokken mensen te vliegen, mensenmenigten uitgezonderd. Dat zou betekenen dat je met de Mavic Mini (of hoe de drone ook gaat heten) dus legaal binnen de bebouwde kom kunt vliegen en kunt fotograferen en filmen, zo lang je de AVG maar respecteert.

En dat allemaal zonder dat je daarvoor eerst een theoriecertificaat hoeft te halen en zonder dat er een onderscheid wordt gemaakt tussen hobbymatig of beroepsmatig gebruik. Dat er hierdoor talloze mogelijkheden ontstaan (makelaardij, dakinspecties, funvliegen in de achtertuin) behoeft waarschijnlijk geen verdere toelichting. Dat er de nodige privacyzorgen zullen ontstaan is weer een heel ander verhaal.

Mavic Mini in een notendop

Natuurlijk kunnen er geen garanties worden gegeven op de juistheid van de informatie zoals we die tot nu toe hebben verzameld. Maar we willen je toch niet de highlights onthouden van wat de nieuwe drone lijkt te gaan bieden:

  • Het gewicht van de drone is minder dan 250 gram. Als DJI erin slaagt om de drone een C0-markering mee te geven conform de aankomende CE-eisen aan drones, dan mag je met deze drone vanaf 1 juli 2020 zonder dat je een theoriecertificaat nodig hebt boven bebouwing en niet-betrokken mensen vliegen.
  • De camera zou foto’s kunnen maken in een resolutie van 12 megapixels. Filmen kan in maximaal 4K bij 30 frames per seconde. In 1080p HD zou de maximale framerate zelfs 120 fps zijn. De camera is gimbalgestabiliseerd, over alle drie de assen.
  • De maximale vliegtijd op een acculading zou 18 minuten bedragen. In de praktijk vertaalt zich dat waarschijnlijk naar ongeveer een kwartier vliegtijd, vergelijkbaar met de Mavic Air.
  • De Mavic Mini zou bediend kunnen worden met een optionele remote controller. Die heeft een bereik van een paar honderd meter tot een paar kilometer (afhankelijk van of deze in CE of FCC modus gebruikt wordt).
  • De topsnelheid zou 50 km/uur zijn. Om botsingen te voorkomen is de drone uitgerust met voorwaartse sensoren voor obstakeldetectie. Ook zou de drone voorzien zijn van het vision positioning systeem. De navigatie is op basis van GPS en GLONASS.
  • De verkoopprijs zou 399 dollar bedragen en de drone zou in het laatste kwartaal van dit jaar op de markt verschijnen.

Alle uitgelekte specs

AIRCRAFT
Takeoff Weight245 g
Dimensions140x140x53mm
Diagonal Distance (propellers excluded)170mm
Max Ascent Speed9.8 ft/s (3 m/s) in Sport Mode without wind)
Max Descent Speed9.8 ft/s (3 m/s) in Auto Landing Mode
Max Speed31 mph (50 kph) in Sport Mode without wind
Max Service Ceiling Above Sea Level13,123 feet (4,000 m)
Max Flight Time18 minutes (no wind at a consistent 12.4 mph (20 kph)
Max Hovering Time17 minutes (no wind)
Operating Temperature Range32°F to 104°F (0°C to 40°C)
Satellite Positioning SystemsGPS/GLONASS
Hovering Accuracy RangeVertical +/- 0.1m (when Vision Positioning is active or … Horizontal +/- 0.3m (when Vision Positioning is active or +/1 1.5m
Transmitter Power (EIRP)2.4 GHz … and 5.8 GHz …
Operating Frequency2.400 – 2.483 GHz; 5.725 – 5.825 GHz

 

GIMBAL
Controllable RangePitch –85° to 0°
Stabilization3-axis mechanical (pitch, roll, yaw)
3D SENSING SYSTEM
Obstacle Sensing Range1–16ft (0.2–5m)
Operating EnvironmentSurface should be larger than 20x20cm and able diffuse reflection, with reflection rate >20% (eg. wall, tree, people)

 

VISION POSITIONING SYSTEM
Velocity Range≤22.4 mph (36 kph) at 6.6 ft (2 m) above ground
Altitude Range0–26 ft (0–8 m)
Operating Range0–98 ft (0–30 m)
Operating EnvironmentSurface with clear patterns, enables diffuse reflection with >20% reflection rate. Adequate lighting (lux>15)

 

CAMERA
Sensor1/2.3″ CMOS, Effective pixels 12MP
LensFOV 81.9° 25mm (35mm format equivalent) f/2.6
ISO RangeVideo 100–3200, Photo 100–1600
Electronic Shutter Speed2–1/8000s
Image Size4000×3000
Still Photography ModesSingle Shot, Burst Shooting: 3 frames, Auto Exposure Bracketing (AEB): 3 bracketed frames at 0.7 EV bias, Interval 2/3/5/7/10/15/20/30/60s
Video Resolution4K: 3840×2160 30p, 2.7K: 2688×1515 60p, FHD: 1920×1080 120p
Max Video Bitrate60Mpbs
Supported File SystemsFAT32 (≤32GB)
Photo FormatJPEG
Video FormatMP4 (MPEG–4 AVC/H.264)

 

WIFI
Operating Frequency2.4GHz / 5.8GHz
Max Transmission Distance100m (Distance)…

 

REMOTE CONTROLLER
Operating Frequency2.4GHz
Max Transmission Distance2.400 – 2.483GHz (unobstructed, free of interference), FCC 3.1mi (5km); CE: 1.8mi (3km); SRRC 1.2 mi (2km), 5.725 – 5.825GHz (unobstructed, free of interference), FCC: 3.1mi (5km); CE: 1.8mi (3km); SRRC 1.2mi (2km)
Operating Temperature Range32° to 104°F (0°–40°C)
Battery3000mAh
Transmitter Power2.4GHz: FCC: ≤26dBm; CE:≤18dBm; SRCC: ≤18dBm, 5.8GHz: FCC: ≤28dBm; CE:≤14dBm; SRCC: ≤26dBm
Operating Current/Voltage950mAh @3.7V
Supported Mobile Device SizeThickness range: 6.5–8.5mm, Max length: 160mm

 

CHARGER
Input100–240V; 50/60Hz; 0.5A
Output5V/3A; 9V/2A; 12V/1.5A
Wiebe de Jager

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is gecertificeerd (RPA-L) dronepiloot en beschikt over het ROC-light. In het najaar van 2018 was Wiebe als coach&jurylid verbonden aan het tv-programma 'Drone Masters'.

17 gedachten over “‘Mavic Mini gaat 245 gram wegen en filmt in 4K’

  • 13 augustus 2019 om 10:23
    Permalink

    Maar is het niet zo dat niet alleen de 250 gram geldend is maar ook de camera op de drone? Dan valt elke cameradrone binnen de registratiewetgeving.

    Beantwoorden
    • Wiebe de Jager
      13 augustus 2019 om 10:36
      Permalink

      Dat zou inderdaad kunnen. Ik denk dat de Mavic Mini mede daarom niet onder de ‘toy directive’ valt. Voor als je het echt wilt weten: zoals het er nu naar uitziet zou een vlucht met de Mavic Mini geschaard worden onder de UAS-vluchtuitvoeringen in subcategorie A1, met een klasse C0 drone. Theoriecertificaat niet verplicht, maar mogelijk wel verplichte registratie van degene die met de drone vliegt.

      Beantwoorden
  • 13 augustus 2019 om 11:53
    Permalink

    retail for $399 when it launches, weigh 350g (12.35oz) and measure 270mm (10.63in) diagonally when unfolded. This puts it 100g over the FAA’s 250g limit, but still keeps it on the smaller side.

    dus zeker geen 245 gram maar 350 :p

    Beantwoorden
    • Wiebe de Jager
      13 augustus 2019 om 11:58
      Permalink

      Ook dat is op basis van geruchten. Toch ben ik net even iets zekerder van die 245 gram. We gaan het zien.

      Beantwoorden
  • 13 augustus 2019 om 15:30
    Permalink

    13 augustus 2019 15:00 uur: Transform your world.
    weer geen publicatie van een nieuwe DJI Drone….

    Beantwoorden
    • Wiebe de Jager
      13 augustus 2019 om 17:58
      Permalink

      Weer geen drone inderdaad, maar de verwachting was ook niet dat DJI vandaag al iets van een drone zou aankondigen. Ik zet in op september of oktober. Voor de feestdagen in ieder geval.

      Beantwoorden
      • 14 augustus 2019 om 13:09
        Permalink

        Weer geen oculsync dus op de kleinere drones van DJI.Jammer want de verbinding is toch echt wel stukken beter.Zeker in Europa!

        Beantwoorden
  • 13 augustus 2019 om 22:28
    Permalink

    Weten jullie misschien wanneer deze drone gelanceerd gaat worden ,en wat dan ongeveer de fly more combo gaat kosten?

    Beantwoorden
    • Wiebe de Jager
      14 augustus 2019 om 08:52
      Permalink

      Hallo Markus, er is nog geen enkele officiële informatie vanuit DJI gepubliceerd over deze drone, alle informatie in dit artikel is op basis van geruchten. Een lanceerdatum valt dus niet te noemen, laat staan prijzen. Ook de specs zijn niet bevestigd. Even geduld dus nog!

      Beantwoorden
    • Wiebe de Jager
      15 augustus 2019 om 08:05
      Permalink

      DroningOn ken ik. Dit wordt gerund door een ietwat verzuurde Brit die vooral heel goed anderen in de gaten loopt te houden. Zelf heeft-ie ook een handje van clickbait video’s, kijk maar eens naar z’n Youtube kanaal. Ook daar zaten missers bij. Alleen vind ik het niet zo nodig om openbaar kritiek te leveren. Verder heeft-ie gelijk hoor, tot nu toe is alles speculatie, maar ja… Dat krijg je op een goed moment, kijk maar eens naar de talloze blogs met Applegeruchten. Overigens ben ik wel vrij zeker van de komst van een <250 gram Mavic Mini. Ik heb ook zo weer mijn bronnen. Maar we zullen zien...

      Beantwoorden
      • 15 augustus 2019 om 08:37
        Permalink

        Ik hoop zeker dat je gelijk krijgt! Wat bij mij vraagtekens geeft is:
        1: de afwerking van de drone. Die is slecht en DJI onwaardig
        2: de kleur
        3: de rare klep achterop de drone
        4: de vormfactor van de batterij

        Verder is het een lastige tijd. De regels waar fabrikanten zich aan moeten houden m.b.t. De eisen voor drones voor de EU zijn nog niet gepubliceerd, maar dat er nieuwe eisen komen per juli 2020 staat vast. Lastig voor DJI en andere drone bouwers…

        Beantwoorden
  • 15 augustus 2019 om 10:44
    Permalink

    Ik vraag mij af of zo’n drone van 245 gram niet erg veel last van de wind zal hebben. Zouden er beperkingen zijn t.o.v. bijvoorbeeld een mavic pro?

    Beantwoorden
    • Wiebe de Jager
      15 augustus 2019 om 10:58
      Permalink

      Ik denk dat je dat goed kunt vergelijken met hoe de Spark het doet als er wat wind staat. Ik was daar redelijk van onder de indruk in ieder geval.

      Beantwoorden
    • 16 augustus 2019 om 15:59
      Permalink

      In principe vangt een grotere drone meer wind. Ik zie dus geen problemen. Ook kleinere vogeltjes kunnen tegen de wind in vliegen. 😊

      Beantwoorden
  • 20 augustus 2019 om 15:50
    Permalink

    En lees ik goed? Wifi connectie? Heel prettig in een stad….

    Beantwoorden
  • 11 september 2019 om 14:13
    Permalink

    Mavic mini leuk, maar ik vrees dat de wifi konnectie veel,problemen
    Gaat opleveren, en de mavic mini max 100 m gaat,
    Maar goed, 100 m over mensen en gebouwen is best wel leuk

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.