Uitspraak Raad van State over luchtruim heeft mogelijk ook consequenties voor dronevliegers

Brancheverenigingen KNVvL en AOPA hebben bot gevangen in een jarenlange rechtszaak over het instellen van vliegrestricties voor recreatief vliegverkeer boven een aantal Zeeuwse Natura 2000-gebieden. Volgens de twee organisaties zijn de ministeries van Infrastructuur en Waterstaat en Defensie als gevolg van een uitspraak van de Raad van State niet meer exclusief bevoegd om het luchtruim te beheren. Dat heeft mogelijk ook verstrekkende consequenties voor dronevliegers.

‘Wildgroei aan vliegrestricties’

De kern van de zaak ging over het instellen van een zestal toegangbeperkingsgebieden (TGB’s) in de provincie Zeeland, door de staatssecretaris van Economische Zaken. Dit besluit werd later overgenomen door de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit. De vliegrestricties zijn bedoeld om verstoring van de natuur door vliegverkeer te beperken. Maar volgens KNVvL en AOPA was dat onnodig, omdat er al een gedragscode was opgesteld die laagvliegen zoveel mogelijk moest beperken.

De twee brancheorganisaties vrezen nu voor een wildgroei aan vliegrestricties. “De vraag wie gaat er over het luchtruim was al niet helder, maar is nu alleen maar erger geworden nu een route wordt geopend naar een nog grotere lappendeken. En dat is zorgelijk. Ongetwijfeld zal dit de twee ministers van I&M [sic] en Defensie, waarvan altijd werd verkondigd dat zij het Nederlandse luchtruim beheren, aan het denken zetten”, schrijft de KNVvL op haar website.

Mogelijk consequenties voor dronevliegers

De uitspraak van de Raad van State kan ook consequenties hebben voor dronevliegers. Ook zij konden er tot nu toe van uitgaan dat alleen de ministeries van IenW en Defensie zeggenschap hadden over het luchtruim. Maar dat komt met deze uitspraak eveneens op losse schroeven te staan: “Nederland kent ruim 160 van Natura 2000-gebieden. De deur staat nu open om overal maar een vliegverbod af te kondigen. Er zijn provincies die het overvliegen van natuurgebieden willen gaan verbieden en ook zijn er al een aantal gemeenten die in hun APV’s een verbodsbepaling hebben opgenomen om met drones over hun gemeente te vliegen”, schrijft de KNVvL.

Volgens KNVvL ligt verder het gevaar van gefragmenteerde informatievoorziening op de loer. “We vinden ook dat duidelijk moet zijn wie het luchtruim beheert en dat deze taak niet over meerdere ministeries verdeeld zou moeten kunnen worden. Dit komt de vliegveiligheid niet ten goede. Deze taak zou, zoals we gewend zijn, moeten blijven berusten bij uitsluitend de ministers van Infrastructuur & Waterstaat en Defensie, die immers zorgen voor goede afweging (onder andere op veiligheid) en zorg dragen voor informatie aan luchtvarenden via publicaties als de Aeronautical Information Publication (AIP) en de officiële luchtvaartkaart.”

Inmiddels zijn veel Natura 2000-beheerplannen al voorzien van een passage over dronegebruik. Lange tijd was de vraag in hoeverre die bepalingen juridisch steekhoudend waren, aangezien het instellen van vliegrestricties – voor zowel bemande als onbemande luchtvaartuigen – het exclusieve domein was van IenW en Defensie. Daar is met deze uitspraak dus verandering in gekomen en kunnen ook andere bestuurslagen onder het mom van natuurbescherming luchtruimbeperkingen invoeren.

Zonering

Afgezien van de recente uitspraak van de Raad van State is er nog een dossier waar dronevliegers bezorgd over zouden moeten zijn, namelijk de indeling van Nederland in verschillende ‘drone zones’. Dat is een uitvloeisel van de Europese regelgeving die op 1 juli 2020 wordt ingevoerd. Momenteel is echter onduidelijk hoe deze zones eruit gaan zien, welke stakeholders hier iets over te zeggen gaan krijgen en tot welke beperkingen dat gaat leiden.

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is gecertificeerd (RPA-L) dronepiloot en beschikt over het ROC-light. In het najaar van 2018 was Wiebe als coach&jurylid verbonden aan het tv-programma 'Drone Masters'.

4 gedachten over “Uitspraak Raad van State over luchtruim heeft mogelijk ook consequenties voor dronevliegers

  • 30 augustus 2019 om 19:37
    Permalink

    Ik volg nu al langere tijd de gehele voortgang mbt het vliegen met drones.
    Zelf ben ik ROC-lite vlieger en ik moet zeggen dat het ons steeds moeilijker gemaakt wordt om ergens te mogen vliegen.
    Ik woon zelf nabij Rdam en moet best wel stukken rijden om zo nu en dan een beetje plezier te hebben van mijn drone.
    Ik ben van mening dat het een kwestie van tijd is dat dalijk alleen de mensen met de piloten opleiding nog mogen vliegen.
    En de ROC-lite vliegers hebben het nakijken.

    Beantwoorden
  • 1 september 2019 om 12:23
    Permalink

    Een ding wil ik even kwijt. Ik heb zelf een drone een mavic pro 2 gekocht. Met alle toe behoren heb
    ik ruim 3000 euro uit gegeven . Drone vliegen is een hobby van me en voor zoals vele mensen hier in nederland . Als ik het goed begrepen heb gaat dit in juli 2020 flink veranderen en zijn de mensen flink de ??? . Ik wil even zeggen dat ik terug vlieg naar de filipijnen dus naar huis waar de drone gewoon vrij mag blijven vliegen . Maar hier in nederland gaat het onmogelijk worden voor mensen die in bezit zijn van een drone. Wat nederland ook gaat doen in 2020 het gaat geld kosten voor jan de arbijder.

    Ben blij dat ik dit heel ver achter me kan laten en met me drone dalijk gewoon rustig rond kan vliegen.
    Bedankt vrij nederland.

    Beantwoorden
  • 12 september 2019 om 12:05
    Permalink

    Je kunt je afvragen waarom soms een gebied onder natura 2000 valt. Voorbeeld het Markermeer bij ondermeer Volendam, Marken, Hoorn en Enkhuizen. Het hele gebied wordt gebruikt door zowel recreatieve scheepvaart als ook beroepsvaart, charterschepen en wordt er stevig gewerkt met graafmachines op het water ten behoeve van vaargeulen en dijkversterkingen. Totaal onlogisch in mijn ogen. Beter zou het zijn dat op plekken waar broedgebieden zijn, dezelfde restricties toe te passen als voor wandelaars, fietsers en alle andere soorten gebruik die nu van toepassing zijn. Dat schept helderheid en ruimte voor (drone)mens en dier.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.