Regelgeving

Uitspraak Raad van State over luchtruim heeft mogelijk ook consequenties voor dronevliegers

Brancheverenigingen KNVvL en AOPA hebben bot gevangen in een jarenlange rechtszaak over het instellen van vliegrestricties voor recreatief vliegverkeer boven een aantal Zeeuwse Natura 2000-gebieden. Volgens de twee organisaties zijn de ministeries van Infrastructuur en Waterstaat en Defensie als gevolg van een uitspraak van de Raad van State niet meer exclusief bevoegd om het luchtruim te beheren. Dat heeft mogelijk ook verstrekkende consequenties voor dronevliegers.

‘Wildgroei aan vliegrestricties’

De kern van de zaak ging over het instellen van een zestal toegangbeperkingsgebieden (TGB’s) in de provincie Zeeland, door de staatssecretaris van Economische Zaken. Dit besluit werd later overgenomen door de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit. De vliegrestricties zijn bedoeld om verstoring van de natuur door vliegverkeer te beperken. Maar volgens KNVvL en AOPA was dat onnodig, omdat er al een gedragscode was opgesteld die laagvliegen zoveel mogelijk moest beperken.

De twee brancheorganisaties vrezen nu voor een wildgroei aan vliegrestricties. “De vraag wie gaat er over het luchtruim was al niet helder, maar is nu alleen maar erger geworden nu een route wordt geopend naar een nog grotere lappendeken. En dat is zorgelijk. Ongetwijfeld zal dit de twee ministers van I&M [sic] en Defensie, waarvan altijd werd verkondigd dat zij het Nederlandse luchtruim beheren, aan het denken zetten”, schrijft de KNVvL op haar website.

Mogelijk consequenties voor dronevliegers

De uitspraak van de Raad van State kan ook consequenties hebben voor dronevliegers. Ook zij konden er tot nu toe van uitgaan dat alleen de ministeries van IenW en Defensie zeggenschap hadden over het luchtruim. Maar dat komt met deze uitspraak eveneens op losse schroeven te staan: “Nederland kent ruim 160 van Natura 2000-gebieden. De deur staat nu open om overal maar een vliegverbod af te kondigen. Er zijn provincies die het overvliegen van natuurgebieden willen gaan verbieden en ook zijn er al een aantal gemeenten die in hun APV’s een verbodsbepaling hebben opgenomen om met drones over hun gemeente te vliegen”, schrijft de KNVvL.

Volgens KNVvL ligt verder het gevaar van gefragmenteerde informatievoorziening op de loer. “We vinden ook dat duidelijk moet zijn wie het luchtruim beheert en dat deze taak niet over meerdere ministeries verdeeld zou moeten kunnen worden. Dit komt de vliegveiligheid niet ten goede. Deze taak zou, zoals we gewend zijn, moeten blijven berusten bij uitsluitend de ministers van Infrastructuur & Waterstaat en Defensie, die immers zorgen voor goede afweging (onder andere op veiligheid) en zorg dragen voor informatie aan luchtvarenden via publicaties als de Aeronautical Information Publication (AIP) en de officiële luchtvaartkaart.”

Inmiddels zijn veel Natura 2000-beheerplannen al voorzien van een passage over dronegebruik. Lange tijd was de vraag in hoeverre die bepalingen juridisch steekhoudend waren, aangezien het instellen van vliegrestricties – voor zowel bemande als onbemande luchtvaartuigen – het exclusieve domein was van IenW en Defensie. Daar is met deze uitspraak dus verandering in gekomen en kunnen ook andere bestuurslagen onder het mom van natuurbescherming luchtruimbeperkingen invoeren.

Zonering

Afgezien van de recente uitspraak van de Raad van State is er nog een dossier waar dronevliegers bezorgd over zouden moeten zijn, namelijk de indeling van Nederland in verschillende ‘drone zones’. Dat is een uitvloeisel van de Europese regelgeving die op 1 juli 2020 wordt ingevoerd. Momenteel is echter onduidelijk hoe deze zones eruit gaan zien, welke stakeholders hier iets over te zeggen gaan krijgen en tot welke beperkingen dat gaat leiden.

Avatar foto

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is A1/A2/A3 gecertificeerd dronepiloot en beschikt over een exploitatievergunning voor de Specific categorie.

6 gedachten over “Uitspraak Raad van State over luchtruim heeft mogelijk ook consequenties voor dronevliegers

  • Ik volg nu al langere tijd de gehele voortgang mbt het vliegen met drones.
    Zelf ben ik ROC-lite vlieger en ik moet zeggen dat het ons steeds moeilijker gemaakt wordt om ergens te mogen vliegen.
    Ik woon zelf nabij Rdam en moet best wel stukken rijden om zo nu en dan een beetje plezier te hebben van mijn drone.
    Ik ben van mening dat het een kwestie van tijd is dat dalijk alleen de mensen met de piloten opleiding nog mogen vliegen.
    En de ROC-lite vliegers hebben het nakijken.

    Beantwoorden
  • P.Zegers

    Een ding wil ik even kwijt. Ik heb zelf een drone een mavic pro 2 gekocht. Met alle toe behoren heb
    ik ruim 3000 euro uit gegeven . Drone vliegen is een hobby van me en voor zoals vele mensen hier in nederland . Als ik het goed begrepen heb gaat dit in juli 2020 flink veranderen en zijn de mensen flink de ??? . Ik wil even zeggen dat ik terug vlieg naar de filipijnen dus naar huis waar de drone gewoon vrij mag blijven vliegen . Maar hier in nederland gaat het onmogelijk worden voor mensen die in bezit zijn van een drone. Wat nederland ook gaat doen in 2020 het gaat geld kosten voor jan de arbijder.

    Ben blij dat ik dit heel ver achter me kan laten en met me drone dalijk gewoon rustig rond kan vliegen.
    Bedankt vrij nederland.

    Beantwoorden
  • Charles Webster

    Je kunt je afvragen waarom soms een gebied onder natura 2000 valt. Voorbeeld het Markermeer bij ondermeer Volendam, Marken, Hoorn en Enkhuizen. Het hele gebied wordt gebruikt door zowel recreatieve scheepvaart als ook beroepsvaart, charterschepen en wordt er stevig gewerkt met graafmachines op het water ten behoeve van vaargeulen en dijkversterkingen. Totaal onlogisch in mijn ogen. Beter zou het zijn dat op plekken waar broedgebieden zijn, dezelfde restricties toe te passen als voor wandelaars, fietsers en alle andere soorten gebruik die nu van toepassing zijn. Dat schept helderheid en ruimte voor (drone)mens en dier.

    Beantwoorden
  • Ik vind het wonderlijk dat de lokale overheden zich zorgen maken over verstoren van de natuur door drones. In de vele gebieden die daar nu onder vallen zoals de rivieren/rivierenoevers zie ik vele menselijke activiteiten, zoals boeren op tractoren, graafwerkzaamheden, jetskiers, speedbooten enz. In mijn belevenis vormen die een veel grotere verstoring van de natuur (inclusief milieutechnische) dan die sporadische drone die daar zou vliegen. Ik denk dat veel lokale overheidsbestuurders geen enkel idee hebben welke uiterst geringe impact dronevliegen op de natuur heeft. Mocht er een enkele dronepiloot zijn die bewust met zijn drone het dierenleven verstoord dan vind ik dat die daarvoor gestraft mag en moet worden, maar in veruit de meeste gevallen is daar geen enkele sprake van.
    Ik wordt best behoorlijk triest van dit soort regelgeving die alleen gebaseerd lijkt op angst voor het onbekende.

    Beantwoorden
  • Inderdaad Lammert, dat is helaas Nederland tegenwoordig. ” angst voor het onbekende”. Een plaatje schieten van de natuur op hoogte en de drone weer na een paar minuten laten dalen om lekker naar huis te gaan om het beeldmateriaal te bekijken is wat ik bijvoorbeeld graag doe. Daarbij blijf ik van de natuur af. Laat geen rommel slingeren, laat dieren met rust en vermijd zoveel mogelijk mensen want die wil ik niet op beeld hebben. En ja dat is wat mensen dus niet weten en alleen maar klagen over een drone die daar vliegt. Weet 100% dat de gemiddelde drone piloot hetzelfde doet maar andere recreanten maken er een puinhoop van. Inderdaad wat jij zegt Lammert, trieste regelgeving gebaseerd op onwetendheid.
    “nuchtere” Hollanders zijn wij allang niet meer……. Helaas…

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter aan P.Zegers Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier