#advFAQPro

Waar blijft de officiële dynamische dronekaart van Nederland? #vraaghetNLR

In de vraag- en antwoordserie #vraaghetNLR zijn we aangeland bij de laatste vraag alweer aan het team van drone-experts bij het Koninklijke Nederlandse Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR), die eind vorig jaar bij ons binnenkwam. Deze vraag gaat over de interactieve dynamische dronekaart van Nederland, die in opdracht van de Rijksoverheid mede ontwikkeld zou gaan worden door NLR. Met name professionele dronevliegers zitten met smart te wachten op zo’n kaart, liefst op basis van officiële overheidsinformatie.

De vraag:

“Eind 2016 heeft NLR, in opdracht van DGB, onderzoek gedaan naar dynamische informatievoorziening voor dronegebruikers. Via een aantal workshops hebben wij, Rijkswaterstaat en vele andere (zakelijke) belanghebbenden hier een bijdrage aan geleverd. U bent wellicht bekend met de statische dronekaart van het Kadaster. Doel van de workshops was tot het komen tot een inzicht van behoefte rond een dynamische kaart met actuele informatie, een zogenoemde drone 2.0 kaart. In oktober 2016 is hier mee gestart dmv de workshops. En eind 2016 is de notitie opgeleverd.
Nu is het inmiddels eind 2018, met nog steeds de oude statische dronekaart. Onze vraag is nu, is hier wel een vervolg aan gegeven ? Wanneer er daadwerkelijk met een informatieve, dynamische (drone 2.0) kaart wordt opgeleverd, waarin alle informatie actueel en dekkend is rond het gebruik van en met drones ? Ik wil NLR graag verwijzen naar hun eigen document voor meer informatie, “Verkenning dynamische informatievoorziening voor drones” – NLR PROJECTVOORSTEL SID 12822, 20 september 2016. De reden waarom wij dit vragen is, omdat het erg stil is rond de verbetering omtrent de informatievoorziening.”

Het antwoord van NLR:

“Een goede informatievoorziening voor drone-gebruikers, zowel amateurs als professionals, kan een belangrijke bijdrage leveren aan een veilige en een efficiënte vluchtvoorbereiding. De overheid heeft hiervoor een eerste stap gezet in de vorm van een zogenaamde dronekaart voor recreatieve dronevliegers. Dit is echter een statische, digitale kaart die aangeeft waar permanente restricties gelden voor recreatieve dronevliegers. Deze kaart kent echter een aantal belangrijke beperkingen. Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft NLR daarom gevraagd te verkennen wat erbij komt kijken om ook dynamische data beschikbaar te stellen voor de doelgroep, zowel beroepsmatig als recreatief.

De eerste stap hiertoe, een verkenningsstudie, is door NLR uitgevoerd in samenwerking met LVNL, Kadaster en de Veiligheidsregio Flevoland. Deze studie vond plaats in de periode september-december 2016 en leverde een inventarisatie van de informatiebehoefte die leeft bij dronevliegers. Er is tevens gekeken naar mogelijke bronhouders voor deze informatie en er is op hoofdlijnen geschetst hoe een succesvolle informatievoorziening er uit kan zien.

Het hieruit volgende plan van aanpak beschrijft de wijze waarop deze informatievoorziening voor dronegebruikers gerealiseerd kan worden, waarbij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat optreedt als opdrachtgever. Deze voorziening zal in eerste instantie beschikken over de volgende data:

•             Relevante NOTAMs;
•             Relevante delen van de luchtruimindeling;
•             Ongecontroleerde luchthavens;
•             Haven- en industriegebieden;
•             Bebouwing;
•             Wegen en spoorwegen;
•             Kunstwerken;
•             Stralingsbronnen;
•             Test-, RPAS en modelvliegterreinen;
•             Natuurgebieden met vliegverboden;
•             Regeling Modelvliegen;
•             Regeling OABL.

Deze data zal volgens vaste frequenties ververst worden zodat gebruikers altijd beschikken over de meest recente informatie. NOTAMs zullen direct na uitgifte in het systeem worden opgenomen. De voorziening is toekomstbestendig en zal qua functionaliteit meegroeien met de beschikbaarheid van data en de behoeftes van de gebruikers. De data zal op de bestaande dronekaart worden weergegeven. Daarnaast kunnen ontwikkelaars en gebruikers vrij gebruik maken van deze data, bijvoorbeeld om in een app of op een website weer te geven. Ten slotte wordt ernaar gestreefd de gebruikers van de voorziening in een “community” te verenigen om te zorgen voor een betere adoptie en doorontwikkeling.

Het plan van aanpak dat NLR heeft opgeleverd is goed ontvangen door IenW. Vanuit het ministerie is er daarna, mede door personeelswisselingen, helaas wat minder aandacht geweest voor drones. Sinds begin dit jaar is dit weer opgepakt, mede geholpen door de verplichtingen rondom e-registratie vanuit de EU. IenW is bezig met het maken van een planning van drone activiteiten en daarbij wordt ook de DroneKaart 2.0 nadrukkelijk meegenomen. NLR hoopt dat de drone-community snel over deze nuttige functie kan beschikken.”

Dit artikel maakt deel uit van de vraag- en antwoordcampagne #vraaghetNLR, waarbij experts van NLR antwoord geven op vragen van Dronewatch-lezers. Kijk voor meer informatie over de diensten die NLR levert aan professionele dronevliegers op nlr.nl/dronecentre.

Avatar foto

Dennis Nieuwenhuisen

Dennis is technical project manager/consultant bij het Koninklijke Nederlandse Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR)

7 gedachten over “Waar blijft de officiële dynamische dronekaart van Nederland? #vraaghetNLR

  • [De vraag:] “Nu is het inmiddels eind 2018, met nog steeds…”

    Is deze vraag eind 2018 gesteld, en volgt een reaktie nu, in september 2019…?

    Beantwoorden
  • Deze dronekaart zou eenvoudig een uitbreiding van de huidige AIP en Aeronautische kaart van Nederland moeten zijn. Piloten van luchtvaartuigen vliegen met deze kaarten, hetzij in digitale vorm (Foreflight / Skydemon) of gewoon op papier.

    Beantwoorden
    • Dennis Nieuwenhuisen (NLR)

      Dank voor je reaktie.

      Je hebt gelijk voor wat betreft de statische informatie. Wat we echter willen is ook (op termijn) dynamische informatie toevoegen. Dit is informatie die per dag of per moment kan veranderen. Denk aan relevante NOTAM’s of zelfs live de landingsplaats van een trauma heli delen. In de EU plannen met U-space worden dergelijke zaken wel voorzien, maar dan pas op de langere termijn.

      Beantwoorden
  • Dit is echt al mogelijk vanuit andere technologie en software gebieden. Nedshield BV is zelfs al bezig met een systeem genaamd mobile geo-spatial data command and control waarbij je daadwerkelijk drones live kan volgen. Deze software technologie komt uit een ander ontwikkeling voort en zou wel eens de sleutel kunnen zijn tot dit probleem. EN het is er al gewoon!

    Beantwoorden
  • Recreatief piloot

    Waarom iets nieuws ontwikkelen als er al grotere platforms in samenwerking met bijv DJI al bezig zijn met iet soort gelijk zoals in bijv. de VS ? Hierbij is zelfs integratie mogelijk met de plaatselijke luchtvaart autoriteiten en kunnen dus de gevreesde gevaarlijke situatie veel beter voorkomen worden. Iedereen is veel meer gebaat bij een internationale uniformiteit en integratie vs de zoveelste nationale aanpak….

    Beantwoorden
    • Avatar foto Wiebe de Jager

      Uiteindelijk komt er wel een gemeenschappelijk systeem (in de vorm van drone zones), althans voor de EU. Momenteel is het proces van zonering in volle gang. Uiteindelijk moeten ook alle nieuwe verkochte drones automatisch de drone zones in het geheugen gaan ophalen.

      Op de iets kortere termijn is er wel goed nieuws: LVNL werkt aan een app met luchtruiminformatie specifiek gericht op dronevliegers. Deze komt naar verwachting in maart/april 2020 online in de app stores. Houd Dronewatch in de gaten voor updates.

      Beantwoorden

Laat een antwoord achter aan Recreatief piloot Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier