Opmerkelijk

Qantas: ’Meeste piloten hebben liever een drone dan een zwerm ganzen in de motoren’

Niet vliegvelden, maar vliegmaatschappijen zouden verantwoordelijk moeten worden voor het maken van risico-afwegingen als het gaat om aanvaringen met drones. Dat stelt Qantas-veiligheidsmanager David Chitty in de Australian Business Review. Volgens Chitty is het onzin om een heel vliegveld te sluiten zodra er een drone wordt gesignaleerd.

Dan liever een drone

De uitspraken van Chitty zijn op zijn minst opmerkelijk te noemen in een tijd waarin piloten steeds vaker aan de noodklok trekken als het gaat om drone sightings en vliegvelden met enige regelmaat platgelegd worden zodra er een melding van een drone binnenkomt. In december 2018 ging vliegveld Londen Gatwick zelfs dagenlang op slot nadat er meerdere meldingen van drones werden gedaan. Diverse vliegmaatschappijen leden hierdoor miljoenen dollars schade, terwijl nog altijd niet duidelijk is of er daadwerkelijk drones rondvlogen.

Volgens Chitty zouden niet vliegvelden, maar vliegmaatschappijen moeten beslissen of er wel of niet gevlogen wordt, op basis van eigen risico-analyses. “De meeste piloten die moeten kiezen tussen een zwerm ganzen of een drone zullen voor de laatste optie gaan. Dan weet je tenminste zeker dat er maar één motor aangaat”, stelt hij in de krant.

“De beslissing of er wel of niet gevlogen wordt zou aan ons moeten zijn, als luchtvaartmaatschappij die twee of drie miljoen dollar miljoen verliest door een sluiting van een luchthaven. Als je een luchthaven sluit voor een enkele drone, dan zou je zeker moeten sluiten voor een zwerm lepelaars.”

Qantas heeft een reputatie hoog te houden als het om veiligheid gaat. Al sinds jaar en dag scoort het Australische bedrijf hoog als het gaat om vliegveiligheid. In januari 2019 werd Qantas wederom uitgeroepen tot veiligste airline ter wereld.

Bird strikes

Wereldwijd worden jaarlijks duizenden vliegtuigen getroffen door vogels (‘bird strikes’). Alleen al in de VS gaat het jaarlijks om 13.000 gevallen. Soms leidt dat tot uitval van motoren, met als bekend voorbeeld US Airways-vlucht 1549. De Airbus A320 vloog tijdens het opstijgen door een zwerm vogels waardoor beide motoren uitvielen. De gezagvoerder wist uiteindelijk een geslaagde noodlanding te maken in de Hudson.

Voor zover bekend is er nog nooit een verkeersvliegtuig in botsing gekomen met een drone. Diverse plotselinge schadegevallen waarbij gedacht werd aan een impact met een drone bleken uiteindelijk andere oorzaken te hebben.

Onderzoekers denken wel dat een aanvaring met een drone ernstiger consequenties heeft dan een bird strike. Met name de motoren en accu’s zijn veel harder dan het zachte weefsel van vogels. Toch zou bijvoorbeeld een cockpitraam niet sneuvelen als deze getroffen wordt door een drone.

Tegen de 300 meldingen

In 2016 kwamen er 126 meldingen van drones binnen bij het Australische bureau voor transportveiligheid. Dit jaar lijken dat er een kleine 300 te gaan worden. De meeste waarnemingen werden gedaan door piloten van verkeersvliegtuigen. De helft van de meldingen kwam uit de regio Sydney.

In Australië wordt momenteel gewerkt aan nieuwe regelgeving voor drones. Ondertussen klagen vliegveldbeheerders over het gebrek aan data vanaf de kant van luchtvaartautoriteit CAS. “Informatie over de grootte en het gewicht van drones die gesignaleerd worden nabij vliegvelden zou met ons gedeeld moeten worden, zodat we concrete plannen kunnen ontwikkelen”, stelt veiligheidsmanager Ashley McDonald van Adelaide Airport.

Avatar foto

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is A1/A2/A3 gecertificeerd dronepiloot en beschikt over een exploitatievergunning voor de Specific categorie.

2 gedachten over “Qantas: ’Meeste piloten hebben liever een drone dan een zwerm ganzen in de motoren’

  • Everaert carlo

    Beste,
    Die noodlanding op de Hudson was een Airbus, geen Boeing.
    Belangrijk detail.
    Mvg, C.

    Beantwoorden
    • Avatar foto Wiebe de Jager

      Bedankt voor de opmerkzaamheid! Het is aangepast.

      Beantwoorden

Laat een antwoord achter aan Everaert carlo Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier