Flevopolder vanaf 7 november grotendeels verboden gebied voor meeste dronevliegers
In de aanloop naar de opening van Lelystad Airport voor vakantievluchten is het vanaf 7 november voor de meeste dronevliegers verboden om nog boven een groot deel van de Flevopolder te vliegen. Onderdeel van de ingebruikname is namelijk het activeren van een nieuwe CTR. In dit gecontroleerde luchtruim mogen alleen ROC-gecertificeerde operators met aanvullende vergunning vliegen.
Nieuwe CTR
De opening van Lelystad Airport in 2020 is weliswaar uitgesteld, maar Luchtverkeersleiding Nederland LVNL en CLSK (Commando Luchtstrijdkrachten van Defensie) gaan al wel de luchtverkeersdienstverlening voorbereiden. Dat betekent onder meer dat het huidige vliegverkeer vanuit de verkeerstoren geassisteerd gaat worden. Dat schreef minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) op 5 september in een brief aan de Tweede Kamer.
De vorming van een nieuw stuk gecontroleerd luchtruim (CTR EHLE) boven Flevoland is slecht nieuws voor recreatieve dronevliegers in de regio. Uit de Regeling modelvliegen volgt immers dat het niet is toegestaan om met een hobbydrone in gecontroleerd luchtruim te vliegen. Ook ROC-light vliegers vallen buiten de boot. Hierdoor wordt een groot deel van Flevoland effectief een no fly-zone voor drones van hobbyisten en van ROC-light piloten.
Alleen ROC-operators
Alleen ROC-gecertificeerde operators die het standaardscenario STS-CAA-NL-CTR-OR geïmplementeerd hebben kunnen nog terecht in de buitenring van CTR Lelystad Airport. Dan moet men wel tweezijdig radiocontact kunnen onderhouden met de luchtverkeersleiding en voorafgaand aan iedere operatie moet er een vliegplan ingediend worden bij LVNL. Ook mag er niet hoger worden gevlogen dan 45 meter, tenzij er in de directe nabijheid van een object zoals een windmolen wordt gevlogen.
In de toekomst wil LVNL ervoor zorgen dat professionele dronevliegers middels een app toestemming kunnen aanvragen voor een dronevlucht in gecontroleerd luchtruim. Daardoor wordt het voor professionele gebruikers een stuk laagdrempeliger om een dronevlucht in een CTR uit te voeren, niet alleen die rondom Lelystad, maar ook in andere CTRs. Het bleek niet mogelijk om de huidige nationale drone-regelgeving nog te wijzigen op dit vlak.

Dus… De nationale drone regeling valt te verwaarlozen omdat er gewoonweg weer zelf regeltjes spontaan toegepast worden per land. Lekker Europa hahaha…….
5km buiten een vliegveld blijven is ons drone vliegers verteld, doe eens gek.. We houden 7 km aan uit good will, dan nog is er plenty space over boven de Flevopolder. Raar allemaal hoor……..
De CTR van Lelystad heeft geen buiten ring, dus heb je ook niets aan een ontheffing in je OH. Hiervoor moet eerst de ROABL worden aangepast.
Lvnl zegt over de binnenring/buitenring EHLE: “De afstand binnenring vanaf ARP blijft zoals ook voor Eelde, Beek en Rotterdam”
Lvnl is niet bevoegd om de ROABL aan te passen, je OH moet voldoen aan de bepalingen van de ROABL, maw dat maken zij niet uit, geen wettelijke basis.