Drone Talk met fotojournalist Eric Brinkhorst: “Het gaat niet alleen om het andere perspectief”

In de rubriek Drone Talk interviewen we mensen die hun werk hebben gemaakt van (het vliegen met) drones. Deze keer spreken we met Eric Brinkhorst, zelfstandig fotojournalist en voorzitter van de Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ). Voor Eric biedt de drone niet alleen een ander perspectief op de wereld, maar is het ook een tool om nieuwsmateriaal te maken op een manier die voorheen onmogelijk was.

Wie ben je en wat doe je? Hoe en wanneer ben je met drones in aanraking gekomen?

“Ik ben fotojournalist, 53 jaar, woonachtig in Twente met een extra uitvalsbasis in Scheveningen. Ben al jaren werkzaam voor o.a. NRC, AD, ANP, het regionale businessblad Twentevisie, de universiteit Twente, een diversiteit aan magazines, overheidsinstellingen en zakelijke fotografie. Natuurlijk zet ik mijn drone voor al deze opdrachtgevers in.”

Op welk moment ben je de drone gaan inzetten voor journalistiek werk? Welke nieuwe mogelijkheden kreeg je en tegen welke beperkingen liep je aan?

“In 2012 heb ik een hexacopter op maat laten maken voor een kleine spiegelreflex camera. Een drone inzetten voor journalistiek werk was de drijfveer. Het gaat niet alleen om het andere perspectief, maar ook om (nieuws)materiaal te kunnen maken dat anders onmogelijk is.

Voor mij zijn kaders die het ROC-light met zich meebrengt vaak te belemmerend. Ook de nieuwe regelgeving heeft veel beperkingen in zich. Ik wil flexibel zijn; autonoom en moet overal mooi beeld kunnen maken.

Naast strak bewerkte fotografische beelden lever ik vaak ruw filmbeeld af dat wordt verwerkt in een productie. Soms steekt het dat ik door de deadlines niet de tijd heb om onder mooie en ideale omstandigheden kan werken. In het KNMV blad “Grip” staat elk nummer een spread van een mooi motortraject in Nederland. Daar kan ik mijn creatieve ei in kwijt.”

Een dronefoto van Eric, afgedrukt als spread in het blad ‘Grip’.

Kun je een paar voorbeelden geven van projecten waarbij de drone echt meerwaarde bood of zelfs een hele nieuwe vorm van journalistiek mogelijk maakte?

“Als ik denk aan de droogte van afgelopen jaar, heb ik dat prachtig vast kunnen leggen. Voor een klant van me breng ik windmolens en zonnepanelen in beeld. De zoekactie op Anne Faber in de polder heeft ook veel kranten en tv programma’s gehaald. Op de Zwarte Cross heb ik ook mooi beeld kunnen maken.

Recent heb ik, nu nog met mijn RPA-L onder een andere ROC, tussen 2 regenbuien door, bij FC Twente filmbeelden van een vol stadion kunnen maken. Dat was met uitsluitend ROC-light niet mogelijk.”

Je hebt geïnvesteerd in een RPA-L opleiding en een volledig ROC. Vanwaar die keuze? Welke nieuwe mogelijkheden krijg je? Kun je als freelancer wel alles uit het ROC halen?

“Afgelopen week hebben we de volledige ROC op naam van Dronebeeld, het bedrijf van Pjotrek Bellers en mij, ontvangen van het ministerie. Met de ROC kun je een ontheffing aanvragen voor het vliegen in een CTR of het opereren nabij of over gebouwen in dichtbevolkte gebieden.

Met de nieuwe Europese regelgeving zijn de mogelijkheden voor drone-operators enorm. De risico’s blijven natuurlijk hetzelfde. Om alle mogelijkheden te kunnen benutten moet de operator, ook in de toekomst met de Europese regelgeving, kunnen aangeven hoe de risico’s worden beheerst.

Ons Operations Manual voor de ROC is geschreven voor de huidige nationale regelgeving maar het is ook adaptief genoeg voor de nieuwe Europese regelgeving. Zo kunnen we vlot inspelen op de mogelijkheden die de nieuwe regelgeving biedt. Wanneer er fotojournalisten zijn met RPA-L kunnen die binnenkort ook onder onze ROC opereren.

Als fotograaf moet je je blijven ontwikkelen en onderscheiden. Ik ben van mening dat je de grenzen van de mogelijkheden moet opzoeken. Daar hoort ook een investering in specialisme, gedreven door passie bij.”

Een ‘dronie’ van Eric Brinkhorst.

Op tv en in kranten zien we nog altijd vaak beelden die in strijd met de regelgeving gemaakt zijn. Hoe ga jij daar als voorzitter van de NVF mee om? Vind je dat in sommige gevallen het journalistiek belang zwaarder weegt dan het strikt volgen van de drone regelgeving?

“Ook ik zie regelmatig materiaal voorbij komen dat, binnen de regelgeving, nooit gemaakt had mogen worden. Het zijn ook vaak de “cowboys” in het vak die zich niet aan de regels houden. De taak die de Nederlandse Vereniging van Fotojournalisten nu oppakt is het informeren van opdrachtgevers met betrekking tot de mogelijkheden en de beperkingen.

Ik krijg nu zelf al vaker eerst de vraag of ik kan uitzoeken hoe een specifieke opdracht kan worden uitgevoerd. Voorheen was ’t van: ‘Maak daar even een dronebeeld!’. Controles op overtredingen worden verscherpt. Je moet de drone als een stuk gereedschap zien, dat je op een juiste manier volgens de regels inzet.

Mijn uitgangspunt is het maken van mooi beeld; beelden met impact. Aan het vliegen op zich beleef ik direct geen plezier, alhoewel ik zeker geniet van de mooie techniek die er in de drone zit.”

Hoe denk je dat de dronesector zich de komende jaren gaat ontwikkelen? Welk advies heb je voor mensen die een carrière in de dronesector ambiëren, en dan met name in de hoek van dronejournalistiek?

“Als ik kijk naar de fotojournalistieke toepassingen, zullen die zeker doorgroeien. Kranten plaatsen ook meer goede beelden op de internetpagina’s. Vrije nieuwsgaring heeft met de komst van de drone een extra dimensie gekregen. De vraag naar beeld is groter dan voorheen. Er zijn veel nieuwssites die gebruik maken van dronemateriaal. Mijn dronepraktijk zal een mix blijven van journalistiek en commercieel werk.

Er zullen veel fotojournalisten wachten op de 250 grams drone. Waarschijnlijk koop ik er te zijner tijd ook wel één. Toch zal het gaan tegenvallen waar je deze kunt en mag inzetten. Mijn stap om door te zetten richting de ROC is niet voor iedereen haalbaar. Maar wil je vliegen, doe het dan volgens de regels. Haal je RPA-L nu en neem hiermee een voorsprong of wacht op ‘Europa’.”

Met welke persoon die ook actief is in de Nederlandse of Belgische dronesector zou je graag een volgende editie van Drone Talk zien? En wat zou je die persoon willen vragen?

“Marc Sandelowsky van Space53 uit Enschede: Hoe ziet volgens jou, Marc, de dronewereld er over pakweg 2-3 jaar uit?”

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is gecertificeerd (RPA-L) dronepiloot en beschikt over het ROC-light. In het najaar van 2018 was Wiebe als coach&jurylid verbonden aan het tv-programma 'Drone Masters'.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier