Nieuw type lithiummetaalaccu kan vliegtijd drones tot 70% verlengen

De Amerikaanse startup Cuberg heeft een nieuw type accucel ontwikkeld op basis van lithiummetaal. Niet alleen is het nieuwe type accu stabieler dan traditionele lithium-ionaccu’s, ook heeft de nieuwe accu een grotere capaciteit. Daardoor kunnen drones tot wel 70% langer in de lucht blijven, claimt het bedrijf. De levensduur van de nieuwe accu is echter nog beperkt.

Niet ontvlambaar

De basis van de accucellen wordt gevormd door een nieuw ontwikkeld onontvlambaar elektrolyt, in combinatie met een speciale coating die op de anodes wordt aangebracht. Hieraan ging heel wat fundamenteel onderzoek aan de Stanford universiteit vooraf. Het onderzoek werd onder andere gefinancierd door Boeing, een aantal venture capitalists en het Amerikaanse ministerie van energie.

Het geheim van de toegenomen stabiliteit is de poreuze coating op de van lithiummetaal gemaakte anode. Deze voorkomt dat er kortsluitingen ontstaan in de elektrolytische stof tussen anode en kathode. Maar zelfs als de batterij oververhit raakt is er volgens Cuberg geen kans op zelfontbranding, wat bij lithium-ionaccu’s wel het geval is. Daar kunnen heel wat dronevliegers die hun toestel of zelfs hun huis in vlammen hebben zien opgaan over meepraten.

Tot 70% meer vliegtijd

Naast de verbeterde stabiliteit is vooral de toegenomen capaciteit van belang. De lithiummetaalaccu’s zouden drones tot wel 70% langer kunnen laten vliegen. Die claim wordt gestaafd met een video waarin te zien is hoe een multirotor die wordt aangedreven door het nieuwe type accu veel langer blijft vliegen dan een vergelijkbaar toestel met een Li-ion accu.

De onderzoekers claimen dat de lithiummetaalaccu’s minstens een derde meer energie per gewichtseenheid kunnen leveren dan lithium-ionaccu’s. Dat zou goed nieuws zijn voor de verdere ontwikkeling van toepassingen als pakketbezorging door drones en zelfs elektrisch aangedreven luchttaxi’s. Daarvoor is veel energie benodigd, maar een drone kan nu eenmaal een beperkte hoeveelheid gewicht aan accu’s met zich meetorsen.

Beperkte levensduur

Een probleem is nog wel dat de levensduur nog beperkt is. De nieuw ontwikkelde accu heeft na zo’n 160 laadcycli nog 85% van de oorspronkelijke capaciteit. Dat is weliswaar een stuk beter dan eerdere typen lithiummetaalaccu’s, maar nog lang niet zo goed als de huidige generatie lithium-ionaccu’s. Een verdere verbetering van de coating moet hier verbetering in brengen.

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is gecertificeerd (RPA-L) dronepiloot en beschikt over het ROC-light. In het najaar van 2018 was Wiebe als coach&jurylid verbonden aan het tv-programma 'Drone Masters'.

Eén gedachte over “Nieuw type lithiummetaalaccu kan vliegtijd drones tot 70% verlengen

  • 16 oktober 2019 om 12:14
    Permalink

    Mis ik iets? Volgens mij vliegen de meeste drones op LiPo batterijen. De hebben een hogere capaciteit dan Li-ion

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.