Canadese dronepiloot dient klacht in over laagvliegende helikopter
Een Canadese dronepiloot heeft een klacht ingediend bij de Canadese luchtvaartautoriteit over een helikopterpiloot die gevaarlijk dicht in de buurt van zijn drone kwam tijdens de uitvoering van een videoklus. Dat meldt CBC News. De drone-operatie was aangekondigd middels een NOTAM, maar die werd genegeerd door de helikopterpiloot.
Ontheffing en NOTAM
Het voorval vond plaats boven Belleisle Bay in het oosten van Canada tijdens een benefietactie van een universiteit. Dronepiloot Jim Turnbull van 12 O’Clock High Drone Services was gevraagd om luchtopnamen te maken van het evenement.
Samen met zijn business partner voerde hij de vluchtvoorbereiding uit. Als onderdeel daarvan vroeg het bedrijf een speciale ontheffing aan bij Transport Canada. Die werd afgegeven en de drone-operatie werd middels een NOTAM gecommuniceerd naar andere luchtruimgebruikers. Die hebben de verplichting om NOTAMs te checken tijdens hun vluchtvoorbereiding.
Bijna-botsing
Maar vijf minuten nadat Turnbull zijn drone liet opstijgen om de eerste opnamen te maken verscheen er plotseling een laagvliegende helikopter. “Het was shockerend. De helikopter vloog op nog geen 60 meter hoogte boven het water. Ik had maar een paar seconden om een beslissing te nemen wat ik zou doen.”
Op het moment dat de helikopter verscheen vloog de drone op ongeveer 100 meter hoogte. Turnbull besloot om zijn drone verder te laten stijgen, in de hoop dat de helikopter eronderdoor zou vliegen. Dat gebeurde ook. Volgens Turnbull had het maar 20-30 meter gescheeld of zijn drone was geraakt door de helikopter.
‘Niets doorgehad’
“Als hij geraakt was door mijn drone.. Dat is zeg maar vergelijkbaar met iemand die een baksteen vanaf een viaduct op een voorbijrijdende auto gooit. In het ergste geval was de helikopter in het publiek gecrasht. Ik stond te trillen op mijn benen.”
Volgens Turnbull heeft de helikopterpiloot geen moment doorgehad dat er gevaar dreigde. “Hij maakte een draai, deed nog een 360, vloog over het publiek en kwam weer terug. Deze keer vloog hij over de drone heen, ik schat tot op een afstand van 42 tot 45 meter.”
Voorrang verlenen
Het voorval is inmiddels gemeld bij Transport Canada. Die doet nu onderzoek naar de bijna-botsing. Volgens een vertegenwoordiger van Transport Canada moeten dronepiloten altijd voorrang verlenen aan ander vliegverkeer, zelfs als er een NOTAM is afgegeven.
Hoe dan ook lijkt het erop dat de helikopterpiloot fout zat: in Canada moeten helikopters minstens 300 meter boven grondniveau vliegen.
ADS-B
Om voorvallen zoals deze te voorkomen gaat DJI al haar nieuwe drones boven de 250 gram standaard uitrusten met een ADS-B ‘in’ ontvanger. Daardoor wordt de bestuurder van de drone tijdig gewaarschuwd voor naderend vliegverkeer. Maar nog niet alle luchtvaartuigen zijn daarmee uitgerust. In Canada moeten alle bemande luchtvaartuigen vanaf 2024 uitgerust zijn met een ADS-B transponder.
Je hebt dan alle moeite en kosten gemaakt voor een NOTAM en dan moet je toch nog voorang geven aan een helikopter