Zo komt het EU dronebewijs eruit te zien
Langzaamaan wordt er steeds meer duidelijk over het aankomende EU dronebewijs, waaronder het uiterlijk van het pasje dat je ontvangt na het succesvol doorlopen van de theorietoets. Ook als het gaat om de opleidingseisen die gesteld gaan worden aan dronepiloten in de open category valt er één en ander te destilleren uit de definitieve EU drone-regelgeving en een onlangs gepubliceerde addendum hierop.
Verplichte kennistest
Op 31 december 2020 wordt de Europese drone regelgeving ingevoerd. Eén van de grootste veranderingen is dat alle dronevliegers dan moeten kunnen aantonen enige theoriekennis te hebben, ongeacht of ze recreatief of professioneel met hun drone vliegen. Alleen voor drones die minder wegen dan 250 gram komt er een uitzondering en hoeft er geen theoriebewijs gehaald te worden.
Voor drones tussen de 250 gram en 900 gram (of tot 500 gram, als je drone nog geen C0 of C1 CE label heeft) volstaat een online theorietraining, gevolgd door een online kennistoets. Voor drones vanaf 900 gram tot 4 kg (of tot 2 kg bij een drone zonder C2 label) komt daar een tweede theorie-examen bij en moet men ook beschikken over enige praktijkervaring, die weliswaar in eigen beheer opgedaan kan worden. Dit alles betreft de open category, voor dronevluchten met een relatief laag risico. Verderop in dit artikel lees je hier meer over.
Het EU dronebewijs
Als het gaat om de kennis die een dronepiloot moet hebben en de fysieke verschijningsvorm van het EU dronebewijs biedt de op 1 oktober door EASA gepubliceerde Acceptable Means of Compliance (AMC) and Guidance Material (GM) to Part-UAS – zeg maar een praktische aanvulling op de eerder gepubliceerde regelgeving – een aantal interessante details.
Zo zal het EU dronebewijs voorzien worden van de naam van de houder van het theoriebewijs, een aanduiding voor welke subcategorie (A1-A3) in de open category het bewijs geldt, wat de verloopdatum is van het bewijs en door welke instelling het bewijs is afgegeven. Het kaartje wordt ook voorzien van een QR-code die eenvoudig door handhavers gescand kan worden, in het geval van een controle. Deze QR-code verwijst naar het nog te ontwikkelen register van drone-operators.
In Nederland zullen de dronebewijzen in digitale vorm uitgegeven worden door de RDW. De kosten bedragen 10 euro per verstrekt bewijs. Een voorbeeld van een EU dronebewijs kun je hieronder bekijken:
Open category: online training en examen
Alhoewel de details over het opleidingstraject en de wijze van (online) examinering nog ontbreken (hierover wordt meer verteld tijdens de kennisbijeenkomst die het ministerie van IenW op 4 december organiseert), valt er toch al het één en ander te vertellen over waar je als dronepiloot in de toekomst mee te maken krijgt. Onderstaande geldt voor dronevluchten in de open category, die zeg maar de huidige Regeling modelvliegen en het ROC-light vervangt.
Bestuurders van drones die minder wegen dan 250 gram hoeven in de nieuwe situatie geen theoriecursus te doorlopen of examen te doen. Ook geldt er geen minimumleeftijd voor de besturing van dergelijke drones. Wel moet de piloot zich registreren, als de drone beschikt over een camera waarmee opnamen gemaakt kunnen worden. Men valt met deze drones in categorie A1.
Voor drones die meer wegen dan 250 gram maar minder dan 900 gram moet de bestuurder met goed gevolg een (online) examen doorlopen en zich inschrijven in een register. Het examen zal bestaan uit 40 multiple choice vragen over onderwerpen als luchtvaartregelgeving, toestelkennis, luchtruimbeperkingen, verzekering, vliegveiligheid, vluchtuitvoeringsprocedures en privacy. Ook deze drones vallen onder A1.
Bestuurders van drones die meer wegen dan 900 gram maar niet meer dan 4 kg komen te vallen onder categorie A2 en moeten theorie op het gebied van luchtvaartregelgeving, toestelkennis, luchtruimbeperkingen, verzekering, vliegveiligheid, vluchtuitvoeringsprocedures en privacy beheersen, aangevuld met kennis op het vlak van meteorologie, vliegprestaties van de drone en technische en operationele maatregelen ter beperking van risico’s op de grond. Het examen bestaat in dit geval naast het online examen met 40 vragen uit een aanvullend schriftelijk examen met 30 meerkeuzevragen. Dat tweede examen dient afgenomen te worden door een door de overheid aangewezen instelling. Ook moet de piloot verklaren zelf enige praktijkervaring te hebben opgedaan.
Er wordt in de open category ook voorzien in andere gevallen, zoals vluchten met toestellen tot 25 kg op ruime afstand van mensen en bebouwing. Die vallen onder subcategorie A3. In dat geval is wel de basisopleiding vereist, dus de online training en examen.
Opleidingseisen specific category
De opleidingseisen die gelden voor dronepiloten in de nieuwe specific category (zeg maar de vervanging van het huidige RPAS Operator Certificate, ROC) komen er nog een stuk strenger uit te zien. Zij moeten naast beheersing van bovengenoemde onderwerpen ook kennis hebben van operationele procedures (normale procedures, noodprocedures, vluchtplanning, inspecties vóór en na de vlucht), luchtvaartcommunicatie, situatiebewustzijn, automatisering van het onbemande luchtvaartuig en kwaliteiten hebben op het vlak van probleemoplossend vermogen, leiderschap, teamwerk, zelfbeheer, omgang met werkbelasting en de coördinatie of overdracht van taken. Hoe het opleidingstraject voor dronepiloten in de specific category eruit gaat zien behandelen we in een toekomstig artikel.
Overgangsperiode
Moet je op 31 december 2020 direct beschikken over een EU dronebewijs? Dat is nog even de vraag. Er komt weliswaar een overgangsregeling voor drones die nog niet beschikken over de nieuwe C0 t/m C4 classificering, maar daarover zegt de EU regelgeving het volgende: “[deze worden bediend] door een piloot met het door de desbetreffende lidstaat vastgestelde vaardigheidsniveau”. De vraag is nu of dit ‘vastgestelde vaardigheidsniveau’ wel of niet middels een EU dronebewijs aangetoond moet kunnen worden. Hopelijk kunnen we hier binnenkort uitsluitsel over geven.
Interessante materie. Kan ik er van uitgaan dat huidige bezitters van ROC-light, een ontheffing gaan krijgen en automatisch een drone bewijs gaan krijgen (voor drone klasse C2, subcategorie A2) voor het vliegen van drones tot 4kg?
En dat uiteraard voor volledig ROC houders nog een zwaardere ontheffing toegekend zal worden?
Nee, daar kun je helaas niet zomaar van uitgaan. Er wordt wel bekeken of het huidige ROC-light ‘omgezet’ kan worden naar een EU dronebewijs-variant, maar op dit moment weet ik niet wat de status daarvan is. Mogelijk wordt hier op 4 december tijdens de tweede infobijeenkomst van IenW iets over gezegd.
Ik heb nu geen ROC-light omdat ik dat te duur vind (met name de verplichte verzekering). Daarom maak ik nu ook enkel drone foto’s voor recreatief gebruik zonder enige commerciële insteek en niet in opdracht. Betekent dit dat ik als fotograaf straks wel foto’s die ik met mijn Mavic Pro maak commercieel mag gebruiken als ik mijn drone-bewijs heb gehaald? Net zoals ik nu ook zonder allerlei dure papieren foto’s die ik vanaf de grond met een niet-drone camera maak al mag verkopen zeg maar.
Indien ja, geldt dat dan alleen voor foto’s die vanaf dat moment worden gemaakt, of ook foto’s die ik in het verleden al gemaakt heb zonder commerciële redenen (als iemand ineens zo’n foto zou willen kopen)?
Ik ben benieuwt wat de online theorietraining en de online kennistoets gaat kosten.
Het moet wel een leuke, en betaalbare, hobby blijven.
Inderdaad Kerel, ik ben ook benieuwd wat het gaat kosten. En graag betaalbaar blijven.
Het is wel zuur dat ik onlangs een 905 gram zware Mavic 2 Zoom heb gekocht! 5 hele grammen te veel!!!
Als ik ergens een klepje afschroef dan wordt hij wel minder dan 900 gram! Ik ga toch eens speuren!
De plastic-dome van de Mavic2Pro weegt 14 gram! Dit mag je dus van het gewicht van 905 gram aftrekken.
Ton
Die 907 gram (de Pro weegt 907, de Zoom 905) is al excl. het gewicht van de gimbal protector.
Beste
Je kan geen gewicht verwijderen door iets af te schroeven.
Een drone is als een auto deze heeft een gelijkvormings attest gewicht is wat er vermeld staat.
Cursist noordzee drones
Dat zou betekenen dat je motor- en prop beschermers mag hebben waardoor de totale massa boven de 250 agram komt.
Het gat dus om de “vliegklaar” massa zoals opgegeven door de fabrikant?
Hallo , Ik heb een vraag . Ik heb een online curcus gedaan in duitsland en een certificaat gekregen van de modelvliegorganisatie voor 5 jaar. Ik woon aan de grens en ben dus ook geregistreerd in duitsland omdat dat moet en heb ook een kenteken op mijn DJI Pro Platinum. Gaat deze mee naar nederland of moet ik weer een curcus in nederland doen en regeistreren in nederland is geen probleem ???????
Hallo Frans, dat bewijsje heeft geen geldigheid in Nederland en waarschijnlijk zul het het Duitse bewijsje niet zomaar kunnen omzetten in het aankomende EU dronebewijs. Ik vermoed dat je opnieuw examen moet doen, en dat je daarvoor een paar tientjes kwijt bent.
Ik denk dat het straks wel kan. EU regelgeving accepteren elkaars certificaten en opleidingen. Soort Europees rijbewijs in dit geval lijkt mij. Volgens de site van de overheid is het afhankelijk van de betreffende lidstaat. Nederlandse bedrijven en overheid willen er denkt ik alleen graag wat geld aan verdienen…. In Frankrijk kun je bij Alpha Tango gratis een online training volgen. Ook in het Engels!
https://www.rijksoverheid.nl/binaries/rijksoverheid/documenten/publicaties/2020/12/17/qa-nieuwe-europese-regels-drones/Q%26A%E2%80%99s+Nieuwe+Europese+regels+drones.pdf
Ik heb daarstraks een test afgelegt op de franse site Formation training organisme formateur: DGAC dat is toch goed voor belgie en de rest van europa dat papier.
Training of pilots of civil unmanned aircraft used for recreational purposes.
Mag ik daar een linkje van?
groet Guido
Net even mijn Phantom 4 pro + 2.0 gewogen 900 gram, zonder batterij.
Weet iemand het antwoord op wel of niet met batterij wegen?
Je moet altijd het gewicht van de accu meenemen.
Ik ben in het bezit van mijn MLA theorie. Moet ik. U ook nog speciaal theorie volgen
Voor de drone.?
Enig idee hoeveel de theorie examens gaan kosten? voor de open category tot 900gr.?
Daarover is nog niets bekend. Persoonlijk verwacht ik dat het om een paar tientjes zal gaan, bij partijen waar je dan online een theorietraining + online examen kan afleggen.
Ik ben nu een hobbyist voor 2 jaar en bouw mijn eigen RC Vliegtuigen groter dan 1.6m spanwijdte.
Ik ben van plan om in 2020 Long Range (lange afstanden) FPV sessions te gaan doen met mijn Taranis zender en FrSky ontvangers voorzien van Flight Controllers die RTH (Return to Home) funties hebben.
Mijn vragen zijn:
Heb ik als vliegtuig bouwende hobbyist ook een PH-Licentie nodig voor elk FPV Vliegtuig en moet ik ook examens doen?
Hoe ver mag ik met FPV Vliegen..?
Als ik op een weiland ben met alleen maar gras voor kilometers, wat zijn de beperkte regels als er niks is behalve gras?
Heb ik als vliegtuig bouwende hobbyist ook een PH-Licentie nodig voor elk FPV Vliegtuig en moet ik ook examens doen?
Nee, zelfbouw drones/modelluchtvaartuigen hoeven niet te worden geregistreerd.
Wel moeten piloten/bedrijven van piloten (eenmanszaak bijv.) zich registreren, dit is dus ook voor jou van toepassing.
Hoe ver mag ik met FPV Vliegen..?
FPV vliegen is nu nog verboden. (Regeling Modelvliegen artikel 2.b – wetten.overheid.nl/BWBR0019147)
Met ingang van de nieuwe regels (1 juli 2020) zal FPV vliegen worden toegestaan met een waarnemer.
De waarnemer dient tijdens de gehele vlucht goed zicht op het luchtvaartuig te houden, zover als hij/zij deze met het blote oog (zonder verrekijker) kan zien.
Als ik op een weiland ben met alleen maar gras voor kilometers, wat zijn de beperkte regels als er niks is behalve gras?
Je dient een veilige afstand te bewaren tot en voorrang te verlenen aan het overige bemande luchtverkeer (trauma-/politie-/kustwacht-helikopters/laagvliegende luchtvaartuigen defensie/etc.)
De hoogte zal beperkt zijn. Net zoals nu, maximaal 120 m boven de grond.
Ook dien je afstand te houden (150 meter horizontaal) tot plekken waar redelijkerwijs mensen te verwachten zijn. Bebouwing/wegen/etc.
Het is ook nog mogelijk dat modelvliegen enkel wordt toegestaan op daarvoor speciaal aangewezen terreinen/gebieden. Meer informatie hierover volgt de komende maanden.
Ik heb een zelfbouw van 2200gr en wil dan een bewijs gaan halen wat gaat me dat kosten
Ik ben maar een hobbyist
Je komt dan na 1-7-2020 in de Open categorie A3 terecht. Je zult het basis EU dronebewijs moeten halen, door een online theorie-examen van 40 vragen te doorlopen. De kosten van dat examen zijn nog niet bekend op dit moment. Er zullen naar verwachting meerdere aanbieders zijn waar je tzt terecht kunt.
de Yuneec Thyphoon H Plus met Realsence module en C23 camera is 2,06 kg ipv 1,9 zonder realsence. Dus met Realsence module valt hij ook in A3?
Hoi Patrick, de wetgeving spreekt over ‘maximale startmassa’. Zie ook mijn recente artikel over MTOW. Als de MTOW van de Typhoon H Plus boven de 2 kg uitkomt (ongeacht de payload), dan val je inderdaad in A3.
Het zal wel niet goedkoop zijn. Daar gaat de fun voor de hobyist.
Prima dat je een examen moet doen en iets meer van de regels af weet, maar als zoiets €700 gaat kosten is de lol er snel van af. Daarnaast kun je in 2023 je oude drones alleen nog maar in de A3 categorie gebruiken. Dus die dure drones die je nu hebt zijn dan straks niets meer waard en je wordt geforceerd weer iets nieuws te kopen.
Die 700 euro is wel heel erg overdreven. Ik verwacht dat je een paar tientjes kwijt bent voor het examen A1-A3, misschien nog een paar tientjes extra voor het examen A2 als je een wat zwaardere drone hebt, en dan komen er nog wat kosten voor registratie bij. Al met al zal het niet in de honderden euro’s lopen (wel in de tientallen). Dat je oude drones niks meer waard zijn vanaf 2023 is niet het geval; je moet dan simpelweg 150 meter afstand houden van mensen en bebouwing, conform de restricties van A3. Je mag nu ook al niet boven mensen en bebouwing vliegen dus zoveel verandert er dan ook weer niet.
Net een DJI Spark gekocht 300gr
Moet ik nu al een certificaat hebben online?
En is deze dan ook geldig waneer ik deze zomer naar Italie of Oostenrijk ga als ik onder de 120m blijf vliegen?
Ik vindt het erg vaag. Overal zie ik dat je deze zomer een online cursus moet doen maar nergens zie ik hoe en wat en waar dit te doen want als ik een online selecteer kom ik uiteindelijk uit bij een normale drone cursus. Kortom help.
M.v.g Stefan
Maak je geen zorgen, de EU regelgeving is uitgesteld ivm corona, zie ook https://www.dronewatch.nl/2020/06/05/eindelijk-officieel-inwerkingtreding-eu-droneregelgeving-half-jaar-uitgesteld/. Voorlopig kun je gewoon doorvliegen volgens de nationale regelgeving. Let wel: in Oostenrijk gelden andere regels dan in Nederland. Zoek op ‘drone rules austria’ om te zien waar je daar mee te maken krijgt.
Dag Stephan,
als particulier kun je tot 31 december a.s. gewoon doorvliegen onder de regeling modelvliegen. Je hebt geen ROC-light nodig als recreatieve dronevlieger. Mogelijk kun je eind zomer of in het najaar alvast starten met het EU Dronebewijs, bijvoorbeeld bij Drone Class. Met de DJI Spark heb je alleen de opleiding voor het basiscertificaat nodig.
In jullie tekst staat: “drones met gewicht MINDER dan 250gr maar MET camera (bijv de DJI Mavic Mini 2), valt deze in categorie A1”. Je moet je dus registreren? Maar moet je ook dan het (online) examen A1 doen?
Als je drone minder dan 250 gram weegt maar wel een camera heeft, dan hoef je geen opleiding te volgen, maar je moet je wel registreren als dronepiloot.