Zo komt het EU dronebewijs eruit te zien

Langzaamaan wordt er steeds meer duidelijk over het aankomende EU dronebewijs, waaronder het uiterlijk van het pasje dat je ontvangt na het succesvol doorlopen van de theorietoets. Ook als het gaat om de opleidingseisen die gesteld gaan worden aan dronepiloten in de open category valt er één en ander te destilleren uit de definitieve EU drone-regelgeving en een onlangs gepubliceerde addendum hierop.

Verplichte kennistest

Op 1 juli 2020 wordt de Europese drone regelgeving ingevoerd. Eén van de grootste veranderingen is dat alle dronevliegers dan moeten kunnen aantonen enige theoriekennis te hebben, ongeacht of ze recreatief of professioneel met hun drone vliegen. Alleen voor drones die minder wegen dan 250 gram komt er een uitzondering en hoeft er geen theoriebewijs gehaald te worden.

Voor drones tussen de 250 gram en 900 gram volstaat een online theorietraining, gevolgd door een online kennistoets. Voor drones vanaf 900 gram tot 4 kg gaat het om een uitgebreider theorie-examen en moet men ook beschikken over enige praktijkervaring, die weliswaar in eigen beheer opgedaan kan worden. Dit alles betreft de open category, voor dronevluchten met een relatief laag risico. Verderop in dit artikel lees je hier meer over.

Het EU dronebewijs

Als het gaat om de kennis die een dronepiloot moet hebben en de fysieke verschijningsvorm van het EU dronebewijs biedt de op 1 oktober door EASA gepubliceerde Acceptable Means of Compliance (AMC) and Guidance Material (GM) to Part-UAS – zeg maar een praktische aanvulling op de eerder gepubliceerde regelgeving – een aantal interessante details.

Zo zal het EU dronebewijs voorzien worden van de naam van de houder van het theoriebewijs, een aanduiding voor welke subcategorie (A1-A3) in de open category het bewijs geldt, wat de verloopdatum is van het bewijs en door welke instelling het bewijs is afgegeven. Het kaartje wordt ook voorzien van een QR-code die eenvoudig door handhavers gescand kan worden, in het geval van een controle. Deze QR-code verwijst naar het nog te ontwikkelen register van drone-operators.

Een voorbeeld van een EU dronebewijs kun je hieronder bekijken:

Open category: online training en examen

Alhoewel de details over het opleidingstraject en de wijze van (online) examinering nog ontbreken (hierover wordt meer verteld tijdens de kennisbijeenkomst die het ministerie van IenW op 4 december organiseert), valt er toch al het één en ander te vertellen over waar je als dronepiloot in de toekomst mee te maken krijgt. Onderstaande geldt voor dronevluchten in de open category, die zeg maar de huidige Regeling modelvliegen en het ROC-light vervangt.

Bestuurders van drones die minder wegen dan 250 gram (drone klasse C0) hoeven in de nieuwe situatie geen theoriecursus te doorlopen of examen te doen. Ook geldt er geen minimumleeftijd voor de besturing van dergelijke drones. Wel moet de piloot zich registreren, als de drone beschikt over een camera waarmee opnamen gemaakt kunnen worden. Hierbij gaat het om subcategorie A1.

Voor drones die meer wegen dan 250 gram en minder dan 900 gram (drone klasse C1, subcategorie A1) moet de bestuurder met goed gevolg een (online) examen doorlopen en zich inschrijven in een register. Het examen zal bestaan uit 40 multiple choice vragen over onderwerpen als luchtvaartregelgeving, toestelkennis, luchtruimbeperkingen, verzekering, vliegveiligheid, vluchtuitvoeringsprocedures en privacy.

Bestuurders van drones die meer wegen dan 900 gram maar niet meer dan 4 kg (drone klasse C2, subcategorie A2) moeten eveneens theorie op het gebied van luchtvaartregelgeving, toestelkennis, luchtruimbeperkingen, verzekering, vliegveiligheid, vluchtuitvoeringsprocedures en privacy beheersen, aangevuld met kennis op het vlak van meteorologie, vliegprestaties van de drone en technische en operationele maatregelen ter beperking van risico’s op de grond. Het examen bestaat in dit geval uit 70 meerkeuzevragen en dient afgenomen te worden door een door de overheid aangewezen instelling. Ook moet de piloot verklaren zelf enige praktijkervaring te hebben opgedaan.

Er wordt in de open category ook voorzien in andere gevallen, zoals vluchten met toestellen tot 25 kg op ruime afstand van mensen en bebouwing. Die vallen onder subcategorie A3.

Opleidingseisen specific category

De opleidingseisen die gelden voor dronepiloten in de nieuwe specific category (zeg maar de vervanging van het huidige RPAS Operator Certificate, ROC) komen er nog een stuk strenger uit te zien. Zij moeten naast beheersing van bovengenoemde onderwerpen ook kennis hebben van operationele procedures (normale procedures, noodprocedures, vluchtplanning, inspecties vóór en na de vlucht), luchtvaartcommunicatie, situatiebewustzijn, automatisering van het onbemande luchtvaartuig en kwaliteiten hebben op het vlak van probleemoplossend vermogen, leiderschap, teamwerk, zelfbeheer, omgang met werkbelasting en de coördinatie of overdracht van taken. Hoe het opleidingstraject voor dronepiloten in de specific category eruit gaat zien behandelen we in een toekomstig artikel.

Overgangsperiode

Moet je op 1 juli 2020 direct beschikken over een EU dronebewijs? Dat is nog even de vraag. Er komt weliswaar een overgangsregeling voor drones die nog niet beschikken over de nieuwe C0 t/m C4 classificering, maar daarover zegt de EU regelgeving het volgende: “[deze worden bediend] door een piloot met het door de desbetreffende lidstaat vastgestelde vaardigheidsniveau”. De vraag is nu of dit ‘vastgestelde vaardigheidsniveau’ wel of niet middels een EU dronebewijs aangetoond moet kunnen worden. Hopelijk kunnen we hier binnenkort uitsluitsel over geven.

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is gecertificeerd (RPA-L) dronepiloot en beschikt over het ROC-light. In het najaar van 2018 was Wiebe als coach&jurylid verbonden aan het tv-programma 'Drone Masters'.

13 gedachten over “Zo komt het EU dronebewijs eruit te zien

  • 29 oktober 2019 om 11:16
    Permalink

    Interessante materie. Kan ik er van uitgaan dat huidige bezitters van ROC-light, een ontheffing gaan krijgen en automatisch een drone bewijs gaan krijgen (voor drone klasse C2, subcategorie A2) voor het vliegen van drones tot 4kg?

    En dat uiteraard voor volledig ROC houders nog een zwaardere ontheffing toegekend zal worden?

    Beantwoorden
    • Wiebe de Jager
      29 oktober 2019 om 11:53
      Permalink

      Nee, daar kun je helaas niet zomaar van uitgaan. Er wordt wel bekeken of het huidige ROC-light ‘omgezet’ kan worden naar een EU dronebewijs-variant, maar op dit moment weet ik niet wat de status daarvan is. Mogelijk wordt hier op 4 december tijdens de tweede infobijeenkomst van IenW iets over gezegd.

      Beantwoorden
  • 29 oktober 2019 om 12:29
    Permalink

    Ik heb nu geen ROC-light omdat ik dat te duur vind (met name de verplichte verzekering). Daarom maak ik nu ook enkel drone foto’s voor recreatief gebruik zonder enige commerciële insteek en niet in opdracht. Betekent dit dat ik als fotograaf straks wel foto’s die ik met mijn Mavic Pro maak commercieel mag gebruiken als ik mijn drone-bewijs heb gehaald? Net zoals ik nu ook zonder allerlei dure papieren foto’s die ik vanaf de grond met een niet-drone camera maak al mag verkopen zeg maar.

    Indien ja, geldt dat dan alleen voor foto’s die vanaf dat moment worden gemaakt, of ook foto’s die ik in het verleden al gemaakt heb zonder commerciële redenen (als iemand ineens zo’n foto zou willen kopen)?

    Beantwoorden
  • 30 oktober 2019 om 22:11
    Permalink

    Ik ben benieuwt wat de online theorietraining en de online kennistoets gaat kosten.
    Het moet wel een leuke, en betaalbare, hobby blijven.

    Beantwoorden
  • 1 november 2019 om 14:50
    Permalink

    Het is wel zuur dat ik onlangs een 905 gram zware Mavic 2 Zoom heb gekocht! 5 hele grammen te veel!!!
    Als ik ergens een klepje afschroef dan wordt hij wel minder dan 900 gram! Ik ga toch eens speuren!

    Beantwoorden
    • 3 november 2019 om 20:06
      Permalink

      De plastic-dome van de Mavic2Pro weegt 14 gram! Dit mag je dus van het gewicht van 905 gram aftrekken.
      Ton

      Beantwoorden
      • Wiebe de Jager
        4 november 2019 om 08:29
        Permalink

        Die 907 gram (de Pro weegt 907, de Zoom 905) is al excl. het gewicht van de gimbal protector.

        Beantwoorden
      • 9 november 2019 om 23:10
        Permalink

        Beste
        Je kan geen gewicht verwijderen door iets af te schroeven.
        Een drone is als een auto deze heeft een gelijkvormings attest gewicht is wat er vermeld staat.
        Cursist noordzee drones

        Beantwoorden
  • 1 november 2019 om 15:17
    Permalink

    Hallo , Ik heb een vraag . Ik heb een online curcus gedaan in duitsland en een certificaat gekregen van de modelvliegorganisatie voor 5 jaar. Ik woon aan de grens en ben dus ook geregistreerd in duitsland omdat dat moet en heb ook een kenteken op mijn DJI Pro Platinum. Gaat deze mee naar nederland of moet ik weer een curcus in nederland doen en regeistreren in nederland is geen probleem ???????

    Beantwoorden
    • Wiebe de Jager
      1 november 2019 om 17:04
      Permalink

      Hallo Frans, dat bewijsje heeft geen geldigheid in Nederland en waarschijnlijk zul het het Duitse bewijsje niet zomaar kunnen omzetten in het aankomende EU dronebewijs. Ik vermoed dat je opnieuw examen moet doen, en dat je daarvoor een paar tientjes kwijt bent.

      Beantwoorden
  • 1 november 2019 om 15:39
    Permalink

    Net even mijn Phantom 4 pro + 2.0 gewogen 900 gram, zonder batterij.
    Weet iemand het antwoord op wel of niet met batterij wegen?

    Beantwoorden
    • Wiebe de Jager
      1 november 2019 om 17:03
      Permalink

      Je moet altijd het gewicht van de accu meenemen.

      Beantwoorden
  • 1 november 2019 om 21:46
    Permalink

    Ik ben in het bezit van mijn MLA theorie. Moet ik. U ook nog speciaal theorie volgen
    Voor de drone.?

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.