DJI introduceert Mavic Mini: drone van nog geen 250 gram met 30 minuten vliegtijd

DJI heeft zoals verwacht de Mavic Mini drone aangekondigd. Opmerkelijk is dat de drone nog geen 250 gram weegt maar desondanks kan filmen in 2,7k en maar liefst 30 minuten vliegtijd biedt. Dankzij het lage gewicht kan de drone in veel landen zonder verplicht theoriebrevet gebruikt worden. De drone is naar verwachting eind november leverbaar.

Opvolger van Spark

Het is alweer even geleden dat DJI een nieuwe drone introduceerde. De Spark dateert van mei 2017, de Mavic Air zag het levenslicht in januari 2018 en de populaire Mavic 2-serie volgde in augustus van dat jaar. Afgezien van wat enterprise-drones bleef het daarna lange tijd stil op dronegebied. Mogelijk wilde DJI de kat even uit de boom kijken en zien hoe de regelgeving in een aantal belangrijke afzetmarkten zich ontwikkelde.

Aan deze periode van stilte komt een einde met de introductie van de Mavic Mini (€ 399,- voor de basisversie of € 499,- voor de Fly More Combo). Met deze compacte drone speelt DJI in op de groeiende vraag naar ultraportable drones die desondanks prima foto- en filmmogelijkheden bieden. In dit domein voorzag DJI lange tijd in twee keuzes: de Spark aan de onderkant van de markt en de geavanceerdere Mavic Air. De Mavic Mini neemt nu de plaats van de Spark in.

De Mavic Mini lijkt op het eerste gezicht op een wat vierkantere mini-uitvoering van de Mavic 2. De behuizing is van een lichtgrijze kunststof gemaakt. De armen zijn inklapbaar. De aan/uit-knop bevindt zich aan de onderzijde van de drone. De accu past in een compartiment dat toegankelijk is via een klepje aan de achterzijde. De meegeleverde controller ziet er exact hetzelfde uit als die van de DJI Spark: geen informatiedisplay dus, alleen twee sticks en een aantal knoppen op de achterzijde ten behoeve van de bediening van de camera en de gimbal.

Nèt geen 250 gram

Eén van de belangrijkste wapenfeiten van de Mavic Mini is het lage totaalgewicht van de drone, namelijk 249 gram. Dat is ruim 50 gram lichter dan de DJI Spark, die met 300 gram tot nu toe de lichtste drone uit het assortiment van DJI was. Het is echt een prestatie van formaat dat DJI de drone zo licht heeft weten te krijgen. Voor het idee: 250 gram is net zoveel als het gewicht van een pakje boter of een klein flesje water.

De gewichtsreductie is niet zonder reden. Het feit dat de drone minder weegt dan 250 gram is een belangrijk gegeven als we kijken naar de manier waarop de wetgeving zich internationaal ontwikkelt. In veel landen hoeven gebruikers van een drone die minder weegt dan 250 gram geen theoriebewijs te halen of hun drone in te schrijven in één of ander register. Dat betekent dat de Mavic Mini wel eens uit kan groeien tot de ultieme reisdrone.

Belangrijker nog is het feit dat de aankomende Europese regelgeving gebruikers van drones tot 250 gram maar weinig restricties oplegt. Zo mag je op termijn met een drone die minder weegt dan 250 gram in de open category boven bebouwing en zelfs boven niet bij de vlucht betrokken mensen vliegen (menigten uitgezonderd). Let wel, zo ver is het nu nog niet: de Mavic Mini valt vooralsnog gewoon onder de huidige regelgeving.

Camera en gimbal

Het camerasysteem van de Mavic Mini is van de grond af opnieuw ontwikkeld. De 1/2,3″ CMOS beeldsensor is gemonteerd op een gimbal die drieassig gestabiliseerd is. Dat betekent dat de drone voorziet in de uitmuntende beeldstabilisatie zoals we die kennen van DJI. Tijdens transport wordt de camera beschermd door een afneembare transparante gimbal cover, net zoals bij de Mavic 2.

Ondanks de geringe afmetingen biedt de camera zeer acceptabele specificaties. Foto’s kunnen gemaakt worden in een resolutie van 12 megapixels, terwijl filmen tot 2,7k resolutie mogelijk is. Dat is minder dan de 4k resolutie van de Mavic Air, maar beter dan de 1080p full HD die de Spark bood. Het grootste voordeel van 2,7k is dat je het beeld ietwat kunt uitsnijden om zodoende een digitaal zoomeffect te verkrijgen, zonder verlies van beeldscherpte als de uiteindelijke video full HD is.

In de hoogste resolutie van 2,7k bedraagt de maximale framerate 30 fps. Dat gaat omhoog naar 60 fps als je in 1080p HD filmt. De maximale bitrate is echter slechts 40 Mbps. Dat betekent dat het beeld flink gecomprimeerd wordt, waardoor details kunnen wegvallen en het beeld soms wat wollig aan kan doen. Verder lijkt het erop dat de camerasettings niet door de gebruiker ingesteld kunnen worden: alles gaat op de automaat. Gevorderde gebruikers zullen daardoor minder uit de camera kunnen halen dan ze gewend zijn van de andere drones van DJI.

Positionering en geofencing

Voor de positionering van de drone maakt DJI gebruik van GPS+Glonass, aangevuld door het Visual Positioning System (VPS). Dat laatste is van belang bij indoor gebruik, als er geen satellietsignaal voorhanden is. De naar beneden gerichte VPS-sensor detecteert bewegingen van de drone ten opzichte van de grond en kan deze compenseren.

De VPS-sensoren worden ook gebruik voor precision landing: de drone maakt tijdens het opstijgen een foto van de opstijglocatie en kan dankzij deze opname automatisch en ultraprecies op exact dezelfde plek landen. Uiteraard voorziet de drone in de bekende return to home (RTH)-functionaliteit bij uitval van de verbinding of een te laag wordende accuspanning.

Net als alle andere drones uit het assortiment van DJI checkt de Mavic Mini ook of er wel gevlogen mag worden op de opstijglocatie. Daartoe is het systeem voorzien van geofencing, zodat onwetende gebruikers niet per ongeluk in de directe nabijheid van Schiphol kunnen opstijgen bijvoorbeeld.

Besturing

De Mavic Mini wordt geleverd inclusief controller (zowel de basisversie als de Fly More Combo). Op de controller bevestig je een smartphone met daarop de nieuwe DJI Fly app: zeg maar een afgeslankte versie van DJI Go 4. De controller heeft verder geen eigen display, vluchtgegevens en telemetrie worden in de app getoond. Het bereik van de controller bedraagt onder ideale omstandigheden ca. 2 km. Voor de data-overdracht wordt gebruik gemaakt van enhanced wifi. Het beeld van de drone wordt in 720p HD met een framerate van 30 fps op de smartphone getoond.

Via de DJI Fly app kun je drone automatisch een aantal programma’s laten uitvoeren, waaronder Rocket, Circle, Dronie en Helix. In de CineSmooth Mode kun je ervoor zorgen dat de drone wat minder gevoelig reageert op stickuitslagen, zodat je wat preciezere bewegingen kunt maken. Het automatisch volgen van personen of objecten middels ActiveTrack is er echter niet bij. Wie snel wil vliegen kiest de Sport Mode. Normaal gesproken staat de drone in Position Mode.

Je zult als dronepiloot wel zelf moeten opletten dat je met de Mavic Mini nergens tegenaan vliegt. De drone beschikt namelijk niet over obstakeldetectie. Blijkbaar was het niet mogelijk om de benodigde sensoren in de drone te verwerken zonder die 250 gram te overschrijden.

Aandrijving en vliegtijd

De Mavic Mini wordt aangedreven door een viertal motoren die voorzien zijn van propellers die met een schroefverbinding zijn aangebracht. Het aandrijfsysteem en de accu zijn dusdanig ontwikkeld dat de drone een behoorlijk lange vliegtijd heeft: volgens DJI bedraagt deze tot 30 minuten op één acculading.

Over de accu’s gesproken, deze zijn van het lithium-ion (Li-Ion) type. Voordeel van deze accusamenstelling is dat de accu minder gevoelig is voor lage temperaturen. Je kunt de Mavic Mini dus probleemloos bij lagere(re) temperaturen gebruiken. De accu heeft een capaciteit van 2.400 mAh. Bij de basisuitvoering van de Mavic Mini krijg je één accu, de Fly More Combo bevat drie accu’s plus een charging hub.

Prijs en verkrijgbaarheid

De verkoopprijs van de basisversie van de DJI Mavic Mini (met controller maar zonder extra accu’s) bedraagt € 399,-. De Fly More Combo kost € 499,- en bevat ook de controller, charging hub, drie vliegaccu’s, prop guards en een carry case. Wie de drone snel in huis wil hebben kan onder andere een reservering plaatsen bij CameraNU.nl of direct bestellen via de DJI Store.

Wie nu bestelt, kan de drone volgens DJI eind november in huis verwachten. Tip: bestel er meteen een microSD geheugenkaartje bij (de drone heeft geen intern geheugen), en voor € 39,- kun je DJI Care Refresh toevoegen: dan heb je binnen het eerste jaar 2x recht op een vervangende drone, mocht er onverhoopt iets misgaan.

Summary
product image
Aggregate Rating
3 based on 23 votes
Brand Name
DJI
Product Name
Mavic Mini
Price
EUR 399
Product Availability
Pre-Order Only
Wiebe de Jager

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is gecertificeerd (RPA-L) dronepiloot en beschikt over het ROC-light. In het najaar van 2018 was Wiebe als coach&jurylid verbonden aan het tv-programma 'Drone Masters'.

12 gedachten over “DJI introduceert Mavic Mini: drone van nog geen 250 gram met 30 minuten vliegtijd

  • 30 oktober 2019 om 16:02
    Permalink

    De ideaal drone voor de Makelaar, kunnen we het nu zelf doen.

    Beantwoorden
    • 30 oktober 2019 om 20:09
      Permalink

      Ook weet ik niet of je de juiste accu genoemd hebt die hier in Nederland geleverd zal worden. Er stonden er twee in de specs: eentje Li-Po en eentje Li-ion, eentje 1100 mAh en eentje 2200 (of 2400?) mAh, en eentje 50 en de andere 100 gram. De lichtste was volgens de FAQ bedoeld voor Japan, waar de grens voor registratieloos vliegen blijkbaar op 200 gram ligt in plaats van 250, dus een accu van de helft van het gewicht voldoet daar met een totaal dronegewicht van 199 gram ook aan de eisen.

      Beantwoorden
    • Wiebe de Jager
      30 oktober 2019 om 20:34
      Permalink

      Dank voor de oplettendheid, tabel is aangepast (door caching kan het even duren voordat deze nieuwe tabel zichtbaar wordt)

      Beantwoorden
  • 30 oktober 2019 om 23:24
    Permalink

    Klinkt i.e.i. als een goeie zet mbt de regelgeving volgend jaar.
    Maar wat ik me later wel afvroeg: legt de Europese regelgeving de grens op een startmassa van 250gr of een MTOM van 250gr.
    Tot nu toe is in de regelgeving altijd de MTOM gebruikt, reden dat mensen opeens de Inspire 2 niet meer onder ROC-light konden inschrijven toen DJI de MTOM verhoogde naar >4kg ivm de X7 camera.
    Viel me op dat in de fly more package prop guards zitten. Die zullen zeker zwaarder zijndan 1gr, dus de MTOM van de mini moet wel >250gr zijn

    Beantwoorden
    • Wiebe de Jager
      31 oktober 2019 om 09:08
      Permalink

      Goeie vraag! Inderdaad zul je bij de Mavic Mini al snel over die 250 gram gaan. Een ND filter bevestigen of een sticker erop plakken en je zit er al aan. De MTOW zal dus inderdaad boven de 250g uitkomen. De vraag is of DJI deze drone gecertificeerd krijgt in de nieuwe C0 klasse drones.

      De EU wetgeving (Gedelegeerde verordening om precies te zijn) zegt het volgende over C0 categorie drones: “UAS van klasse C0 moeten voldoen aan de volgende voorschriften: 1) de maximumstartmassa (MTOM) bedraagt minder dan 250 g, lading inbegrepen”

      Mijn vermoeden is dat als het zover is, DJI misschien nog een paar gram van de accu afschaaft om zodoende onder de 250 gram MTOW te komen. (De Mavic Mini komt al in een editie die slechts 199 gram weegt, speciaal voor de Japanse markt. Die heeft dan een kortere vliegtijd.)

      Beantwoorden
      • 31 oktober 2019 om 09:50
        Permalink

        Zowel voor de Mavic 2 Pro/Zoom als voor de Mavic 2 Mini spreekt DJI in de specs over ‘takeoff weight’, wat hier in Nederland voor het ILT volgens mij gewoon het MTOW gewicht is. Ik verwacht geen problemen als ik met de Mavic Mini ga vliegen (buiten de CTR) binnen de bebouwde kom, wat vanaf juli 2020 dus mag met de Mavic Mini.

        Uiteraard wordt het gewicht verhoogd door het bevestigen van accessoires. De prop guards zullen voornamelijk voor binnen zijn, dus dan heb je geen problemen.

        Ik vraag me af of de camera zich leent voor het monteren van ND filters. Er is iig geen schroefdraad aanwezig. De Mavic Mini is ook niet de juiste drone om met ND filters aan de slag te gaan, aangezien er niet veel in te stellen is op deze drone.

        Beantwoorden
        • 31 oktober 2019 om 14:06
          Permalink

          Voor de duidelijkheid: de grens voor wel/niet mogen vliegen ligt niet bij “binnen de bebouwde kom” maar bij doorlopende bebouwing (zoals rijtjeshuizen) en niet-zone-wegen. Er zijn genoeg plekken binnen de bebouwde kom waar je gewoon kunt vliegen. 🙂

          Beantwoorden
          • 31 oktober 2019 om 16:39
            Permalink

            Dat vraag ik me af. Veel huizen dicht bij elkaar (geen rijtjeshuizen) is gewoon bebouwde kom en not done om te vliegen. Geeft gelijk aan dat de regels niet transparant zijn.

            Voor de gewone mens is het (op het moment) gewoon niet duidelijk. De nieuwe EU regels zijn wel beter, maar we zijn er nog lang niet.

  • 5 november 2019 om 16:09
    Permalink

    Wat ik nog nergens terug kan vinden is of hij samen kan werken met de DJI Racing Edition Goggles.

    Als dat mogelijk is, dan gaat mijn Mavic Pro in de verkoop 🙂

    Beantwoorden
    • Wiebe de Jager
      6 november 2019 om 08:35
      Permalink

      Nee, daarmee is de Mavic Mini niet compatible. De Goggles werkt met Ocusync, niet met de wifi verbinding van de Mini.

      Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.