DJI intensiveert lobby in VS na federaal inkoopverbod Chinese drones
De Chinese dronemaker DJI is er veel aan gelegen om haar marktaandeel in de VS te behouden en liefst verder uit te breiden. Het bedrijf ondervindt echter tegenwind vanuit het Amerikaanse congres, waar onlangs wetgeving werd aangenomen die het gebruik van Chinese drones aan banden moet leggen. DJI geeft daarom een recordbedrag uit aan lobbyactiviteiten, blijkt uit onderzoek van MarketWatch.
DJI onder de loep
Momenteel geniet DJI een bijna onaantastbare concurrentiepositie in het marktsegment van civiele drones. Volgens recente cijfers heeft DJI in de VS een marktaandeel van maar liefst 76,8%. Intel en Yuneec moeten het doen met 3,7% respectievelijk 3,1%, gevolgd door Parrot met een magere 2,2%.
De drones van DJI zijn populair bij zowel recreanten, bedrijven als overheidsorganisaties. Zeker die laatste sector vertegenwoordigt een sterk groeiende vraag en is daardoor bijzonder lucratief, ook vanwege de hogere budgetten. Probleem is alleen dat er in de VS in toenemende mate kritiek is op het gebruik van Chinese technologie door overheidsorganisaties. Gevreesd wordt dat gevoelige informatie via servers van bedrijven als Huawei en DJI weglekt naar de Chinese overheid.
Onlangs werd zelfs een wet aangenomen die het gebruik van Chinese drones door overheidsorganisaties tot een minimum moet beperken: de Drone Origin Security Enhancement Act. Aanvullend op de eerder ingevoerde American Security Drone Act moeten deze wetten ervoor zorgen dat er geen drones van DJI of andere Chinese bedrijven meer worden ingekocht. In plaats daarvan zouden Amerikaanse bedrijven alleen nog drones moeten gaan gebruiken die op eigen bodem ontwikkeld en gefabriceerd worden.
Lobby geïntensiveerd
DJI bestrijdt echter dat hun drones gebruikt zouden kunnen worden voor het vergaren van informatie door de Chinese overheid. Het bedrijf stelt dat Amerikaanse overheidsfunctionarissen niet het land van herkomst als criterium zouden moeten nemen, maar in samenwerking met leveranciers standaarden zouden moeten ontwikkelen voor informatieveiligheid.
Om die boodschap over te brengen heeft DJI een aantal lobbyisten aangesteld in de omgeving van het Witte Huis. Daar gaat steeds meer geld in zitten, blijkt uit een recente openbaarmaking van cijfers. In het derde kwartaal van 2019 spendeerde DJI maar liefst 200.000 dollar aan lobbyactiviteiten, blijkt uit de cijfers. In totaal gaf het bedrijf dit jaar al 470.000 dollar uit aan het werk van de lobbyisten, vergeleken met 560.000 dollar in heel 2018.
$3 miljard omzet in 2019
DJI heeft momenteel een jaaromzet van 3 miljard dollar. De geschatte marktwaarde van het bedrijf bedraagt naar schatting 21 miljard dollar. Naast drones voor consumenten richt het bedrijf zich meer en meer op de enterprise markt. In de eigen regio zet DJI vooral in op landbouwdrones. Daarnaast bedient DJI een groeiende groep videomakers met haar video-stabilizers en andere accessoires.
Uit een onderzoek dat op initiatief van DJI werd uitgevoerd zou blijken dat de drones van DJI conform de eigen claims geen gevoelige informatie naar het thuisfront sturen. Onafhankelijke beveiligingsonderzoekers troffen echter herhaaldelijk gevoelige kwetsbaarheden aan in de systemen van DJI, zoals een per ongeluk openbaar gemaakte beveiligingscode en een datalek in één van de zakelijke oplossingen van het bedrijf.