Brits bedrijf presenteert waterstofdrone met twee uur vliegtijd

Het Britse bedrijf ISS Aerospace heeft een op waterstof vliegende drone ontwikkeld die tot 120 minuten onafgebroken kan vliegen. Middel een brandstofcel wordt de waterstof omgezet in elektriciteit. Door de modulaire opzet kan de drone voor verschillende toepassingen gebruikt worden. Het systeem verschijnt eind dit jaar onder de naam Sensus op de markt.

Maatwerk drones

ISS Aerospace fabriceert maatwerk drones voor diverse toepassingen in de energie- en defensiesector. De frames worden in eigen huis ontwikkeld en afhankelijk van de gewenste functionaliteiten kan het bedrijf uiteenlopende flight controllers integreren. Ook op het vlak van payloads biedt het bedrijf diverse oplossingen, variërend van gas & chemische sensoren, LiDAR, stereocamera’s, multispectraal & IR sensoren, magnetometers, EM loops, SLAM mappers en CMOS sensors met resoluties tot boven de 150 megapixels.

Eén van de grootste uitdagingen als het gaat om de verdere ontwikkeling van elektrisch aangedreven onbemande systemen is het verhogen van de maximale vliegtijd. Sommige bedrijven zetten in op maximalisatie van accutechnologie, maar ISS Aerospace ziet meer heil in alternatieve energiebronnen zoals waterstof.

Nieuwste brandstofcel

Op basis van de laatste generatie brandstofcel en uitgerust met lichtgewicht waterstoftanks van AMS Composite Cylinders was het bedrijf in staat om een drone met een gewicht van net geen zeven kg te ontwikkelen, die door de modulaire opzet van verschillende payloads en sensoren voorzien kan worden. Uitgerust met een waterstoftank met een capaciteit van drie liter kan het systeem vliegtijden tot twee uur halen.

Volgens ISS Aerospace-ceo Ryan Kempley is de Sensus uniek in zijn soort en geschikt voor een brede range aan toepassingen, in uitdagende omstandigheden. “We wilden een sub-7kg UAV creëren die een substantieel laadvermogen combineert met een vliegtijd van meer dan een uur – iets dat alleen kon worden bereikt met behulp van de nieuwste brandstofceltechnologie. Samen zorgen de Intelligent Energy-brandstofcel en de AMS-cilinders ervoor dat Sensus langer in de lucht kan blijven en zwaardere ladingen kan vervoeren, waardoor nieuwe mogelijkheden in verschillende industrieën ontstaan.”

Beschikbaarheid

Het systeem wordt voor het eerst getoond tijdens de DSEI 2019 beurs in Londen. Later dit jaar kunnen klanten de eerste bestellingen plaatsen voor de Sensus.

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is gecertificeerd (RPA-L) dronepiloot en beschikt over het ROC-light. In het najaar van 2018 was Wiebe als coach&jurylid verbonden aan het tv-programma 'Drone Masters'.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.