Dronesector luidt noodklok om capaciteitsgebrek ILT

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) kampt met een nijpend personeelstekort bij het team dat zich bezighoudt met drones. Daardoor ontstaat er niet alleen flinke vertraging in de afhandeling van vergunningaanvragen, ook heeft de dienst amper capaciteit om zich voor te bereiden op de introductie van de Europese drone-regelgeving. Brancheorganisaties DCRO en DARPAS maken zich grote zorgen en luiden de noodklok.

Onderbezetting

De ILT is als uitvoerend onderdeel van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat belast met de uitvoerende kant van de drone wet- en regelgeving. Denk aan het beoordelen van operationele handboeken van aankomende ROC-operators, het verwerken van mutaties in bestaande vergunningen en het verlenen van s-BvL luchtvaardigheidsbewijzen voor gecertificeerde drones. Ook houdt de dienst zich bezig met handhaving (of zou dat moeten doen).

Al sinds enige tijd is er echter sprake van een gebrek aan capaciteit bij de ILT, als gevolg van structurele onderbezetting. Die is door het recente vertrek van een aantal medewerkers alleen maar erger geworden. Het gevolg is dat de behandeling van vergunningsaanvragen spaak loopt en de wachttijd steeds langer wordt. De ILT waarschuwt hier sinds kort zelfs voor op de eigen website. Ook dreigt de ordentelijke introductie van de Europese drone-regelgeving in gevaar te komen.

Let op: tijdelijke verlenging doorlooptijden en beslistermijn
De ILT kan op dit moment uw aanvraag zeer waarschijnlijk niet binnen de gewenste of vereiste behandeltermijn verwerken. Dit betekent dat de ILT voorlopig de doorlooptijden en beslistermijn moet verlengen. Wij vragen uw begrip hiervoor. We doen er alles aan om aan deze situatie zo snel mogelijk te verbeteren.

Noodklok

Brancheorganisaties DCRO en DARPAS hebben hierover al diverse malen de noodklok geluid bij het ministerie. Maar ondanks toezeggingen dat er wordt gewerkt aan een uitbreiding van de capaciteit lijkt het probleem alleen maar groter te worden, blijkt uit een rondgang van Dronewatch langs verschillende drone-operators en genoemde brancheorganisaties.

Volgens Pieter Franken (voorzitter DCRO) kan de ILT de werkdruk al geruime tijd niet aan, waardoor drone-operators belemmerd worden in hun werkzaamheden – iets wat door diverse operators wordt bevestigd. “Een aanvraag of wijziging ROC is maanden in behandeling. Met nieuwe drones kan maanden niet gevlogen worden omdat de registratie van het s-BvL veel te lang op zich laat wachten.”

Ook vreest Franken de gevolgen van het personeelsgebrek voor de implementatie van de Europese verordening die op 1 juli 2020 de huidige Regeling op afstand bestuurde luchtvaartuigen vervangt. “Er is nog niets geregeld voor wat betreft de implementatie van de nieuwe regelgeving en wij hebben ernstige twijfels of dit gezien de huidige bezetting bij ILT goed gaat komen.”

DCRO gaat zelfs zover dat men een eigen keurmerk aan het opzetten is voor drones waarmee bepaalde operaties mogen worden uitgevoerd, iets wat eigenlijk onderdeel zou moeten zijn van de dienstverlening door ILT. Franken: “De branche is bezig eigen keurmerk op te zetten omdat we er van uit gaan dat de chaos na juli 2020 compleet is en wij onvoldoende vertrouwen hebben in de overheid.”

‘Personele realiteit is weerbarstig’

Rob van Nieuwland (voorzitter DARPAS) deelt de zorgen van Franken. “De personele bezetting bij ILT is op dit moment de grootste dreiging die er is voor de dronebranche. Daar zijn we het tot op alle niveaus binnen het ministerie en de branche wel over eens. In mei stuurden we daar een brief over naar de Directeur-Generaal van het ministerie. Daarna werd ons verzekerd dat het dossier topprioriteit zou krijgen. Ook Directeur Luchtvaart Jaco Stremler zegde verbetering toe.”

Maar ondanks de toezeggingen lijkt de problematiek bij ILT volgens Van Nieuwland alleen maar toe te nemen: “Leden melden de laatste paar maanden weer vertragingen in het verlenen van vergunningen. Dus het probleem is zeker nog niet opgelost. Sterker nog, we hoorden dat er weer twee medewerkers van de afdeling ILT/drone-vergunningverlening weggaan. We weten dat het maanden zo niet een jaar duurt voordat nieuwe medewerkers ingewerkt en inzetbaar zijn voor deze ingewikkelde materie. Kortom: de wil is er, er is ook budget om uit te breiden, maar de personele realiteit is weerbarstig.”

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is gecertificeerd (RPA-L) dronepiloot en beschikt over het ROC-light. In het najaar van 2018 was Wiebe als coach&jurylid verbonden aan het tv-programma 'Drone Masters'.

6 gedachten over “Dronesector luidt noodklok om capaciteitsgebrek ILT

  • 13 november 2019 om 08:36
    Permalink

    Hehe, eindelijk is hier aandacht voor. Wat een bagger bende bij IL&T zeg. Echt te absurd voor woorden hoeveel tijd overal overheen gaat daar. Ze gaan nooit en te nimmer klaar zijn voor de nieuwe EASA regelgeving en Nederland komt nog verder achter te lopen als het op innovatie aankomt. We bungelen al ergens onderin in Europa op het moment. Alle echte innovatie in Europa is te vinden nu in landen als Zwitserland waar de regelgeving soepel is, de overheid snel en voldoende geïnvesteerd wordt in de sector. PX4, Auterion, Pix4D, wingtra, Ebee etc. Alle succesvolle bedrijven in Europa in de insane S el groeiende business komen uit Zwitserland.
    Te triest voor woorden. Nederland, ga je schamen 🙁

    Beantwoorden
  • 13 november 2019 om 09:05
    Permalink

    Nou misschien maar eens met een jurist gaan praten ,per slot heb ik betaald om mijn ROC in behandeling te nemen 28 nov is verlengt naar 28 jan 2020 . Straks ondervind ik schade door inkomstenderving omdat ik niet kan beginnen met mijn onderneming .

    Beantwoorden
    • 13 november 2019 om 09:44
      Permalink

      Je zal niet de eerste zijn. Ga ongeveer uit van minimaal twee verdaagbrieven en 6-8 maanden voordat je ROC er mogelijk doorheen is.
      Ze (een paar) willen super graag bij afdeling drones van IL&T maar komen om in het werk. Ze zijn onderbezet en er is geen budget. Daarnaast moet ook nog de nieuwe EASA regelgeving geïmplementeerd worden. (Waar nu net een eerste paar preliminaire en zeer beperkte opzetten voor een standaard scenario eruit zijn)

      Beantwoorden
  • 13 november 2019 om 10:17
    Permalink

    Beetje gek om te lezen dat er een toezegging is dat het topprioriteit krijgt maar dat er slechts 1 vacature open staat…denk dat het daarom met de topprioriteit wel mee zal vallen…wellicht interessant voor mensen die er afhankelijk van zijn…

    Beantwoorden
  • 13 november 2019 om 10:52
    Permalink

    Ook Cineshoots heeft regelmatig problemen omdat ontheffingen zoals vliegen bij nacht niet snel genoeg behandeld kunnen worden (duurt tot 112 dagen).

    Onze ROC bedrijfsvergunning (onder naam Repute CMD) aanvraag heeft 9! maanden geduurd en mochten in die tijd niet onder een andere ROC vergunning vliegen van het ILenT.

    Nu zit er nog maar 1! persoon bij ILenT die beslissingen mag nemen, geen prettig gevoel wanneer je afhankelijk ben van de overheid om überhaupt met drones te mogen vliegen.

    Wij hopen dat ILenT de zakelijke drone piloten serieus gaat nemen. Als men zo doorgaat zal de innovatie in Nederland een grote klap oplopen!

    Gelukkig heeft Cineshoots nu alle mogelijke vergunningen op zak maar ook wij trekken aan de noodklok, dit moet anders!

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.