Onderzoek wijst uit: vliegtuigpiloten zien drone meestal over het hoofd

Piloten van vliegtuigen die bezig zijn met het uitvoeren van een landing zien drones die zich in hun aanvliegroute bevinden in ruim twee op de drie gevallen over het hoofd. Stilhangende drones worden zelfs door vrijwel alle piloten gemist. Dat blijkt uit een recent gepubliceerd Amerikaans onderzoeksrapport. De wetenschappers concluderen dat het aantal meldingen van drones nabij vliegvelden slechts het topje van de ijsberg vormt.

Niet gezien

Voor het onderzoek werden tientallen landingen uitgevoerd met een sportvliegtuigje, terwijl er onder de aanvliegroute met een klein model drone van het type DJI Phantom werd gevlogen. Tijdens slechts 12 van de 40 landingen werd de drone waargenomen door de piloot.

Dat betekent dat in ruim 60% van de gevallen de drone onopgemerkt bleef. Bij een stilhangende drone is dat percentage nog groter. In dit scenario werd de drone in slechts 3 van de 22 gevallen gezien door de piloot. De afstand waarop de drone werd waargenomen varieerde tussen de 70 en 800 meter.

Het feit dat een stilhangende drone vaker over het hoofd wordt gezien komt door de manier waarop ons gezichtsvermogen werkt, legt één van de onderzoekers uit: “Onze ogen zijn afgestemd op beweging. Wanneer een drone niet beweegt, wordt deze als het ware een deel van de achtergrond.”

Topje van de ijsberg

Het onderzoek haakt aan op het toenemend aantal meldingen van drones door vliegtuig- en helikopterpiloten. Volgens hoofdonderzoeker Dr. Ryan J. Wallace toont de studie aan dat het gevaar van een botsing misschien veel groter is dan gedacht: “Statistieken over het waarnemen van drones door piloten blijven jaar na jaar toenemen, en wat piloten melden is waarschijnlijk slechts het topje van de ijsberg. Het grootste deel van de tijd worden onbemande luchtvaartuigen niet gezien door piloten.”

Zelfs als de drone op een afstand van 800 meter wordt waargenomen heeft een piloot nog maar weinig tijd om te reageren, in het geval van een sportvliegtuigje slechts 21 seconden. “Op zich zou dat genoeg kunnen zijn, mits de drone stilhangt en niet van positie verandert. De situatie wordt veel gevaarlijker als de drone zich ook verplaatst.”

Zie jij de drone in onderstaande video? De piloot zag hem over het hoofd.

Weinig uitwijkmogelijkheden

Daar komt bij dat de landingsfase sowieso geen goed moment is voor een ongewenste ontmoeting met een drone. “Als een piloot er niet op bedacht is dan heeft deze maar weinig tijd om te reageren. Bovendien heb je tijdens een landing sowieso al weinig uitwijkmogelijkheden”, stelt een lid van het onderzoeksteam.

De vluchten werden uitgevoerd met een Cessna 172S. De drone (een DJI Phantom 4) vloog daarbij een voorgeprogrammeerde route onder de aanvliegroute. In sommige gevallen vloog er helemaal geen drone, of bleef deze stilhangen op één plek. De testpiloten wisten bij iedere landing niet of er een drone aanwezig zou zijn. Voor de veiligheid werd er voldoende verticale marge tussen drone en vliegtuig aangehouden.

Alleen al in de VS maken vliegtuigpiloten jaarlijks honderden keren melding van een drone. In 2018 betrof het 2.307 meldingen die binnenkwamen bij de FAA. In 526 gevallen ging het om een waarneming van een drone tijdens de landing. Niet zeker is of het bij al deze meldingen daadwerkelijk om drones ging.

Proef met ADS-B

Bij een volgend project willen de onderzoekers de drone uitrusten met een kleine ADS-B zender (UAvionics Ping), om te kijken of dit vliegtuigpiloten helpt om drones tijdig waar te nemen. In de VS moet ieder luchtvaartuig dat in gecontroleerd luchtruim vliegt voorzien zijn van ADS-B ‘out’, maar deze verplichting geldt niet voor drones.

De resultaten van de studie “Cleared to Land: Pilot Visual Detection of Small Unmanned Aircraft During Final Approach” zijn te vinden op de website van de IJAAA.

(Coverfoto: Oklahoma State University)

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is gecertificeerd (RPA-L) dronepiloot en beschikt over het ROC-light. In het najaar van 2018 was Wiebe als coach&jurylid verbonden aan het tv-programma 'Drone Masters'.

3 gedachten over “Onderzoek wijst uit: vliegtuigpiloten zien drone meestal over het hoofd

  • 15 november 2019 om 15:15
    Permalink

    Tja, ik denk dat de auteur de plank misslaat. Het is niet zo dat drones vliegend bij een luchthaven vaak niet gezien worden, en dat men dus stelt dat ze er wel zijn, er is iets heel anders aan de hand. De problematiek van drones rondom luchthavens is namelijk ver uit proporties geblazen (netzoals veel zaken vandaag de dag, denk aan de stikstof/klimaatcrisis).

    Iedere ‘drone piloot’ met enig gezond verstand begrijpt dat je niet bij een luchthaven behoort te vliegen en doen dat dan ook niet. Sterker nog, de doorsnee Dji drones kunnen niet eens in de buurt van een luchthaven ostijgen wegens geo-fencing. Blijft over een categorie volidioten en/of mensen met andere intenties. Dergelijke personen zijn echter geen doorsnee drone piloten, sterker nog, zij zijn de uitzondering op de regel, de 0.01%.

    Kortom, dit hele onderwerp is zwaar overtrokken, de spreekwoordelijke storm in een glas water. Men doet voorkomen of er met regelmaat meerdere drones in de buurt, of over, diverse luchthavens vliegen, da’s onzin, gezien de beperkingen van geo-fencing en het normaliter overheersende gezonde verstand. Ongetwijfeld zal dit wel eens gebeuren, zoals hierboven aangegeven, echter zoals het hier geschetst wordt is ver, heel ver, van de praktijk verwijderd.

    Beantwoorden
  • 16 november 2019 om 17:07
    Permalink

    Beetje dual. Boodschap 1: Steeds meer piloten melden drones. Boodschap 2: Piloten zien geen drones. 🙂 Sinds de hoax laster van de heer Baksteen en de piloten die hij vertegenwoordigt, neem ik ze niet meer zo serieus. Ik geloof totaal niet in de fabel dat er ik weet niet hoeveel drones rondom vliegvelden zouden vliegen. Laat staan dat ze daarmee dus een gevaar zijn. Nu er drones van 249 gram op de markt komen, is dat gevaar al helemaal non-existent. Zelfs een een botsing met een voorwerp van 2 en een halve ons zou een vliegtuig moeiteloos moeten kunnen overleven. De meeste vogels wegen meer.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.