Reddingsdrone stijgt dankzij ‘golvenradar’ veilig op vanaf stampend schip

Drones hebben op zee veel potentie als het gaat om het lokaliseren van drenkelingen. Maar hoe laat je een verkenningsdrone veilig opstijgen vanaf het dek van een schip dat flink op en neer deint? Het antwoord zit in een in Nederland ontwikkelde innovatieve golvenradar, die groen licht geeft voor opstijgen zodra het schip een moment in rustiger vaarwater verkeert.

Start en landing kritiek

Net zoals bij gewone luchtvaart is de fase van het opstijgen en landen van een onbemand luchtvaartuig het meest kritieke onderdeel van een vlucht. Normaliter zorg je ervoor dat een drone kan opstijgen van en landen op een vlakke en stabiele ondergrond, maar bij een schip op zee is zoiets lastig te realiseren, zeker bij uitdagende weersomstandigheden en hoge golven.

Toch zijn er veel redenen om met een drone vanaf een schip te willen opstijgen. Denk aan het inspecteren van boorplatformen en windmolens, maar ook aan reddingsmissies. Daarom ging drone-ontwikkelaar Delft Dynamics samen met Damen Shipyards Group op zoek naar een manier om een drone op veilige wijze te kunnen lanceren en landen vanaf een stampend schip.

Bewegingsvoorspeller

De oplossing werd gevonden in de door de Delftse startup Next Ocean ontwikkelde wave and vessel motion predictor, die bestaat uit een radarsysteem dat de hoogte, richting en frequentie van aankomende golven meet, en op basis daarvan voorspelt hoe het schip waarop de detector is geïnstalleerd de komende paar minuten waarschijnlijk zal meedeinen met de golven.

De bewegingsvoorspeller kan onder meer gebruikt worden om een geschikt opstijg- of landingsmoment voor drones te kiezen. Zodra het schip een fractie van een moment tot rust komt, geeft het systeem groen licht en kan de start of landing ingezet worden.

Succesvolle test

Het systeem werd onlangs getest op de Noordzee. De door Delft Dynamics ontwikkelde RH-3 Swift steeg op vanaf het dek van een snelle reddingsboot Damen Sea Axe Fast Crew Supply (FCS) Vessel, die werd uitgerust met de vessel motion predictor van Next Ocean.

“De test was een groot succes en demonstreerde duidelijk de haalbaarheid van het opstijgen en landen van de drone in ruwe zee, vooral met het uitstekende vaargedrag van de Damen Sea Axe. Hierdoor wordt de weg vrijgemaakt voor gebruik in een breed scala aan offshore operaties, waaronder opsporing en redding, visserijinspectie, grenspatrouilles en humanitaire hulpmissies”, aldus Boris Langendoen, Chief Operating Officer en mede-oprichter van Delft Dynamics.

De RH-3 Swift single rotor drone die voor deze test werd gebruikt heeft een vliegduur van maximaal 4 uur en kan payloads tot 5 kg de lucht in brengen. De drone kan onder meer worden ingezet voor het uitvoeren van search&rescue missies.

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is gecertificeerd (RPA-L) dronepiloot en beschikt over het ROC-light. In het najaar van 2018 was Wiebe als coach&jurylid verbonden aan het tv-programma 'Drone Masters'.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.