Prototype JetQuad vliegt op diesel en ontwikkelt 200 pk aan stuwkracht

Al in 2015 schreven we over de JetQuad, een door straalmotoren aangedreven VTOL drone die niet door elektriciteit maar door brandstof wordt aangedreven. We zijn nu een kleine vijf jaar verder en onlangs hebben de eerste proefvluchten met een prototype van het toestel plaatsgevonden. De AB5 JetQuad ontwikkelt maar liefst 200 pk aan stuwkracht en kan in theorie een vliegsnelheid van bijna 500 km/uur halen.

Tot 20 kg payload

De manier waarop de JetQuad opstijgt en vliegt valt nog het beste te vergelijken met de wijze waarop de Harrier Jump Jet werkt. De luchtstromen uit een viertal straalmotoren worden door middel zogenaamde Thrust Vectoring Systems de juiste kant op gericht. Tijdens het opstijgen staan de jets min of meer naar beneden gedraaid, daarna worden ze naar believen in een andere stand gekanteld om zodoende horizontale vliegsnelheid te ontwikkelen.

Het resultaat is een compacte dieselaangedreven drone die hoge snelheden kan ontwikkelen en zware payloads kan vervoeren. Zo kan het prototype van de JetQuad een payload van 20 kg vervoeren (de drone zelf weegt 25 kg, en daar komt nog 20 kg aan brandstof bij). De maximale vliegtijd is 15 minuten. De theoretische maximum hoogte is 10 km.

Volgens ontwikkelaar FusionFlight heeft het gebruik van diesel als brandstof een belangrijk voordeel: vergeleken met een lipo accu heeft een hoeveelheid diesel met hetzelfde gewicht maar liefst 40x meer energiepotentieel. Bovendien kan de drone letterlijk binnen een paar seconden worden bijgetankt, terwijl het opnieuw opladen van accu’s veel langer duurt. De benodigde elektriciteit voor de vluchtcomputer, communicatie en sensoren kan ook door de straalmotoren worden opgewekt.

Sky-Crane

Uiteindelijk denken de ontwikkelaars aan een veel grotere uitvoering van de JetQuad, voorzien van straalmotoren zoals die ook in de vliegtuigindustrie worden toegepast. Die zou dan in staat zijn om zware ladingen te vervoeren tegen een veel lager prijskaartje dan een helikopter.

Zo zou de JetQuad kunnen fungeren als een zogenaamde Sky-Crane: in dat geval wordt de payload aan de onderzijde van de drone aangebracht. Door middel van lieren zouden vrachten opgetild, vervoerd en naar beneden getakeld kunnen worden. Een andere toepassing is een vliegende auto, maar dan zonder propellers.

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is gecertificeerd (RPA-L) dronepiloot en beschikt over een volledige ROC vergunning.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier