Nieuws

Dronevlucht in CTR vanaf medio 2020 via app aan te melden

Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) brengt in de eerste helft van 2020 een app uit waarmee dronevliegers toestemming kunnen aanvragen voor een vlucht in gecontroleerd luchtruim (CTR). Ook kunnen dronepiloten via de app informatie inwinnen over het luchtruim. De app wordt ontwikkeld door het Britse bedrijf Altitude Angel. De lancering van de app is volgens LVNL een eerste stap op weg naar de volledige integratie van drones in het Nederlandse luchtruim.

Eerste stap naar UTM

De samenwerking start met het ontwikkelen van een app voor dronevliegers. Hierop vinden zij informatie over waar zij mogen vliegen en welke regels daar gelden. Ook biedt de app de mogelijkheid om eenvoudig vluchtplannen in te dienen met informatie over het vlieggebied, de vlieghoogte, het type drone, de bevoegdheden van de gebruiker en om deze online te koppelen aan het nationale droneregister. De app geeft de locatie weer en biedt een overzicht of daar gevlogen mag worden met een drone, en zo ja, tot welke hoogte en met welke beperkingen en/of uitzonderingen.

“Met deze samenwerking biedt LVNL innovatieve functionaliteiten en nieuwe mogelijkheden voor het gebruik van drones in Nederland,” zegt Jurgen van Avermaete, General Manager Procedures bij LVNL. “In een internationale aanbesteding werd duidelijk dat Altitude Angel voor LVNL de beste oplossing biedt, zowel op het gebied van functionele als technische mogelijkheden, met een hoge prioriteit voor veiligheid. Het platform van Altitude Angel sluit naadloos aan op onze huidige systemen en kan flexibel opgeschaald worden om het groeiende gebruik van RPAS (Remotely Piloted Aircraft Systems) in het Nederlandse luchtruim op een veilige en efficiënte manier mogelijk te maken. Altitude Angel heeft een goede track record en hun systeem wordt al gebruikt door de luchtverkeersleidingsorganisatie in Groot Brittannië.”

De samenwerking tussen LVNL en Altitude Angel is een eerste stap in de richting van een Nederland UAS Traffic Management (UTM)-systeem. De functionaliteiten van het UTM-systeem moeten op termijn deel gaan uitmaken van het Europese U-Space, waarvan de fundamenten op dit moment nog niet zijn uitgekristalliseerd.

Dronevluchten in CTRs

Via de app zal het onder andere mogelijk zijn om dronemissies voor te bereiden. Als de dronevlucht wordt gepland in het gecontroleerde luchtruim in de nabijheid van een luchthaven kan de gebruiker via de app de vlucht aanmelden bij de luchtverkeersleiding. De drone-operator moet dan wel aan alle eisen voldoen voor dit type vluchten: CTR vluchten vallen daarom naar verwachting in de nieuwe Specific category.

Het gebruik van de app voor het aanmelden van vluchten in de CTRs zal initieel voor alle door LVNL gecontroleerde luchthavens gelden: Schiphol, Rotterdam, Eelde, Beek en Lelystad (dus niet de militaire CTRs). Waar en hoe de app wordt uitgerold, wordt op een later moment vastgesteld. LVNL is voornemens om voor de binnenringen een eigen standaardscenario vast te stellen waarmee drone-operaties aldaar ook mogelijk moeten worden.

Het idee is ook dat er voor het verkrijgen van klaring voor vluchten in de buitenringen van CTRs een einde komt aan de nu nog verplichte tweewegcommunicatie per radio tussen drone-operator en luchtverkeersleider (RT). De verwachting is dat dat initieel per telefoon of andere middelen zal gaan (maar geen radio), en als de app en de toren-inrichting er klaar voor zijn ook via de app.

Kaarten overbodig maken

De informatievoorziening via de app moet op een gegeven moment alle huidige dronekaarten overbodig maken. De digitale informatie zal volgens LVNL actueler kunnen zijn dan papieren kaarten en biedt ook een betere toegankelijkheid. Dit laatste is zeker een voordeel voor gebruikers die niet bekend zijn met de typische informatiebronnen, kaarten en terminologie die binnen de luchtvaart worden gebruikt. Het streven is om papieren kaarten hiermee overbodig te maken, maar de acceptatie hiervan zal door de overheid moeten worden vastgesteld.

Op den duur komen er ook voorzieningen waarmee de luchtverkeersleiding dronevluchten in realtime kan volgen. Onderdeel van de samenwerking met Altitude Angel is om onder andere applicaties te ontwikkelen waarmee bijvoorbeeld nooddiensten (trauma en politieheli) ook in ongecontroleerd luchtruim vrij kunnen blijven van dronevluchten.

Kosten

Onduidelijk is nog of gebruikers van de app moeten gaan betalen voor het gebruik van de app of het indienen van vluchtplannen cq. het aanvragen van goedkeuring voor vluchten in CTR-gebieden. “LVNL investeert in deze technologie om het vliegen met drones te faciliteren en de veiligheid van het luchtverkeer verder te verbeteren. Op welke manier de hiermee te maken kosten verrekend worden, wordt op een later moment vastgesteld”, licht een woordvoerder desgevraagd toe.

De planning is om een eerste versie van de app in de eerste helft van 2020 in Nederland te lanceren.

Avatar foto

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is A1/A2/A3 gecertificeerd dronepiloot en beschikt over een exploitatievergunning voor de Specific categorie.

7 gedachten over “Dronevlucht in CTR vanaf medio 2020 via app aan te melden

  • Peter Herweijer

    Dronevluchten zijn VFR vluchten, en die categorie was altijd vrijgesteld van ATC usercharges. Betalen voor gebruik van deze app lijkt mij niet iets waar operators warm voor lopen.

    Beantwoorden
  • Serge Bierings

    In dit artikel staat nadrukelijk dat de app alleen voor LNVL zal gaan gelden en niet voor militaire CTR’s

    ‘Het gebruik van de app voor het aanmelden van vluchten in de CTRs zal initieel voor alle door LVNL gecontroleerde luchthavens gelden: Schiphol, Rotterdam, Eelde, Beek en Lelystad (dus niet de militaire CTRs)’

    Wat is de procedure voor Militiare CTR’s voor commerciele drone vluchten?

    Beantwoorden
    • Avatar foto Wiebe de Jager

      In het geval van een militaire CTR dien je contact op te nemen met de betreffende airfield manager. Je moet een formulier indienen met gegevens over de beoogde vlucht (locatie, datum/tijd, max hoogte, toestelregistratie, gegevens operator). Na akkoord mag je de vlucht uitvoeren. Meestal moet je voor en na de vlucht nog even telefonisch contact opnemen met de verkeerstoren. Ook moet je tijdens de vlucht telefonisch bereikbaar zijn. Dit geldt alleen voor operators met een volledige ROC vergunning.

      NB. Het lijkt er niet op dat LVNL de belofte kan waarmaken dat je in 2020 via een app toestemming kan aanvragen voor vluchten in civiele CTRs…

      Beantwoorden
      • Serge Bierings

        Hoi Wiebe, Dank voor je antwoord. Als LVNL haar belofte niet kan waarmaken, moet dan dezelfde procedure worden aangehouden die geldt voor militaire CTR’s?

        Beantwoorden
        • Avatar foto Wiebe de Jager

          Nee, helaas komt er in civiele CTRs veel meer bij kijken. Zo moet je niet alleen vooraf een vluchtplan indienen, maar tijdens de vlucht moet je ook tweezijdig radiocontact hebben met de luchtverkeersleiding in de toren. Dat betekent dat je een zenderset moet hebben plus een antenne van minstens 10 meter hoog plus iemand met een RT brevet voor de communicatie.

          Beantwoorden
          • Serge Bierings

            Hoi Wiebe, dank voor je vehelderende antwoord.
            Hoe zit het dan met EHEH? Waar civiel en militair beide opereren en waar het CTR gebied giganties is…

          • Avatar foto Wiebe de Jager

            Da’s inderdaad een ‘leuke’ uitzondering. Volgens mij geldt hier de procedure zoals voor civiele luchthavens, dus met RT verplichting.

Laat een antwoord achter aan Wiebe de Jager Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier