Dronewatch gaat full ROC

Op 31 december 2020 wordt de Europese drone-regelgeving van kracht. Daarmee komt er een eind aan de huidige ROC en ROC-light vergunnings- en ontheffingsvormen. Toch hebben we bij Dronewatch besloten om op de valreep het traject in te zetten om volledig ROC gecertificeerd te worden, dus nog volgens de huidige nationale regelgeving. In dit artikel leggen we uit waarom.

ROC-light vs. ROC

Wie in Nederland professioneel wil vliegen met drones heeft twee mogelijkheden: ofwel je behaalt een theorie-opleiding, schrijft je drone van maximaal 4 kg in en verzekert deze: dan val je onder het ROC-light, met de nodige beperkingen (niet hoger dan 50 meter vliegen, geen ontheffingen mogelijk voor vluchten boven bebouwing of in gecontroleerd luchtruim). De andere optie is om voor het RPAS Operator Certificate te gaan, ofwel ROC.

De reden dat de meeste zakelijke drone-operators – waaronder Dronewatch – kozen voor het ROC-light is financieel van aard. Een volledig ROC vergt namelijk een uitgebreidere en dus duurdere RPA-L opleiding voor de dronepiloten, een operations manual (operationeel handboek) waarin alle soorten vluchten die het bedrijf denkt uit te voeren worden beschreven, een verplichte toestelkeuring en een veel duurdere vergunningsaanvraag. De totale kosten bedragen al snel 15.000 euro en dat is dan nog zonder de drone.

Meer mogelijkheden

Je moet dus heel wat opdrachten uitvoeren wil je de kosten die gepaard gaan met een volledig ROC kunnen terugverdienen. Daar staat tegenover dat je met een volledig ROC in principe veel meer mogelijkheden hebt, zeker na de invoering van de zogenaamde standaardscenario’s voor vliegen boven bebouwing en vliegen in CTR gebieden.

Dronewatch was in 2016 het eerste bedrijf in Nederland met een ROC-light. We hebben in de afgelopen jaren veel mooie klussen mogen uitvoeren, maar we liepen steeds vaker tegen de operationele beperkingen aan van het ROC-light. De investering in een volledig ROC lag daarom voor de hand. Maar toch twijfelden we over de stap richting het volledige ROC. Dat heeft alles te maken met de komst van Europese drone-regelgeving, vanaf 31 december 2020.

Specific category

In principe is het zo dat drone-operators dankzij de Europese drone-regelgeving meer mogelijkheden krijgen. Het karakter van de regelgeving verandert van ‘nee, tenzij’ naar ‘ja, mits’. Met andere woorden: mits je kunt aantonen bepaalde operaties veilig te kunnen uitvoeren, dan kun je je gang gaan. De minst risicovolle vluchten komen te vallen onder de Open category (hierin gaan min of meer de Regeling modelvliegen en het ROC-light op), vluchten met wat meer risico komen terecht in de Specific category.

Lange tijd waren we voornemens om per 1 juli 2020 zo snel mogelijk werk te maken van de vereisten om als drone-operator in de Specific category te kunnen vallen. Waarom dan alsnog de keuze om voor het huidige ROC te gaan? Omdat er simpelweg teveel onduidelijkheid is over hoe de EU drone-verordening ‘vertaald’ gaat worden naar de Nederlandse situatie. Niemand weet op dit moment hoe je volgend jaar als drone-operator in de Specific category aan de slag kan gaan.

Reddingsboei

Veel drone-operators – waaronder Dronewatch – zien het huidige ROC daarom als een soort van ‘reddingsboei’, die het eerste jaar na de invoering van het Europese stelsel van regels houvast biedt. Er komt namelijk een overgangsregeling, die dicteert dat partijen die nu vliegen volgens een ROC en eventueel toegevoegde standaardscenario’s dat voorlopig op dezelfde manier kunnen blijven doen. Het ziet er daardoor uit dat het aantal van ca. 90 verstrekte ROC vergunningen de komende maanden zal groeien met nog eens tientallen vergunningen, aangenomen dat de ILT voldoende capaciteit heeft om alle nieuwe aanvragen tijdig te beoordelen. Want na 1 juli 2020 is het te laat om nog onder het oude regime een vergunning aan te vragen.

Omdat het schrijven van een operationeel handboek geen eenvoudige materie is, hebben we besloten om de hulp van Aerial Pro in te schakelen. Zij begeleiden bedrijven en overheidsorganisaties bij het behalen van hun RPAS Operator Certificate. Daarnaast ontwikkelen zij ook standaard scenario’s voor ILT en zijn zij de ontwikkelaar van de AirHub app waarmee je makkelijk vluchten kan plannen, uitvoeren en loggen. Aerial Pro gaat in samenspraak met Dronewatch een op maat gemaakt OM opstellen, dat vervolgens ter beoordeling wordt voorgelegd aan de ILT. De standaardscenario’s voor vliegen boven bebouwing en vliegen in CTRs worden hier meteen in meegenomen, zodat we ook de meer veeleisende vluchten kunnen gaan uitvoeren.

Uitbreiding

Ook onze dronevloot is verder uitgebreid. Naast onze DJI Mavic 2 Pro en Mavic 2 Zoom is er onlangs een DJI Inspire 2 bijgekomen, met de mogelijkheid om te filmen in de allerhoogste beeldkwaliteit. Dit toestel zal conform de vereisten van het ROC worden gekeurd, zodat hiervoor een speciaal Bewijs van Luchtwaardigheid (s-BvL) kan worden aangevraagd. Het vereiste RPA-L brevet hadden we al, dankzij een eerder gevolgde theorie- en praktijkopleiding bij NLR.

Kortom: Dronewatch gaat er flink tegenaan. We hopen in de eerste maanden van 2020 onze ROC-aanvraag te kunnen indienen bij de ILT. Dan weten we op 31 december 2020 in ieder geval waar we aan toe zijn. Hoe dan ook is de investering niet voor niets: een solide operationeel handboek is hoe dan ook een goed fundament om te zijner tijd in de Specific category aan de slag te gaan, in binnen- en buitenland. Bijkomend voordeel is dat we als Dronewatch ‘on top of the game’ blijven en dat komt hopelijk ook ten goede aan de informatievoorziening richting onze lezers.

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is gecertificeerd (RPA-L) dronepiloot en beschikt over een volledige ROC vergunning.

2 gedachten over “Dronewatch gaat full ROC

  • 16 december 2019 om 13:07
    Permalink

    Veel succes guys en blijf ons op de hoogte houden.

    Beantwoorden
  • 16 december 2019 om 13:50
    Permalink

    Succes en petje af hoor!
    Hele dure investering zeg!

    Beantwoorden

Laat een reactie achter op Jan-Pieter Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier