EHang haalt ruim $40 miljoen op voor verdere ontwikkeling luchttaxi

Het Chinese bedrijf EHang heeft op de Amerikaanse aandelenbeurs NASDAQ een bedrag van 43 miljoen dollar opgehaald tijdens haar beursintroductie. Met het geld wil het bedrijf de ontwikkeling van haar eVTOL dronetaxi en bijbehorende vertiports in een stroomversnelling brengen. De eerste commerciële luchttaxidienst staat gepland voor de Chinese stad Guangzhou.

Van cameradrone tot personendrone

EHang werd in 2014 opgericht. Aanvankelijk richtte het bedrijf zich op de ontwikkeling en vermarkting van cameradrones voor consumenten. Later verzorgde het bedrijf ook droneshows, waarbij honderden en in één geval zelfs meer dan 1.000 drones gelijktijdig een lichtshow gaven. Doordat de verkoop van consumentendrones na 2016 instortte en EHang teveel concurrentie ondervond van DJI besloot het bedrijf zich terug te trekken uit deze markt.

In 2018 presenteerde het bedrijf een levensgrote drone, de EHang 184, bedoeld om een persoon mee te vervoeren. Later kwam daar een variant voor twee personen bij, de EHang 216. Inmiddels heeft het bedrijf 38 van deze elektrisch aangedreven luchttaxi’s gefabriceerd, waarmee duizenden testvluchten zijn uitgevoerd. Onlangs maakte het bedrijf bekend dat er een eerste bestelling van 48 passagiersdrones is binnengekomen.

Via een Initial Public Offering (IPO) op de NASDAQ heeft EHang nu 43 miljoen dollar opgehaald. Met het geld wil het bedrijf werk maken van autonome luchttaxi’s. Een eerste commerciële air mobility service is gepland voor Guangzhou in China. Daar moeten een aantal ‘vertiports’ gebouwd worden waarvandaan de taxi’s kunnen opstijgen en landen. Ook wil EHang delivery drones gaan ontwikkelen voor het vervoeren van kleine spoedeisende medische transporten, waaronder donorbloed en -organen.

Certificering

Een flink deel van het geld zal naar verwachting opgaan aan certificering. Zeker in de VS en in de EU worden er zeer strenge eisen gesteld aan luchtvaartuigen waarmee mensen vervoerd worden. Alhoewel de nieuwe EU drone-regelgeving in principe wel voorziet in personendrones en goederenvervoer per drone, moet de zogenaamde Certified category nog wel verder uitgewerkt worden.

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is gecertificeerd (RPA-L) dronepiloot en beschikt over een volledige ROC vergunning.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier