Dronewatch start artikelserie met uitleg over Europese drone-regelgeving

Op 31 december 2020 wordt de nieuwe Europese drone-regelgeving ingevoerd in Nederland en alle andere EU-lidstaten. Menig dronevlieger tast echter nog in het duister over wat deze nieuwe regelgeving voor zijn of haar situatie gaat betekenen. Daarom neemt Dronewatch het initiatief voor een artikelserie met uitleg over de EU drone-regelgeving. De serie gaat binnenkort van start en wordt mede mogelijk gemaakt door Space53.

Veel behoefte aan duiding

Dat er veel behoefte is aan uitleg over de EU drone-regelgeving blijkt wel uit het feit dat onze artikelen uit 2019 over dit onderwerp zeer goed gelezen werden. Want wat houden de Open, Specific en Certified categorieën nu precies in? Hoe zit het met bestaande drones en vergunningen? Wat houdt de registratieplicht in en hoe gaat het verplichte theorie-examen eruit zien? Hoe verhouden de drone zones zich tot de huidige kaart met no-fly zones?

Op deze en andere vragen wil Dronewatch in de eerste zes maanden van 2020 antwoord gaan geven, middels een tiendelige artikelserie. In ieder artikel komt steeds één onderwerp aan bod. De onderwerpen zullen zowel voor recreatieve dronevliegers als professionals relevant zijn. De uitleg wordt gebaseerd op onze interpretatie van de regelgeving, aangevuld met informatie afkomstig uit andere bronnen. De artikelen verschijnen tweewekelijks.

“De Europese drone-regelgeving zet alles op zijn kop. Er wordt geen onderscheid meer gemaakt tussen hobbymatig en professioneel gebruik van drones. Er komt een opleidingsplicht en dronevliegers moeten zich gaan registreren. Aan welke regels zich men moet houden zal gaan afhangen van het gewicht van de drone en het soort vlucht. Dat moet allemaal uitgelegd gaan worden aan de tienduizenden dronepiloten in ons land. Middels dit initiatief wil ik daar mijn steentje aan bijdragen”, zegt Wiebe de Jager van Dronewatch.

Powered by Space53

De artikelserie wordt mede mogelijk gemaakt door het test- en ontwikkelcentrum voor onbemande systemen Space53. Dat uit zich onder andere in een illustratief voorbeeld van één van de partijen uit het Space53-netwerk bij ieder artikel.

Marc Sandelowsky van Space53: “2020 wordt voor de dronesector een jaar voor in de geschiedenisboeken. Er komt dankzij de nieuwe EU verordening volop ruimte voor de professionele inzet van drones. Dat is goed nieuws voor de fabrikanten, ontwikkelaars, eindgebruikers en opleidingen die aangesloten zijn bij Space53. Maar er zal ook veel onduidelijkheid zijn, zeker tijdens de introductiefase en de overgangsperiode. Ook valt of staat veel met maatschappelijke acceptatie van drones. Daarom is het goed dat Dronewatch het initiatief neemt om uitleg te geven aan een brede doelgroep. Dat ondersteunen wij van harte en we werken hier graag aan mee.”

Wil je geen enkel deel uit de aankomende artikelserie missen? Volg ons dan op Twitter, Facebook, Linkedin of meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is gecertificeerd (RPA-L) dronepiloot en beschikt over een volledige ROC vergunning.

4 gedachten over “Dronewatch start artikelserie met uitleg over Europese drone-regelgeving

  • 3 januari 2020 om 17:27
    Permalink

    Ik heb nog genoeg vragen zoals:
    – als ik al een geregistreerde drone heb (met een PH-nummer), moet ik dan opnieuw registreren of kan ik deze behouden?
    – geldt met de nieuwe EU wetgeving deze registratie in de hele EU, of moet ik alsnog voor andere landen in de EU apart registeren zoals nu?
    – mag ik straks foto’s die ik maak zonder wat nu gezien wordt als ROC(-light), maar gewoon als recreatieve drone bestuurder, wel commercieel gebruiken (lees: verkopen)? En hoe zit dat met foto’s die ik heb gemaakt voordat de nieuwe wetgeving in is gegaan maar die ik pas na 1 juli 2020 zou willen verkopen?

    Kortom, laat die artikelen maar komen en hopelijk krijg ik dan alle antwoorden op al deze vragen en meer!

    Beantwoorden
  • 3 januari 2020 om 18:06
    Permalink

    Hallo,mijn naam is John van Lit
    Ik heb een PPL vliegbrevet ,waarvoor ik indertijd zeer uitgebreide theorie examens heb moeten doen op gebied van alle aspecten van vliegen.
    Moet ik voor gebruik van mijn Drone van 1125 gram ,Phantom 3SE,opnieuw examen doen ,of krijg ik op basis van mijn vliegbrevet ontheffing ?

    Beantwoorden
  • 17 januari 2020 om 09:03
    Permalink

    Ik lees nu opeens ergens op een Facebook groep dat er een nieuw CE keurmerk komt voor drones en dat alle drones vanaf 1-7 eigenlijk niet meer mogen vliegen. volgens mij was er sowiezo een overgangs periode van een jaar afgesproken. en hoezo zou ik niet meer mogen vliegen met mijn Mavic Air? wat al een CE merk heeft? ik begrijp hier niet zo veel van, als dit al klopt want er zijn ook wat indianen verhalen die de ronde doen.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier