Slechts twee op de vijf dronevliegers voldoende op de hoogte van Europese regelgeving

Wat de komst van de Europese drone-regelgeving op 1 juli 2020 precies gaat betekenen is voor slechts twee op de vijf dronevliegers op dit moment voldoende duidelijk. Dat blijkt uit een enquête waaraan eind 2019 ruim 700 lezers van Dronewatch deelnamen. Een kwart van de lezers is onvoldoende of zelfs helemaal niet op de hoogte van wat de nieuwe regels inhouden.

Merendeel bewust van invoering

Dat er Europese regelgeving voor drones aan zit te komen weten de meeste deelnemers: 96% zegt hiervan op de hoogte te zijn. Bijna negen op de tien lezers weten bovendien dat er een registratieplicht voor dronepiloten in de pijplijn zit en dat er een verplicht theorie-examen wordt ingevoerd voor het vliegen met drones zwaarder dan 250 gram. Dat het onderscheid tussen beroepsmatig en recreatief gebruik komt te vervallen, dat weet driekwart van de ondervraagden.

Ondanks het feit dat maar twee op de vijf dronevliegers goed of voldoende op de hoogte zeggen te zijn van de EU regelgeving is bijna de helft van de ondervraagden toch positief gestemd over de aankomende veranderingen. 41% is neutraal en 14% negatief. Slechts 5% denkt te gaan stoppen met dronevliegen als gevolg van de registratieplicht of het verplichte examen.

Dronebezit

De helft van de respondenten heeft één drone in bezit. Een kwart heeft er twee. DJI is veruit favoriet: 84% zegt te vliegen met drones van dit merk. Vier van de vijf deelnemers gebruikt hun drone om hobbymatig te fotograferen of filmen. Bijna een kwart maakt ook beroepsmatig gebruik van drones. 19% zegt daartoe te beschikken over een ROC-light ontheffing, 4% over een volledige ROC vergunning.

Het overgrote merendeel van de ondervraagden (80%) vliegt met een drone die minder weegt dan 1 kg. Mede op basis daarvan denkt éénderde na 1 juli in de Open categorie te zullen gaan vliegen. 30% weet nog niet in welke categorie hij of zij terechtkomt. Slechts 7% denkt in de Certified categorie actief te worden. Eén op de zes heeft wel van deze categorieën gehoord, maar heeft zich hier nog niet in verdiept.

Uitgavebereidheid

Drie op de vijf deelnemers denkt komend jaar zeker of misschien een nieuwe drone te gaan aanschaffen. Eén op de vijf wil hier maximaal €500 aan uitgeven. Eénderde denkt aan €500-€1.000. Nog eens één op de vijf heeft een budget van €1.000-€1.500. De rest antwoordt €1.500 of meer. 80% denkt weer voor een toestel van DJI te gaan. Het merendeel (44%) wil echter eerst wachten totdat de drone naar keuze een C0 t/m C4 CE label heeft voordat met tot aanschaf overgaat.

Op de vraag wat men maximaal wil betalen voor het EU dronebewijs lopen de antwoorden sterk uiteen. 17% wil maximaal €25 betalen. Een bijna evengrote groep (19%) zegt hier maximaal €50 aan te willen uitgeven. Een iets kleiner deel (15%) heeft €100 over voor zo’n bewijs. 19% heeft al een ROC-light of RPA-L en hoopt dat dit volstaat. Tenslotte zegt 22% niets te willen betalen voor de verplichte theoriecursus en -examen.

Toekomst

Opmerkelijk is dat ruim éénderde ‘zeker’ of ‘misschien’ in de nabije toekomst beroepsmatig aan de slag wil gaan met drones, en dan met name voor fotografie&film, inspecties, vastgoed, bouw, mapping en metingen. 35% van de ondervraagden denkt dat de Europese regelgeving hier meer mogelijkheden voor gaat bieden. Slechts 7% denkt dat de nieuwe regelgeving geen verbeteringen met zich meebrengt.

Als voornaamste barrières voor de verdere ontwikkeling van de dronesector noemt men het vaakst factoren als misbruik door kwaadwillenden, maatschappelijke acceptatie, vliegverboden in natuurgebieden, privacy-issues en onduidelijkheid over regelgeving.

Als het gaat om toekomstige ontwikkelingen ziet bijna de helft van de ondervraagden wel wat in een droneshow in plaats van traditioneel vuurwerk. Het vervoeren van spoedeisende goederen door middel van drones ziet bijna driekwart wel zitten. Over personenvervoer door elektrische luchttaxi’s is men minder enthousiast: éénderde is positief, éénderde neutraal en een kwart negatief.

Demografie

Het Dronewatch lezersonderzoek werd rond de feestdagen voor de derde keer gehouden. Aan het onderzoek deden 703 respondenten mee, voor het grootste deel uit Nederland. Vooral de provincies Noord- en Zuid-Holland, Utrecht, Noord-Brabant en Gelderland waren goed vertegenwoordigd. Slechts 20 vrouwen vulden de enquete in. De gemiddelde leeftijd is 51 jaar.

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is gecertificeerd (RPA-L) dronepiloot en beschikt over het ROC-light. In het najaar van 2018 was Wiebe als coach&jurylid verbonden aan het tv-programma 'Drone Masters'.

2 gedachten over “Slechts twee op de vijf dronevliegers voldoende op de hoogte van Europese regelgeving

  • 17 januari 2020 om 18:42
    Permalink

    Mijn zoon van 14 jaar oud vliegt onder mijn toezicht al ruim 4 jaar verschillende drone’s o.a. racedrone en camera drone.
    Hij is hier uitermate bedreven mee en heeft na mijn inzicht een extra zintuig voor het besturen ervan.
    Mag hij straks niet meer vliegen met de nieuwe regelgeving omdat hij nog geen 16 jaar oud is?

    Beantwoorden
    • Wiebe de Jager
      17 januari 2020 om 19:18
      Permalink

      Lees de bullets met algemene info over de Open categorie in het artikel nog even goed door.

      Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier