Heathrow vertrouwt mede op Nederlands radarsysteem in strijd tegen ongewenste drones

Op luchthaven London Heathrow is een gloednieuw anti-drone systeem in gebruik genomen dat gebaseerd is op meerdere radarsystemen, waaronder een ‘holografische radar’ van de Franse defensietoeleverancier Thales SA en een droneradar van het Nederlandse bedrijf Robin Radar. Heathrow is de eerste luchthaven ter wereld die beide systemen inzet. Het systeem kan ongewenste drones tot op 5 km afstand detecteren.

Detectie tot 5 km afstand

De maatregel is genomen als gevolg van een toenemend aantal meldingen van drones nabij Britse luchthavens, met de dagenlange stillegging van het naburige Gatwick Airport eind 2018 als voorlopig hoogtepunt. Naast de vrees voor drones van onwetende bestuurders is er een toenemende angst voor drones die doelbewust door actievoerders of terroristen in de buurt van vliegvelden worden opgelaten om zodoende het maatschappelijk verkeer te ontwrichten.

Om de no-fly zone van 5 km rondom Heathrow effectief te kunnen bewaken heeft de luchthaven een overeenkomst gesloten met het bedrijf Operational Solutions Ltd., dat de systemen van Thales-dochteronderneming Aveillant en Robin Radar heeft geïntegreerd. De kern van het EagleShield-systeem van Aveillant wordt gevormd door een zogenaamde holografische radar. Dit type radarsysteem werd eerder geïnstalleerd bij vliegveld Parijs Charles de Gaulle en ook de luchthavens van Monaco en Singapore vertrouwen inmiddels op deze dronedetectietechnologie.

Een drone-detector van Thales-dochteronderneming Aveillant.

Het holografische radarsysteem van Aveillant monitort het omringende luchtruim zeer precies. Met behulp van geavanceerde software filtert het systeem signalen die weerkaatsen op bijvoorbeeld gebouwen uit de radarbeelden. De radar bestrijkt het hele gebied bovendien in een keer. Daardoor kan de radar drones beter onderscheiden van andere bewegende objecten. De detector kan drones tot op 5 km afstand uit alle richtingen opmerken. Daarbij is het ook mogelijk om de locatie van de bestuurder van de drone te bepalen.

Het radarsysteem van Robin Radar werd aanvankelijk ontwikkeld met als doen om vogels te detecteren, maar met enkele aanpassingen bleek het ook mogelijk om drones op te merken. Daartoe wordt gebruik gemaakt van het zogenaamde micro-doppler effect, waarbij de specifieke radioreflecties van de propellers worden gemeten. Op de zogenaamde Elvira-detector is een hoge-resolutie pan-tilt-zoom (PTZ) camera aangebracht die de drone visueel in beeld kan brengen. Hoe de systemen van Robin Radar en Aveillant precies gecombineerd worden is niet duidelijk.

Geen tegenmaatregelen

Volgens vertegenwoordigers van Thales omvat de overeenkomst geen systemen die de besturing van de ongewenste drones kunnen verstoren of overnemen. Handhavers zullen na een melding dus fysiek polshoogte moeten nemen op de vermeende locatie van de dronepiloot.

Mensen die betrapt worden op het oplaten van een drone in een no-fly zone rondom een vliegveld kunnen in Groot-Brittanië tot vijf jaar cel krijgen.

(coverfoto: Robin Radar)

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is gecertificeerd (RPA-L) dronepiloot en beschikt over een volledige ROC vergunning.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier