EU droneregels: in welke (sub)categorie kom je op 31 december 2020 terecht?

Vanaf 31 december 2020 vervalt het onderscheid tussen hobbyvliegers en professionele dronepiloten. In plaats daarvan worden de Open, Specific en Certified categorieën in het leven geroepen. Niet wie er vliegt is dan van belang, maar het risico dat uitgaat van de vlucht. In deze eerste editie van onze artikelserie over de Europese drone-regelgeving staan we stil bij de vraag hoe je kan bepalen met welke (sub)categorie je waarschijnlijk te maken krijgt.

Open categorie

Dit artikel werd mede mogelijk gemaakt door Space53

Het merendeel van de recreatieve dronepiloten, modelvliegers en ROC-light houders zal terecht gaan komen in de Open categorie. Deze is weer onderverdeeld in drie risicocategorieën: A1, A2 en A3. Wie buiten de beperkingen van deze subcategorieën wil vliegen, komt automatisch terecht in de Specific categorie of zelfs de Certified categorie. Dat betreft dan met name de huidige ROC vergunninghouders.

In de toekomst krijgen alle drones die je kant en klaar koopt een nieuw soort CE productlabel, met de aanduiding C0 tot en met C4. Dit label helpt je om te bepalen in welke categorie je terecht komt en welk examen je moet doen. Let wel: geen van de drones die op het moment van schrijven verkocht worden hebben zo’n Cx CE label. Voor bestaande drones gaat een overgangsregeling van twee jaar gelden.

Hieronder worden de drie subcategorieën van de Open categorie in grote lijnen toegelicht. In welke subcategorie jij op 31 december 2020 terecht gaat komen is afhankelijk van je (huidige of toekomstige) drone en de vraag waar je ermee wilt gaan vliegen. De tabel verderop helpt je bij het bepalen van de categorie.

Open subcategorie A1: vlakbij mensen vliegen

Dronevluchten die uitgevoerd worden in subcategorie A1 mogen alleen worden uitgevoerd met drones die zeer weinig risico opleveren voor mensen op de grond, bijvoorbeeld omdat ze heel licht zijn of dusdanig geconstrueerd zijn dat het risico op letsel minimaal is in geval van een crash. Vliegen boven mensenmenigten is echter nooit toegestaan.

In bijna alle gevallen moet de dronepiloot (of het bedrijf dat de drone inzet) zich registreren. Bij drones boven de 250 gram moet je ook een online theoriecursus en -examen doorlopen, bestaande uit 40 meerkeuzevragen. Drones waarmee in deze categorie wordt gevlogen mogen maximaal 900 gram wegen (of 500 gram, als je drone nog geen Cx CE label heeft).

Open subcategorie A2: in de buurt van mensen vliegen

De A2 subcategorie is bedoeld voor drones met een maximaal gewicht van 4 kg (of maximaal 2 kg als je drone nog geen Cx CE label heeft) en die aan een aantal technische standaarden voldoen. Je moet minimaal 30 meter afstand horizontaal aanhouden ten opzichte van mensen op de grond (50 meter bij gebruik van huidige drones). Toekomstig verkochte drones die beschikken over een slow speed mode mogen mensen tot op 5 meter naderen.

In alle gevallen moet de operator zich registreren en naast de verplichte online opleiding+toets moet men ook een aanvullend examen doorlopen. Ook moet je verklaren dat je enige praktijkervaring hebt opgedaan, maar dat wordt verder niet getoetst.

Open subcategorie A3: ver weg van mensen vliegen

Categorie A3 is bedoeld voor zwaardere (zelfbouw)drones tot 25 kg, modelvliegers en FPV racers. Je moet minstens 150 meter afstand aanhouden van mensen en bebouwing. Na 1 januari 2023 vallen alle drones die geen C0 t/m C4 CE label in deze categorie (uitgezonderd drones <250 gram, die blijven in A1). Registratie van de piloot of organisatie en de online kennistoets bestaande uit 40 vragen zijn verplicht.

In alle gevallen moet je binnen de Open categorie aan de volgende voorwaarden voldoen:

  • Je moet jezelf registreren als dronepiloot als je vliegt met een drone die meer weegt dan 250 gram of als deze voorzien is van een camera waarmee je opnamen kunt maken (de drone zelf hoeft niet geregistreerd te worden);
  • Je moet een theoriecursus volgen als je drone meer weegt dan 250 gram, die resulteert in een EU dronebewijs met een geldigheid van 5 jaar;
  • Het online basisexamen voor categorieën A1-A3 telt 40 meerkeuzevragen. Als je in de A2 subcategorie wilt gaan vliegen komt daar een extra examen met 30 vragen bij;
  • De maximale vlieghoogte is 120 meter. Hoger (bijvoorbeeld bij een gebouw of object) mag alleen mits niet hoger dan 15 meter / verder dan 50 meter van dat gebouw of object en met toestemming van de gebouweigenaar/objectbeheerder;
  • Je moet de drone altijd in het zicht houden;
  • Het is niet toegestaan om buiten de daglichtperiode te vliegen (dat vloeit voort uit de Nederlandse luchtverkeersregels);
  • Je mag niet vliegen in een straal van 3 km rondom kleine vliegvelden/helihavens en in CTR gebieden;
  • Je moet rekening houden met de privacy van mensen die mogelijk herkenbaar in beeld komen;
  • Je moet zorgen dat je aansprakelijkheidsverzekering (avp) ook dekking biedt voor schade of letsel veroorzaakt door drones (ga dit na bij je verzekeraar);
  • Als dronepiloot ben je minimaal 16 jaar oud, tenzij je vliegt met een speelgoeddrone of zelfbouwtoestel <250 gram. Met zwaardere drones vliegen mag wel, maar alleen mits een begeleider toezicht houdt en je de theorie-opleiding die geldt voor de betreffende categorie doorlopen hebt;
  • De afstand die je moet aanhouden ten opzichte van mensen is afhankelijk van het gewicht van je drone (zie onderstaande tabel);
  • Na 1 januari 2023 moeten alle nieuw verkochte drones voorzien zijn van een Cx CE label met aanvullende producteisen. Met drones >250 gram zonder zo’n Cx CE label mag je na deze datum alleen nog in de A3 categorie vliegen;
  • Je mag in andere EU lidstaten vliegen, onder dezelfde condities als in eigen land. Neem dus je EU dronebewijs mee op reis!
Gebruik deze tabel om te bepalen of je in de A1, A2 of A3 subcategorie terecht komt. (klik voor vergroting – laatste update: juni 2020)

Specific categorie

Voor dronevluchten die niet passen binnen de beperkingen van de Open categorie is er de Specific categorie. Denk aan vluchten buiten het zicht (BVLOS), met drones die zwaarder zijn dan 25 kg, als je hoger wilt vliegen dan 120 meter, in zones met beperkingen voor vliegers in de Open categorie of voor operaties in de bebouwde kom nabij mensen of met drones van meer dan 4 kg.

Drone-operators die In deze categorie willen opereren zullen moeten kunnen aantonen dat ze hun specifieke type operaties veilig kunnen uitvoeren op basis van opleidingen, (standaard)procedures en risicoanalyses. De uitkomsten van deze risicoanalyses schrijven vervolgens voor welke mitigerende maatregelen moeten worden genomen om de betreffende vluchten veilig uit te kunnen voeren.

De meeste organisaties die momenteel onder een volledig ROC vliegen zullen naar het zich laat aanzien gaan vliegen in de Specific categorie. Hun huidige operationele handboeken, opleidingen, eventuele standaardscenario’s en toestelkeuringen volstaan in veel gevallen als mitigerende maatregelen zoals die vereist worden in de Specific categorie.

Certified categorie

De EU regelgeving voorziet tot slot ook nog in een categorie voor dronevluchten met een zeer hoog risico. Denk aan drones die pakketjes of zelfs personen vervoeren. Dergelijke operaties komen terecht in de Certified categorie. De eisen die aan bedrijven gesteld worden die in deze categorie actief willen worden zijn zeer streng, te vergelijken met de eisen aan bemande luchtvaart.

ROC-light en ROC nog een jaar geldig

Ben je op 31 december 2020 in het bezit van een ROC-light ontheffing of ROC vergunning? Dan kun je nog een jaar – dus tot en met 31 december 2021 – doorvliegen conform de operationele voorwaarden zoals die nu ook op jouw organisatie van toepassing zijn. Daarna verliezen deze nationale ontheffingen en vergunningen hun waarde.

Voor ROC operators geldt dat de Inspectie Leefomgeving en Transport in de tussentijd hun huidige privileges zal ‘omzetten’ naar de Europese situatie.

Disclaimer
Aan de informatie in dit artikel kunnen geen rechten ontleend worden. De informatie in dit artikel betreft een interpretatie van de Europese verordeningen 2019/947 en 2019/945.


Interview met Bob Rietveld van Space53-partner Float 360

Hoe kijken drone-operators, fabrikanten en andere betrokkenen aan tegen de aankomende regelgeving? In deze artikelserie over de Europese drone-regelgeving laten we steeds een andere partner uit het Space53-netwerk aan bod. In deze aflevering komt Bob Rietveld van Float 360 aan het woord.

Wat doet Float 360?

“Float 360 is sinds 2012 actief als drone-operator. Sinds 2015 vliegen we met een ontheffing die later is omgezet naar een ROC. De komst van het ROC-light voelde in het begin wat oneerlijk gezien de tijdsinvestering, energie en kosten die in het ROC zijn gaan zitten. Zeker op het vlak van videoproductie kregen we ineens veel concurrentie van de ROC-light vliegers. Dat heeft ertoe geleid dat Float 360 in de afgelopen jaren zich steeds meer is gaan specialiseren in andere toepassingen.”

Op wat voor toepassingen richt het bedrijf zich nu?

“We zijn meer de kant op gegaan van inspectie, mapping, volumetrie, fotogrammetrie, optische en thermische inspecties. Float 360 heeft daarvoor partnerships gesloten met andere bedrijven. Zo werken we veel samen met DronExpert, een prachtig bedrijf in Twente dat toepassingen voor drones ontwikkelt en levert. Float 360 vliegt met de nieuwste toestellen van DronExpert die voor verschillende toepassingen ingezet kunnen worden.

Verder werkt Float 360 nauw samen met Aeret uit Brabant voor de verwerking van de gegenereerde data. Deze mooie samenwerking levert veel bijzondere en uiteenlopende projecten op. Denk hierbij aan wildtellingen in Natura 2000-gebieden, het opsporen van nesten van de Aziatische Hoornaar en volumemetingen voor grondreinigingsbedrijven. Maar ook voor de gemeenten Enschede en Hengelo, crowd control-vluchten tijdens de Conrad Twente rally waarbij we ook op twee locaties een aantal nachtvluchten mochten uitvoeren.”

Hoe hebben jullie die nachtvluchten geregeld?

“Dit was mogelijk dankzij een speciale projectontheffing van ILenT. Daarbij wil ik de geweldige samenwerking met de inspecteurs van ILenT benadrukken. Zij dachten echt met ons mee om deze pilot te kunnen uitvoeren. Via dit project is Float 360 vorig jaar partner geworden van Space53, een bijzondere publiek private samenwerking voor nationale en internationale partijen. Space53 beschikt over een vliegveld, een veiligheidscampus en bijzondere buiten- en binnenruimtes om onbemande systemen te onderzoeken en te testen.”

Tot slot: hoe denken jullie over de Europese drone-regelgeving?

“Float 360 ziet de komst van de Europese wetgeving als ROC-houder zeer positief. Wij gaan ervan uit dat door het verschil tussen de Open en Specific categorieën onze investeringen in het ROC zich beter terug laten verdienen, omdat er een duidelijk verschil in bevoegdheden komt. Onze vluchten zullen vooral in de Specific categorie vallen waardoor we ons met onze ervaring en professionaliteit kunnen onderscheiden van anderen die alleen vluchten in de Open categorie mogen uitvoeren. We hebben daar hoge verwachtingen van en hopen dat dit voor ons ook op zakelijk gebied meer mogelijkheden en concurrentievoordeel gaat bieden.

Daarnaast verwacht ik op Europees niveau meer mogelijkheden. Per slot van rekening wonen wij hier aan de Duitse grens en ook in Duitsland gaan ze straks met deze regelgeving vliegen. Ook over de grens kunnen we ons als uitvoerder van complexe vluchten in de Specific categorie onderscheiden. Natuurlijk hebben we wij ook vragen over hoe het er uiteindelijk uit gaat zien en hoe de transitie verloopt van onze huidige bevoegdheden naar de Europese. En in die zin maak ik me wel een beetje zorgen hoe dit vanuit de overheid allemaal geregeld gaat worden, zeker omdat de inspectie veel te weinig mensen op dit dossier heeft zitten. Het wordt een spannend jaar wat dat betreft, maar Float 360 is er klaar voor.”

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is gecertificeerd (RPA-L) dronepiloot en beschikt over een volledige ROC vergunning.

56 gedachten over “EU droneregels: in welke (sub)categorie kom je op 31 december 2020 terecht?

  • 17 januari 2020 om 15:09
    Permalink

    Hoe kan het dat de eisen aan de piloot in A3 lager zijn dan in A2🤔

    Beantwoorden
    • Wiebe de Jager
      17 januari 2020 om 15:17
      Permalink

      Simpel: in categorie A3 vlieg je per definitie op ruime afstand van mensen, dus is het risico van de vlucht lager.

      Beantwoorden
    • 19 januari 2020 om 20:24
      Permalink

      Hoi Wiebe,
      In de tabel staan modelvliegtuigen > 2 kg.
      Weet je waar de toestellen onder de 2 kg onder vallen?

      Beantwoorden
      • Wiebe de Jager
        20 januari 2020 om 08:17
        Permalink

        Kijk nog even goed naar de tabel: daarin zie je dat modelvliegtuigen tot 2 kg tot 30-6-2022 in A2 vallen, daarna in A3.

        Beantwoorden
        • 22 januari 2020 om 13:00
          Permalink

          Ah sorry, daar had ik overheen gekeken!
          Mijn excuses en bedankt voor je reactie!

          Beantwoorden
  • 17 januari 2020 om 15:38
    Permalink

    Kijk, dit maakt het al een stuk duidelijker! Bedankt voor dit overzicht!
    Ik zal het nog eens een paar keer doorlezen om het goed te begrijpen.

    Val je met een modelvliegtuig altijd in categorie A3? Er staat > 2kg. Weet je ook waar de vliegtuigen onder de 2 kilo terecht komen?

    En met de toestellen die op dit moment op de markt zijn, mag je door blijven vliegen, maar je komt dan in categorie A3 terecht en zult dus ook de 40 vragen examen moeten afleggen.

    En met C2 toestellen bepaal je dus d.m.v. hoe je die toepast, of je op dat moment volgens open categorie A2 of A3 vliegt en zul je ook de daarbij behorende certificering moeten hebben?

    Beantwoorden
  • 17 januari 2020 om 17:50
    Permalink

    Ik ben in het bezit van een MLA brevet voor de kleine luchtvaart. Daaraan gekoppeld zit ook het theoretische brevet MLA-GA. Moet ik nu voor de drone, DJI Mavic 2 zoom ook theoretisch examen doen? Of is het theoretisch brevet al voldoende?

    Beantwoorden
    • Wiebe de Jager
      17 januari 2020 om 18:27
      Permalink

      Ja, je zult dan ook het EU dronebewijs moeten halen. Daarin komen namelijk als het goed is dronespecifieke onderwerpen aan de orde die je niet hebt meegekregen in je MLA-GA. Maar een goede basis is het natuurlijk wel 😉

      Beantwoorden
  • 17 januari 2020 om 18:04
    Permalink

    wanneer mag je nu drone-foto’s en video’s nog commercieel gebruiken?

    Beantwoorden
    • Wiebe de Jager
      17 januari 2020 om 18:28
      Permalink

      Na 1 juli 2020 maakt het niet meer uit of je commercieel of recreatief met je drone vliegt. Beelden verkopen is dus geen probleem, zo lang je je maar houdt aan de operationele beperkingen van de categorie waarin je valt.

      Beantwoorden
      • 18 januari 2020 om 13:23
        Permalink

        Wiebe ik heb mijn drone fc 40 al 5 jaar ik ben van 1947 moet ik dan ook al die onzin doen ?.ik vlieg altijd vrij van huizen en mensen op open velden is daar ook nog een regeling voor of moet ik hem doormidden zagen voor mij is het gewoon hobby die enkele keer dat ik eens vlieg

        Beantwoorden
        • Wiebe de Jager
          18 januari 2020 om 15:09
          Permalink

          Je zult in ieder geval het basis theorie-examen moeten gaan doen, net als iedereen. Ook moet je jezelf gaan registreren. En dan kun je dus in categorie A3 doorvliegen met je FC 40.

          Beantwoorden
  • 18 januari 2020 om 20:41
    Permalink

    Beste Wiebe,

    Ik ben in het bezit van de Mavic pro 2 en wil commercieel gaan vliegen. Is het na juli 2020 nog wel verplicht je Drone te laten registreren als luchtvaartuig? En hoe zit het met het verplicht verzekeren zoals dit nu geld bij commerciële vluchten?

    Vast bedankt voor je reactie en de complimenten voor het delen van je informatie op deze overzichtelijke en voor de dronevliegers onmisbare site.

    Beantwoorden
    • Wiebe de Jager
      18 januari 2020 om 21:26
      Permalink

      Hoi Ton, na 1 juli mag je gewoon commercieel gebruik maken van je M2P. De drone registreren is niet nodig. Wel moet je een theorie-examen doen en jezelf als dronepiloot registreren. Je komt met deze drone in de A2 categorie terecht. Qua verzekeren moet je algemene WA verzekering schade of letsel veroorzaakt door drones dekken. Een speciale luchtvaartverzekering is niet meer nodig dan.

      Beantwoorden
      • 18 januari 2020 om 22:24
        Permalink

        na 1 juli 2022 is het een klasse A3 drone geworden, dan is het en heel ander verhaal.

        Beantwoorden
  • 20 januari 2020 om 17:33
    Permalink

    Betekenen de nieuwe regels dat je je huidige drone (in mijn geval Mavic Pro 1) na juli 2022 kan inleveren bij het inzamelpunt voor oude elektronica?

    Beantwoorden
    • Wiebe de Jager
      20 januari 2020 om 18:45
      Permalink

      Nee, de nieuwe regels betekenen dat je na 1 juli 2022 met je Mavic Pro alleen nog kunt vliegen in de A3 categorie. Zie ook de tabel.

      Beantwoorden
  • 22 januari 2020 om 14:53
    Permalink

    Best Wiebe,

    Ik ben in het bezit van een DJI Mavi 2 Zoom en val vanaf 1 Juli tot 30 juni 2022 onder C2 – A2
    Na 30 juni 2022 zal dat C2 – A3 worden. Moet je dan weer opnieuw examen doen? De eisen van A3 zijn tenslotte lager dan die van A2.

    Beantwoorden
    • Wiebe de Jager
      23 januari 2020 om 11:02
      Permalink

      Voor Open categorie A2 moet je 2 examens doen: 1 online examen bestaande uit 40 vragen en een schriftelijk examen bestaande uit 30 vragen. Je ontvangt dan twee EU dronebewijzen. Als je daarna in A3 wilt gaan vliegen dan hoef je niet opnieuw examen te doen: het eerste EU dronebewijs volstaat.

      Beantwoorden
  • 24 januari 2020 om 13:18
    Permalink

    Hoi Wiebe,

    Allereerst bedankt voor de heldere uitleg!

    De Mavic 2 zoom weegt op papier 904 gram terwijl de grens voor een C1 op 900 gram ligt. 4 á 5 gram gewicht besparen zal wel lukken door bijvoorbeeld een aantal onderdelen te vervangen voor Carbon of de drone op een andere lichter te maken. En andersom: als je een drone hebt van net onder de 900 gram en je doet er bijvoorbeeld verlengende pootjes aan je onderstel om in hoger gras op te stijgen of je haakt er nog even een GoPro aan vast.

    Vraag is van welk gewicht wordt uitgegaan en of hierin op de een of andere manier is voorzien dat dit bijvoorbeeld door “type goedkeuring” is geregeld.

    Edgar

    Beantwoorden
    • Wiebe de Jager
      24 januari 2020 om 13:37
      Permalink

      Het gaat in principe volgens de MTOW zoals opgegeven in de handleiding. Die verandert dus niet als je een paar gram van een onderdeel weet af te schaven…

      Beantwoorden
  • 27 januari 2020 om 11:23
    Permalink

    Beste Wiebe,
    hierboven staat: Als dronepiloot ben je minimaal 16 jaar oud, tenzij je vliegt met een speelgoeddrone of zelfbouwtoestel <250 gram.
    Hoe zit het met de minimumleeftijd indien je een C0 categorie toestel met camera hebt of bv een DJI Mavic Mini (< 250 gram, met camera, geen zelfbouw)?
    Mag dat ook bestuurd worden door een piloot jonger dan 16 jaar?

    Beantwoorden
    • Wiebe de Jager
      27 januari 2020 om 11:33
      Permalink

      Hallo Jolande, ik citeer hieronder de EU verordening 2019/947 aangaande de minimumleeftijd van piloten op afstand:

      “1. De minimumleeftijd van piloten op afstand die UAS exploiteren in de categorieën “open” en “specifiek” bedraagt 16 jaar.

      2. Er geldt geen minimumleeftijd voor piloten op afstand:
      a) die vluchten uitvoeren in subcategorie A1, zoals gespecificeerd in deel A van de bijlage bij deze Verordening, met een UAS van klasse C0, zoals gedefinieerd in deel 1 van de bijlage bij Gedelegeerde Verordening (EU) 2019/945, welke speelgoed is in de zin van Richtlijn 2009/48/EG;
      b) voor UAS met een maximale startmassa van minder dan 250 g die door particulieren zijn gebouwd;
      c) als zij vluchten uitvoeren onder rechtstreeks toezicht van een piloot op afstand die voldoet aan lid 1 en artikel 8.

      3. Lidstaten mogen de minimumleeftijd verlagen op basis van een risicogebaseerde benadering, waarbij rekening wordt gehouden met specifieke risico’s die verband houden met de vluchtuitvoeringen op hun grondgebied:
      a) met hoogstens vier jaar voor piloten op afstand die vluchten uitvoeren in de categorie “open”;
      b) met hoogstens twee jaar voor piloten op afstand die vluchten uitvoeren in de categorie “specifiek”.

      4. Als een lidstaat de minimumleeftijd voor piloten op afstand verlaagt, mogen die piloten alleen een UAS exploiteren op het grondgebied van die lidstaat.

      5. De lidstaten mogen in de overeenkomstig artikel 16 toegekende vergunning een andere minimumleeftijd vaststellen voor piloten op afstand die vluchten uitvoeren in het kader van modelluchtvaartuigclubs of -verenigingen.”

      Beantwoorden
  • 27 januari 2020 om 21:16
    Permalink

    Beste Wiebe,
    bedankt voor je snelle antwoord. De tekst is voor mij ingewikkeld, ik snap het niet helemaal.
    Mag mijn zoon van 13 met de nieuwe regelgeving nu wel of niet zelfstandig met een DJI Mavic Mini vliegen of mag hij dat alleen onder toezicht van een piloot > 16 jaar?
    Hartelijke groet, Jolande

    Beantwoorden
    • Wiebe de Jager
      28 januari 2020 om 08:47
      Permalink

      Hi Jolande, het is ook taaie kost inderdaad. Zoals het er nu naar uit ziet mag hij met de Mavic Mini alleen onder toezicht van iemand van >16 jaar vliegen. Het zou kunnen dat de minimumleeftijd voor dronepiloten in Nederland nog verlaagd wordt, maar daar is op dit moment nog geen duidelijkheid over.

      (De Mavic Mini heeft geen C0 CE label en er is ook geen sprake van zelfbouw, vandaar.)

      Beantwoorden
      • 22 mei 2020 om 15:31
        Permalink

        Hallo 🙂

        De Mavic Mini weegt op papier 249 gram, dus dan maakt de leeftijd van de bestuurder niet uit:
        “Als dronepiloot ben je minimaal 16 jaar oud, *tenzij je* vliegt met een speelgoeddrone of zelfbouwtoestel <250 gram."

        Groet,

        Ralf

        Beantwoorden
      • 25 mei 2020 om 15:07
        Permalink

        Er klopt toch iets niet in de tabel (denk ik):
        1) Mavic Mini moet bij het vakje met de DJI Ryze Tello staan:
        – immers, deze Mavic Mini (249 Gr. TOW, MTOW nergens door fabrikant gepubliceerd en het is het gepubliceerde door de fabrikant dat bepalend is voor de klassificatie)
        – heeft een camera, maar volgens de regulering rond “speelgoed” (zie https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/HTML/?uri=CELEX:32019R0947&qid=1585043409466&from=EN%23d1e372-45-1#d1e678-45-1 (Artikel 4)) valt de Mini onder ‘speelgoed met camera’ (Richtlijn 2009/48/EG).

        2) de laatste kolom klopt niet helemaal: speelgoed, mét camera moet zich niét registreren. Drones met camera wel. Er dient dus bij het 1e vakje in de laatste kolom nog een onderscheid komen.

        Allemaal heel verwarrend allemaal, en ik kan me nog steeds vergissen hoor, maar het is even wat zoeken.

        Beantwoorden
        • Wiebe de Jager
          25 mei 2020 om 16:36
          Permalink

          Nou… de laatste keer dat ik het ministerie van IenW sprak, nam men de stelling in dat de MTOW van de Mavic Mini wel degelijk boven de 250 gram ligt, en dat de drone dus als zodanig in de tabel ingedeeld zou moeten worden (ook al geeft DJI alleen een TOW op, geen MTOW). Ik probeer nog zwart op wit te krijgen wat het nu wordt. Maar een speelgoeddrone is het zeker niet, hoe kom je daarbij?

          Je hebt gelijk over de categorie ‘speelgoed’, dat daarvoor geen registratieplicht geldt. Alleen valt speelgoed eigenlijk een beetje buiten de scope van Dronewatch. Om de tabel niet nog complexer te maken dan deze al is, is ervoor gekozen om speelgoeddrones buiten beschouwing te houden.

          Beantwoorden
          • 29 mei 2020 om 12:05
            Permalink

            Wat Stefan zegt, denk ik, is dat de Mavic Mini, met (1) zijn gewicht en (2) bezit van een CE-label (CE-keurmerk zie de doos, ik heb het niet over dat nieuwe drone-gerelateerd klassekenmerk) en z’n bestemming voor kinderen, onder die wetgeving van “speelgoed” valt (Richtlijn 2009/48/EG die ie aanhaalde te vinden op https://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2009:170:0001:0037:nl:PDF ) waarnaar vanuit de nieuwe DRONE-wetgeving ook als uitzondering naar verwezen wordt. Aldus camera ja, maar speelgoed zonder registratieplicht of drone-examen whatsoever. Helpt dit?

          • Wiebe de Jager
            29 mei 2020 om 15:56
            Permalink

            Ik denk niet dat de Mavic Mini onder de Europese richtlijn voor speelgoed valt. Het is zeker geen apparaat bedoeld voor kinderen.

  • 29 januari 2020 om 09:46
    Permalink

    Kan en wil jij op dronewatch een lijst / link aanmaken waar de curussen worden aangeboden voor dat
    nieuwe EU dronebewijs.

    Ik kan ze niet 123 vinden.

    Beantwoorden
    • Wiebe de Jager
      29 januari 2020 om 09:50
      Permalink

      Willen wel, kunnen niet. Op dit moment is namelijk nog niet bekend waar je precies terecht kunt voor een opleiding voor het EU dronebewijs. Zodra hier verandering in komt zal ik hier zeker werk van maken.

      Beantwoorden
      • 14 juli 2020 om 13:30
        Permalink

        Hallo ik had een vraagje;
        Ik ben van plan een drone te kopen een bugs 7 deze weegt 249 gram, als ik het goed begrijp moet ik me eind van het jaar laten registreren als piloot, maar mag je met drone in 2023 blijven vliegen in de A1 cat of A3.
        Hoe werkt het met registreren als je in het bezit bent van meerdere drones onder de 250 gram met camera?

        Beantwoorden
  • 5 februari 2020 om 21:40
    Permalink

    Begrijp ik het nu goed dat ik als amateur, die hoogstens 10 keer per jaar een uurtje met een Phantom3 Standard vlieg, een opleiding en examen moet doen die €749 kost en daarnaast nog bijna €750,- voor verzekering en allerlei registraties moet neertellen?
    Dat stond in het artikel op 28 november 2016.
    Dat is totaal bijna €1500, – en is voor een eenvoudige man veel geld voor 10 uurtjes vliegen…
    Dat je als amateur ook alle regels moet leren vind ik prima, maar zo wordt de drempel wel heel erg hoog gelegd!
    Of heb ik het nu allemaal verkeerd begrepen;, en zijn de genoemde kosten in het artikel inmiddels gewijzigd?

    Beantwoorden
  • 6 februari 2020 om 15:04
    Permalink

    Hallo Wiebe,

    Allereerst bedankt voor niet alleen dit bericht, maar alle moeite die je in de website steekt. Altijd erg interessant om te lezen en het maakt het gemakkelijk om up-to-date te blijven met de veranderende regels. Wellicht heb ik het gemist maar Ik heb nog drie vragen waar jij wellicht antwoord op kan geven.

    Bij mijn huidige bedrijf vliegen we commercieel onder ROC-Light met een Phantom 4 Pro. Zoals je in je overzicht aangeeft mag deze 50 meter afstand van mensen. Drones met klasse C2 mogen echter op 5 meter afstand in slow-mode vliegen. Het lijkt me dus logisch dat de Phantom 4 Pro hieronder gaat vallen in de toekomst. Is er een manier om mijn huidige Phantom 4 Pro om te laten zetten naar C2 klasse of is de enige manier om dit voor elkaar te krijgen tegen die tijd een nieuwe Phantom 4 Pro te kopen die wel valt onder de C2 klasse?

    Wat mij onder je laatste kopje nog niet helemaal duidelijk is: Valt ROC-Light om te zetten naar de nieuwe eisen of moet ik tegen die tijd sowieso een nieuwe online opleiding, examen en schriftelijk examen doen?

    Beantwoorden
    • Wiebe de Jager
      6 februari 2020 om 19:41
      Permalink

      Je kunt sowieso nog een jaar (dus tot 1 juli 2021) doorvliegen conform de operationele condities van je ROC-light ontheffing. Het lijkt er verder op dat het theoriebewijs dat je destijds hebt verkregen voor de ROC-light aanvraag ‘omgezet’ gaat worden naar een Open categorie A2 dronebewijs, maar dat is nog niet zeker. De kenniseisen komen waarschijnlijk voor een groot deel overeen, maar misschien dat er toch nog kleine verschillen zijn waardoor een aanvullend examen noodzakelijk is, maar daarover moet de ILT nog uitsluitsel geven.

      Beantwoorden
    • 28 februari 2020 om 12:08
      Permalink

      De Phantom 4 Pro valt in de A2 klasse in de volgende categorie:
      Alle drones en modelvliegtuigen zonder Cx label van 0,5 tot 2 kg
      En zal hier ook in blijven, aangezien de nieuwe CE standaarden niet met terugwerkende kracht kunnen worden toegepast.

      Hiervoor geldt standaard 50 m afstand.

      Alleen nieuw ontworpen drones naar de nieuwe CE standaarden tussen 900 gram en 4 kg zullen in de A2+C2 klasse vallen.

      Beantwoorden
  • 6 februari 2020 om 23:27
    Permalink

    Is het überhaupt mogelijk dat fabrikanten voor hun bestaande modellen alsnog een certificatie voor een bepaalde categorie kunnen krijgen? En welk instituut in Europa beslist daarover?
    Ik heb me verdiept in de 80J / 900gram eisen en zit me eerlijkgezegd kapot te ergeren: de Mavic 2 is nagenoeg zeker ontworpen voor categorie C1 alleen heeft een malloot binnen de Eu de veilig geachte “2 lbs” (vanuit VS militaire documenten) vertaald naar 900 gram i.p.v. 907.18 gram – de Mavic 2 ‘s zijn beide net onder die 2 lbs maar net zwaarder dan 900 gram!!! Uiterst wrang voor alle Mavic 2 eigenaars…

    Beantwoorden
    • Wiebe de Jager
      7 februari 2020 om 07:12
      Permalink

      Hallo Tinus, nee, bestaande drones kunnen niet achteraf een Cx CE label toegekend krijgen.

      Beantwoorden
  • 13 februari 2020 om 16:44
    Permalink

    Hallo Wiebe, wat bedoel je precies met ‘registeren van een dronepiloot’? Is dit hetzelfde als jezelf registreren via RPAS van ILenT? Of is het een ander registratieproces.

    Beantwoorden
  • 28 februari 2020 om 08:03
    Permalink

    Hallo Wiebe,

    Duidelijk verhaal , hoewel ik het allemaal maar erg ingewikkeld vind worden. Volgens mij kan ik inmiddels beter mijn ppl gaan halen.

    Waar ik momenteel niet uit kom is de speelgoed cat. Ik heb een aantal sub 250 umx toestellen en drones liggen (whoopies). Daarmee vlieg ik nog wel eens in de buurt. Wat ik mij afvraag is hoe speelgoed zich verhoud in deze. Zoals ik het nu lees mag mijn zoon hiermee in de tuin spelen.
    Een kind heeft geen idee van ctr zones en dergelijk, speelgoed wekt de suggestie dat deze modellen regelvrij zijn. Klopt dat

    Beantwoorden
    • Wiebe de Jager
      28 februari 2020 om 08:26
      Permalink

      Hallo Patrick, het is allemaal inderdaad best ingewikkeld. Ik verdiep me nu al maanden in de materie maar ook ik loop af en toe vast. Wat betreft speelgoeddrones die door de EU als dusdanig gekwalificeerd zijn (iig <250 gram, zonder camera voor opnamen), daarmee kom je in A1 terecht. Een beetje in de tuin vliegen is niet zo'n probleem in A1.

      Formeel mag je nog steeds niet in CTRs vliegen, ook niet met een speelgoeddrone. Nu denk ik niet dat de luchtvaartpolitie meteen op de stoep staat als je zoontje met een tinywhoop een rondje om het huis maakt en je in een CTR woont, maar formeel gezien mag het dus niet: je zit gewoon in Open categorie A1 met bijbehorende restricties.

      Beantwoorden
      • 10 maart 2020 om 11:12
        Permalink

        Dank voor je reactie, Ik ervaar dat het binnen de gemeente hier een beetje gedoogd wordt zolang je niemand echt lastig valt. Ik begrijp ook heel goed dat er duidelijke wetten moeten zijn. Ik heb mij er inmiddels ook aardig in zitten verdiepen maar vind het allemaal ingewikkeld opgezet. Wat ik jammer vind is dat de Informatie voorziening niet echt gericht is op de traditioneele modelbouwers waar veel modellen tussen de 0 en 5kg vallen.
        Zelf leg ik mij een beetje toe op de 250gr -900gr zoals ik het nu begrijp hoef je daar alleen de theorie voor te doen.

        Beantwoorden
  • 8 april 2020 om 23:01
    Permalink

    Beste Wiebe,
    Ik begrijp dat de DJI Mavic Mini in categorie A1 valt en dat hij daaronder blijft vallen ook na 30 juni 2020?
    En vanwege de camera heb je alleen een registratie plicht, maar je hoeft dus geen examen te doen.

    Dat maakt de Mavic Mini nog meer geschikt als vakantie/reis-drone: naast het compacte formaat is hij ook op meer plekken inzetbaar (kijkend naar de nieuwe regelgeving)!

    Beantwoorden
    • Wiebe de Jager
      9 april 2020 om 16:00
      Permalink

      Hallo Branko, de Mavic Mini heeft een take off weight (TOW) van 249 gram. DJI geeft echter niet aan wat de maximum take off weight (MTOW) is. En raad eens waar de A1 categorie van uitgaat: max 250 gram MTOW, voor zogenaamde legacy drones. Dat wordt nog spannend dus…

      Beantwoorden
      • 9 april 2020 om 19:30
        Permalink

        Hoi Wiebe,
        Dank je voor je reactie.
        Ik wil in de loop van dit jaar een vouwbare drone aanschaffen om mee op reis te nemen. De mini stond/staat niet op nr 1 op mijn lijstje, maar hij is natuurlijk mooi compact om mee te nemen.
        Als hij nou ook eens in categorie A1 zou blijven vallen dan heb je dus ook nog wat meer mogelijkheden waar je mag vliegen en dat is juist op reis een fijne gedachte.

        Overigens valt het nog niet mee om de regels te interpreteren. Ik ben benieuwd of de ordehandhavers straks ook eenduidig op zullen gaan treden of dat het maar net is door wie je gecontroleerd wordt.

        Beantwoorden
  • 19 mei 2020 om 23:37
    Permalink

    Hallo,
    Een Mavic 2 staat in de tabel in de categorie A2 vermeld. Dat betekent dat je naast de verplichte online opleiding+toets ook een aanvullend schriftelijk examen moet doen. Per juli 20222 valt de M2P echter in de A3 categorie waarbij het aanvullend examen niet nodig is. Maar wat als je altijd verder dan 150 meter van mensen en bebouwing vliegt? Is dan het ‘basisexamen’ voldoende?

    Om het nog verwarrender te maken: in de tabel staat bij cat A3 ”Alle drones zonder Cx label van 2 tot 25 kg (en lichtere toestellen met vliegsnelheid > 19 m/s). De M2P heeft een topsnelheid van plm. 72 km/u, dat is meer dan 19 m/s. Hieruit concludeer ik dat de MP2 sowieso in cat A3 valt. Is mijn conclusie juist?

    Alvast bedankt voor het antwoord.

    Beantwoorden
    • Wiebe de Jager
      20 mei 2020 om 08:09
      Permalink

      Voor zover ik de regelgeving goed begrijp moet je hoe dan ook het A2 examen doen, ook als je altijd uit de buurt blijft van mensen en bebouwing.

      Die tweede conclusie is niet juist. Dat gaat over drones onder de 250 gram die sneller kunnen vliegen dan 19 m/s.

      Beantwoorden
  • 2 juni 2020 om 19:47
    Permalink

    Wat een gedoe allemaal. Ik stond letterlijk op het punt om het ROC te halen, kosten €3500 maar als ik lees wat ze van plan zijn dan vraag ik mij af of het wel loont om dat te halen.

    Wat vindt jij?

    Heb overigens een Mavic 2 zoom en een Mavic 2 Enterprise. Was eerst als hobby maar krijg nu steeds meer verzoeken voor commerciële opdrachten.

    Beantwoorden
    • Wiebe de Jager
      4 juni 2020 om 08:01
      Permalink

      Het volledige ROC bedoel je? Het enige voordeel is dat je dan nog even weet waar je aan toe bent. Er is nog zoveel onzeker als het gaat om de implementatie en uitwerking van de Specifieke categorie in de EU droneregelgeving, dat er op zich iets voor te zeggen is om nog even voor de oude vergunning te gaan. Maar ik vraag me af of 3500 euro realistisch is ingeschat, de kosten vallen al gauw een stuk hoger uit (RPA-L opleiding, schrijven van het handboek, toestelkeuring, vergunningaanvraag zelf, etc).

      Beantwoorden
  • 11 juni 2020 om 13:39
    Permalink

    Bedankt voor de bovenstaande reactie.

    En dan ook, als ik het goed begrijp mag je over 2 jaar niet meer met de huidige drones vliegen? Mooi is dat, kunnen mensen een paar duizend aan hardware weg gooien waar ze slechts een paar jaar van hebben kunnen genieten. Ongelooflijk!

    Beantwoorden
    • Wiebe de Jager
      11 juni 2020 om 14:06
      Permalink

      Nee, dat is niet helemaal juist geconcludeerd: je mag na 1-1-2023 met je huidige drone(s) in Open categorie A3 blijven vliegen. Dus op 150 meter afstand van mensen en bebouwing.

      Beantwoorden
  • 6 juli 2020 om 11:38
    Permalink

    Ik vind het nog steeds lastig. Ik ben in het bezit van de DJI Mavic air en wil deze gebruiken voor bijvoorbeeld promotie video’s voor bedrijven. Aan welke eisen moet ik dan voor nu, allemaal aan voldoen? Kunt u mij hierbij helpen?

    Alvast bedankt!

    Beantwoorden
    • Wiebe de Jager
      6 juli 2020 om 12:12
      Permalink

      Als je zakelijk gebruik wilt maken van de Mavic Air dan moet je 1) bij de ILT een ROC-light ontheffing aanvragen voor drones <1 kg, 2) de drone registreren in het luchtvaartuigregister en daarna voorzien van een brandplaatje met het toegekende PH-nummer, en 3) een speciale aansprakelijkheidsverzekering voor drones afsluiten. Na 31-12-2020 wordt alles anders, met de introductie van de Europese droneregelgeving. Dan gaan deze drie stappen niet meer op.

      Zie ook https://www.dronewatch.nl/wet-en-regelgeving/ en https://www.dronewatch.nl/europese-droneregelgeving/.

      Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier