EU droneregels: registratieplicht voor (bijna) alle dronevliegers op komst

Wie vanaf 1 juli 2020 met een drone of modelvliegtuig wil (blijven) vliegen, zal zich eerst moeten registreren als operator. Dat is één van de direct merkbare gevolgen van de invoering van de Europese regelgeving voor drones. In dit tweede deel van onze artikelserie over de EU drone-regelgeving leggen we uit wat je kunt verwachten van deze registratie en wie hiervoor in aanmerking komen.

Verplicht registreren

Dit artikel werd mede mogelijk gemaakt door Space53

De wens om meer inzicht te krijgen wie er allemaal met drones vliegt vormt de aanleiding voor het nieuwe online registratiesysteem. Het idee is dat iedere dronevlieger in Europa zich moet registreren, ongeacht de vraag of je recreatief of beroepsmatig met drones vliegt. De verplichting geldt voor alle dronevliegers. De registratieplicht gaat ook modelvliegers en FPV dronepiloten aan. Alleen als je met een drone vliegt die minder weegt dan 250 gram en waar geen camera op zit waarmee je opnamen kunt maken dan hoef je je niet te registreren.

Na registratie ontvang je een uniek digitaal registratienummer. Dit nummer zal in de toekomst uitgezonden moeten worden door de drone waarmee je vliegt, zodat handhavers op afstand kunnen zien van wie een bepaalde drone is (‘Remote ID’). Sowieso moet het registratienummer zichtbaar op de drone worden aangebracht, bijvoorbeeld in de vorm van brandplaatje of dog tag.

Registreren is alleen mogelijk in het land waarin je woont. Het is niet mogelijk om jezelf in meerdere lidstaten te registreren. Het registratienummer komt in een Europees systeem terecht, zodat ook over de grens kan worden gecheckt welke dronepiloot cq. operator bij een bepaald registratienummer hoort. Heeft je drone al een PH-registratie? Dan zul je je toch opnieuw moeten registreren, maar dan als operator. Er komt in dat geval dus een ander nummer op de drone te staan.

Welke gegevens?

Tijdens de registratie – die in Nederland waarschijnlijk zal worden uitgevoerd door de RDW – moet je een aantal gegevens invoeren. Het gaat hierbij om de volgende informatie:

  • de volledige naam en geboortedatum voor natuurlijke personen en de naam en het identificatienummer voor rechtspersonen;
  • woonadres in het geval van een natuurlijke persoon cq. het adres van het bedrijf dat drones inzet;
  • e-mailadres en telefoonnummer;
  • het nummer van de drone verzekeringspolis, indien de wetgeving dit vereist;
  • in het geval van rechtspersonen een bevestiging van de volgende verklaring: “Alle personeelsleden die rechtstreeks betrokken zijn bij de vluchtuitvoeringen zijn bevoegd om hun taken uit te voeren en alleen piloten met een passend vaardigheidsniveau voeren vluchten uit met de UAS.”;
  • eventueel de opgave van extra exploitatievergunningen en certificaten.

Drone ook registreren?

Drones waarmee in de Open categorie wordt gevlogen hoeven niet geregistreerd te worden. Die verplichting komt er alleen voor gecertificeerde drones waarmee in de Specific categorie wordt gevlogen (check dit artikel om te zien in welke categorie je gaat vallen). In dat geval wordt om de volgende extra informatie gevraagd:

  • de naam van de fabrikant;
  • de aanduiding van het onbemande luchtvaartuig door de fabrikant;
  • het serienummer van het onbemande luchtvaartuig;
  • de volledige naam, het adres, het e-mailadres en het telefoonnummer van de natuurlijke persoon of rechtspersoon onder wiens naam het onbemande luchtvaartuig is geregistreerd.

Vanaf wanneer?

Wanneer het nieuwe registratiesysteem zal worden opengesteld is op dit moment nog niet bekend, maar de verwachting is dat dit in het tweede kwartaal van 2020 zal gebeuren. Wie vanaf 1 juli 2020 in de buitenlucht met een drone of modelvliegtuig wil vliegen moet zorgen op dat moment geregistreerd te zijn.

Onduidelijk is nog of er kosten zijn verbonden aan de registratie.

Disclaimer
Aan de informatie in dit artikel kunnen geen rechten ontleend worden. De informatie in dit artikel betreft een interpretatie van de Europese verordeningen 2019/947 en 2019/945.


Interview met Space53-partner Dronebeeld

Hoe kijken drone-operators, fabrikanten en andere betrokkenen aan tegen de aankomende regelgeving? In deze artikelserie over de Europese drone-regelgeving laten we steeds een andere partner uit het Space53-netwerk aan bod. In deze aflevering komen Eric Brinkhorst en Pjotrek Bellers van Dronebeeld aan het woord.

1. Wat doet Dronebeeld? Op wat voor soort opdrachten richt het bedrijf zich?

“Dronebeeld is ontstaan door de unieke samenwerking tussen Eric Brinkhorst, een professioneel fotojournalist en bestuurslid van de Zilveren Camera en de NVJ/NVF en Pjotrek Bellers, een ervaren piloot en (onbemande) luchtvaart consultant.

Onze missie luidt: Altijd en overal krachtige dronebeelden leveren voor nieuws, media en commercie.

Eric gebruikt de drone als een stuk gereedschap om krachtige beelden vanuit de lucht te maken. Pjotrek zorgt dat alle vergunningen en ontheffingen op orde zijn zodat Eric optimaal bijna overal veilig met de drone kan vliegen. Om hierin zo flexibel mogelijk te zijn heeft Dronebeeld een ROC met ontheffingen voor het opereren nabij personen, gebouwen en objecten, in de buitenring van CTR’s en boven gebouwen in dichtbevolkte gebieden.”

2. Voor welke vergunningsvorm hebben jullie gekozen en waarom?

“We hebben voor een ROC gekozen om te anticiperen op de nieuwe Europese regelgeving. Ons Operations Manual en ons Safety Management Systeem (SMS) hebben we zelf volgens de richtlijnen van de Europese regelgeving geschreven en dient als fundatie voor een toekomstige Light UAS operator Certificate (LUC) voor Dronebeeld. Dit is in lijn met onze missie om in de nabije toekomst altijd en overal te vliegen.

Na 1-7-2020 zullen we in de overgangsperiode nog 1 jaar door kunnen vliegen onder de huidige regelgeving. Daarna zal de ROC worden omgezet in de nieuwe vorm. Het jaar geeft alle ruimte om de goede stappen te kunnen zetten voor het behalen van eventuele extra kwalificaties als piloot, het aanschaffen van geschikte UAS voor de missies en het verder inrichten van ons SMS om specifieke (niche) operaties uit te voeren.”

3. Hoe denken jullie over de Europese regelgeving in het algemeen en over de aankomende registratieplicht voor dronevliegers in het bijzonder?

“De nieuwe regelgeving geeft in ieder geval duidelijkheid voor de UAS industrie. Een groot bijkomend voordeel is dat er buiten de landsgrenzen gevlogen kan worden. Met de ‘Risk en Performanced’ based rules voor de ‘specific category’ operaties kunnen de professionele UAS operators zich onderscheiden. De risico’s zijn natuurlijk na 1 juli 2020 niet veranderd maar de bal ligt nu bij de operators. De operators kunnen de werkwijze zodanig inrichten dat er missies met een verhoogd risico kunnen worden gevlogen mits de risico’s worden gemanaged.

Drie elementen zijn hierin van belang namelijk;
· Kwalificaties van de piloot;
· Technische mogelijkheden en veiligheid borging van de UAS;
· Professionaliteit en veiligheidsbewustzijn van de operator.
Deze elementen worden vervolgens getoetst door de nationale autoriteiten of zogenaamde ‘qualified entities’.

Voor de gemiddelde operator alleen is het de komende jaren lastig om de drie bovenstaande elementen zelf te realiseren. Space53 heeft alle expertise in haar ecosysteem om effectief alle UAS partijen binnen het ecosysteem naar een hoger niveau te brengen. De leden binnen Space53 kunnen gezamenlijk opleidingen volgen, trainen, testen en Standaard Operating Procedures (SOP’s) ontwikkelen om de vliegveiligheid te verhogen. IL&T zal dan eerder vergunningen aan al deze partijen afgeven.

IL&T heeft momenteel een groot capaciteitstekort. Daar maken mij ons wel zorgen over vanwege de onvermijdelijk wachttijden in het beoordelen van SORA’s, het verkrijgen van autorisaties en de certificaten zoals een LUC. De registratieplicht specifiek bevordert alleen maar de veiligheid en dat is juist van groot belang voor de hele UAS industrie. Dit kunnen alle professionele UAS gebruikers alleen maar toejuichen.”

4. Gaat de EU regelgeving nieuwe mogelijkheden bieden aan dronejournalisten? Zo ja, waarom?

“Journalisten die met UAS werken kunnen natuurlijk straks eenvoudiger binnen de deelnemende landen vliegen. Dat biedt flexibiliteit. De ‘open category’ geeft journalisten een makkelijke instapmogelijkheid waardoor er meer gebruikt zal worden gemaakt van UAS in de journalistiek. Wil je een zwaardere UAS met betere camera’s inzetten in bevolkte gebieden, wil je over mensenmenigten vliegen of unieke beelden maken van bepaalde sportevenementen, dan kom je al snel uit in de ‘specific category’.

Om bijvoorbeeld over mensenmenigten te vliegen heeft de UAS extra veiligheidssystemen zoals een parachute nodig. Het testen van dit soort systemen gebeurt op een testcentrum onder het toeziend oog van IL&T of een Qualified Entity. Binnen Space53 zijn er leden die gekwalificeerd zijn om deze testen uit te voeren waardoor de chute uiteindelijk wordt gecertificeerd.

Een groep die-hard fotojournalisten en cameramensen zullen in het correct uitoefenen van hun vak zeker meegaan in de regulering en gaan voor ultieme mogelijkheden en flexibiliteit die een LUC biedt. Hierdoor komen ook onder de nieuwe regelgeving unieke beelden beschikbaar voor diverse media.”

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is gecertificeerd (RPA-L) dronepiloot en beschikt over het ROC-light. In het najaar van 2018 was Wiebe als coach&jurylid verbonden aan het tv-programma 'Drone Masters'.

16 gedachten over “EU droneregels: registratieplicht voor (bijna) alle dronevliegers op komst

  • 31 januari 2020 om 15:10
    Permalink

    Mijn drone is al FAA geregistreerd. Gaat deze registratie ook voor de EU op? of is een ‘tweede’registratieplaat op de drone voor de EU noodzakelijk?

    Beantwoorden
    • Wiebe de Jager
      31 januari 2020 om 15:13
      Permalink

      De EU registratie staat los van de FAA registratie. Ergo: je moet een tweede nummer op de drone gaan vermelden.

      Beantwoorden
        • Wiebe de Jager
          1 februari 2020 om 21:43
          Permalink

          Ja, je moet je ook registreren als je met een racedrone vliegt, check het artikel nog eens goed.

          Beantwoorden
  • 31 januari 2020 om 23:27
    Permalink

    Mijn drone is al in Nederlands geregistreerd met een PH-nummer. Dit is nu nog een landelijke registratie. In principe verwacht ik in de Open categorie te komen en is registratie dus niet verplicht voor mijn Mavic Pro.

    1. Blijft deze registratie nog gelden na 1 juli, of moet ik opnieuw registreren als ik in een andere categorie zou komen?

    2. Geldt de registratie van mijn drone straks wel in de hele EU, of moet ik voor andere landen, zoals Duitsland, alsnog apart registreren?

    Beantwoorden
    • 31 januari 2020 om 23:28
      Permalink

      Laat maar, ik moet eerst lezen voordat ik wat vraag 😉

      Beantwoorden
  • 1 februari 2020 om 15:13
    Permalink

    Het lijkt haast op het reguleren van ‘t gebruik van de ’27 MC-band’ in 1980. ‘t Is allemaal eng en nieuw. #BreakieBreak

    Beantwoorden
  • 1 februari 2020 om 15:30
    Permalink

    De vlieger krijgt een registratienummer? Niet de drone? Da’s gek als ik een vergelijking met auto’s zou maken.
    Met een (NL) rijbewijs mag ik in m’n eigen auto rijden, en ook in de Duits-geregistreerde auto van m’n kollega. Ook in Spanje mag ik rijden in een gehuurde auto met Spaans kenteken.
    Hoe zou dat met vliegen gaan? Mag ik straks in Duitsland vliegen met een geleende drone? Mag m’n geregistreerde Spaanse zwager straks ook een rondje maken met mijn NLs geregisteerde drone?

    Beantwoorden
    • 2 februari 2020 om 18:21
      Permalink

      De croneregelgeving is nog pril, maar vergelijkbare situaties zie je met vliegbrevetten. Iemand met een FAA PPL mag een N-geregistreerde kist over de hele wereld vliegen, maar iemand met een EASA brevet mag alleen een N-kist alleen in het land van uitgifte van het EASA brevet vliegen.

      Daarnaast, Iemand met een FAA PPL opgeleid op een C172, mag niet met een PH-geregistreerde C172 vliegen. #raarmaarwaar

      Beantwoorden
  • 2 februari 2020 om 18:16
    Permalink

    Mijn drone is FAA geregistreerd en daarnaast heb ik nog een niet afgeronde PH-registratie (omdat er dan niet meer recreatief gevlogen mag worden (kromme regelgeving)).
    Via de FAA heb ik een Part 107 Remote Pilot Certificate voor Small UAS. het lijkt erop dat de europese regelgeving nu volgt op wat er al in de VS beschikbaar is. Zijn er mogelijkheden voor gelijkstelling?

    Overigens mag je met een Part 107 commercieel drone vliegen.

    Beantwoorden
    • Wiebe de Jager
      2 februari 2020 om 19:15
      Permalink

      Nee, gelijkstelling kun je voorlopig wel vergeten. De dronevliegerij wordt steeds meer op continentaal niveau geregeld, niet mondiaal.

      Beantwoorden
  • 14 februari 2020 om 16:09
    Permalink

    Wat ik nergens lees is hoe het RDW de drone eigenaren gaat benaderen …. of wordt het de verantwoordelijkheid van de drone eigenaren zelf ? (dan heb ik daar helaas niet zo’n vertrouwen in)

    Beantwoorden
    • Wiebe de Jager
      14 februari 2020 om 16:12
      Permalink

      Niemand gaat drone-eigenaren benaderen, omdat er door de overheid nimmer is bijgehouden wie er drones hebben gekocht.

      Beantwoorden
  • 16 februari 2020 om 21:16
    Permalink

    wanneer gaan de online opleidingen beginnen is daar al iets bekent over en als ik bij de RDW kijk en type Drone registratie in, vind ik niets dus dat gaat allemaal kortdag worden ik had al een paar opleiding centrum `s benaderd maar niemand weet nog niets wanneer dat gaat beginnen ook zoals de prijzen is nog niets bekent

    Beantwoorden
    • Wiebe de Jager
      16 februari 2020 om 22:15
      Permalink

      Hallo Paul, momenteel is nog niet bekend wanneer de online opleidingen gaan beginnen en vanaf welk moment je je kunt registreren. Abonneer je even op de nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

      Beantwoorden
  • 6 maart 2020 om 12:22
    Permalink

    Typisch hoe overheden denken. Ze verzinnen van alles maar weten van niets….
    Ik zou zo graag nu al dingen willen regelen zodat ik per 1 juli lekker kan doorvliegen zonder gedoe.

    Maar ik snap wel waarom die opleidingen nu niet beschikbaar zijn. De huidige opleidingen zijn duur en de nieuwe zullen hopelijk/waarschijnlijk een stuk goedkoper zijn. Er zijn naar schatting 100000 recreanten die echt geen honderden euros aan opleiding gaan uitgeven.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier