Regelgeving

EU droneregels: registratieplicht voor dronevliegers

Wie vanaf 31 december 2020 met een drone of modelvliegtuig wil (blijven) vliegen, zal zich eerst bij de RDW moeten registreren als operator. Dat is één van de direct merkbare gevolgen van de invoering van de Europese regelgeving voor drones. In dit tweede deel van onze artikelserie over de EU drone-regelgeving leggen we uit wat je kunt verwachten van deze registratie en wie hiervoor in aanmerking komen.

Verplicht registreren

Dit artikel werd mede mogelijk gemaakt door Space53

De wens om meer inzicht te krijgen wie er allemaal met drones vliegt vormt de aanleiding voor het nieuwe online registratiesysteem. Het idee is dat iedere dronevlieger in Europa zich moet registreren, ongeacht de vraag of je recreatief of beroepsmatig met drones vliegt. De verplichting geldt voor alle dronevliegers, ook modelvliegers en FPV dronepiloten. Alleen als je met een drone vliegt die minder weegt dan 250 gram én waar geen camera op zit waarmee je opnamen kunt maken, dan hoef je je niet te registreren. Ook voor speelgoeddrones met camera is er een uitzondering gemaakt.

Na registratie ontvang je een uniek digitaal registratienummer, het zogenaamde exploitantnummer. Dit nummer zal vanaf 1 januari 2024 uitgezonden moeten worden door de drone waarmee je vliegt, zodat handhavers op afstand kunnen zien van wie een bepaalde drone is (‘Remote ID’), uitgezonderd oudere drones en zelfbouwdrones in Open categorie A3. In alle gevallen moet het registratienummer zichtbaar op de drone worden aangebracht, bijvoorbeeld in de vorm van brandplaatje, sticker of dog tag.

Registreren is alleen mogelijk in het land waarin je woont. Het is niet mogelijk om jezelf in meerdere lidstaten te registreren. Het registratienummer komt in een Europees systeem terecht, zodat ook over de grens kan worden gecheckt welke dronepiloot cq. operator bij een bepaald registratienummer hoort.

Welke gegevens?

Tijdens de registratie – die in Nederland zal worden uitgevoerd door de RDW, in België door de FOD Mobiliteit – moet je een aantal gegevens invoeren. Het gaat hierbij om de volgende informatie:

  • de volledige naam en geboortedatum voor natuurlijke personen en de naam en het identificatienummer voor rechtspersonen;
  • woonadres in het geval van een natuurlijke persoon cq. het adres van het bedrijf dat drones inzet;
  • e-mailadres en telefoonnummer;
  • het nummer van de drone verzekeringspolis, indien de wetgeving dit vereist;
  • in het geval van rechtspersonen een bevestiging van de volgende verklaring: “Alle personeelsleden die rechtstreeks betrokken zijn bij de vluchtuitvoeringen zijn bevoegd om hun taken uit te voeren en alleen piloten met een passend vaardigheidsniveau voeren vluchten uit met de UAS.”;
  • eventueel de opgave van extra exploitatievergunningen en certificaten.

Drone ook registreren?

Drones waarmee in de Open categorie wordt gevlogen hoeven niet geregistreerd te worden. Die verplichting komt er alleen voor gecertificeerde drones in de Certified categorie (check dit artikel om te zien in welke categorie je gaat vallen). In dat geval wordt om de volgende extra informatie gevraagd:

  • de naam van de fabrikant;
  • de aanduiding van het onbemande luchtvaartuig door de fabrikant;
  • het serienummer van het onbemande luchtvaartuig;
  • de volledige naam, het adres, het e-mailadres en het telefoonnummer van de natuurlijke persoon of rechtspersoon onder wiens naam het onbemande luchtvaartuig is geregistreerd.

Vanaf wanneer en tegen welke kosten?

Het nieuwe registratiesysteem wordt op 31 december 2020 opengesteld. Wie vanaf 31 december 2020 in de buitenlucht met een drone of modelvliegtuig wil vliegen moet zorgen op dat moment geregistreerd te zijn. In de meeste gevallen dien je ook te beschikken over een geldig EU dronebewijs.

De kosten voor een operatorregistratie bij de RDW bedragen eenmalig 23 euro. Daarna moet de registratie jaarlijks verlengd worden. Die verlenging gaat 13 euro kosten.

Opleiding

In de meeste gevallen moet je naast de registratie ook werk maken van een Europees vliegbewijs. Daarover lees je meer in dit artikel.

Disclaimer
Aan de informatie in dit artikel kunnen geen rechten ontleend worden. De informatie in dit artikel betreft een interpretatie van de Europese verordeningen 2019/947 en 2019/945. Dit artikel is geupdate op 30-11-2023.


Interview met Space53-partner Dronebeeld

Hoe kijken drone-operators, fabrikanten en andere betrokkenen aan tegen de aankomende regelgeving? In deze artikelserie over de Europese drone-regelgeving laten we steeds een andere partner uit het Space53-netwerk aan bod. In deze aflevering komen Eric Brinkhorst en Pjotrek Bellers van Dronebeeld aan het woord.

Wat doet Dronebeeld? Op wat voor soort opdrachten richt het bedrijf zich?

“Dronebeeld is ontstaan door de unieke samenwerking tussen Eric Brinkhorst, een professioneel fotojournalist en bestuurslid van de Zilveren Camera en de NVJ/NVF en Pjotrek Bellers, een ervaren piloot en (onbemande) luchtvaart consultant.

Onze missie luidt: Altijd en overal krachtige dronebeelden leveren voor nieuws, media en commercie.

Eric gebruikt de drone als een stuk gereedschap om krachtige beelden vanuit de lucht te maken. Pjotrek zorgt dat alle vergunningen en ontheffingen op orde zijn zodat Eric optimaal bijna overal veilig met de drone kan vliegen. Om hierin zo flexibel mogelijk te zijn heeft Dronebeeld een ROC met ontheffingen voor het opereren nabij personen, gebouwen en objecten, in de buitenring van CTR’s en boven gebouwen in dichtbevolkte gebieden.”

Voor welke vergunningsvorm hebben jullie gekozen en waarom?

“We hebben voor een ROC gekozen om te anticiperen op de nieuwe Europese regelgeving. Ons Operations Manual en ons Safety Management Systeem (SMS) hebben we zelf volgens de richtlijnen van de Europese regelgeving geschreven en dient als fundatie voor een toekomstige Light UAS operator Certificate (LUC) voor Dronebeeld. Dit is in lijn met onze missie om in de nabije toekomst altijd en overal te vliegen.

Na 31-12-2020 zullen we in de overgangsperiode nog 1 jaar door kunnen vliegen onder de huidige regelgeving. Daarna zal de ROC worden omgezet in de nieuwe vorm. Het jaar geeft alle ruimte om de goede stappen te kunnen zetten voor het behalen van eventuele extra kwalificaties als piloot, het aanschaffen van geschikte UAS voor de missies en het verder inrichten van ons SMS om specifieke (niche) operaties uit te voeren.”

Hoe denken jullie over de Europese regelgeving in het algemeen en over de aankomende registratieplicht voor dronevliegers in het bijzonder?

“De nieuwe regelgeving geeft in ieder geval duidelijkheid voor de UAS industrie. Een groot bijkomend voordeel is dat er buiten de landsgrenzen gevlogen kan worden. Met de ‘Risk en Performanced’ based rules voor de ‘specific category’ operaties kunnen de professionele UAS operators zich onderscheiden. De risico’s zijn natuurlijk na 31 december 2020 niet veranderd maar de bal ligt nu bij de operators. De operators kunnen de werkwijze zodanig inrichten dat er missies met een verhoogd risico kunnen worden gevlogen mits de risico’s worden gemanaged.

Drie elementen zijn hierin van belang namelijk;
· Kwalificaties van de piloot;
· Technische mogelijkheden en veiligheid borging van de UAS;
· Professionaliteit en veiligheidsbewustzijn van de operator.
Deze elementen worden vervolgens getoetst door de nationale autoriteiten of zogenaamde ‘qualified entities’.

Voor de gemiddelde operator alleen is het de komende jaren lastig om de drie bovenstaande elementen zelf te realiseren. Space53 heeft alle expertise in haar ecosysteem om effectief alle UAS partijen binnen het ecosysteem naar een hoger niveau te brengen. De leden binnen Space53 kunnen gezamenlijk opleidingen volgen, trainen, testen en Standaard Operating Procedures (SOP’s) ontwikkelen om de vliegveiligheid te verhogen. IL&T zal dan eerder vergunningen aan al deze partijen afgeven.

IL&T heeft momenteel een groot capaciteitstekort. Daar maken mij ons wel zorgen over vanwege de onvermijdelijk wachttijden in het beoordelen van SORA’s, het verkrijgen van autorisaties en de certificaten zoals een LUC. De registratieplicht specifiek bevordert alleen maar de veiligheid en dat is juist van groot belang voor de hele UAS industrie. Dit kunnen alle professionele UAS gebruikers alleen maar toejuichen.”

Gaat de EU regelgeving nieuwe mogelijkheden bieden aan dronejournalisten? Zo ja, waarom?

“Journalisten die met UAS werken kunnen natuurlijk straks eenvoudiger binnen de deelnemende landen vliegen. Dat biedt flexibiliteit. De ‘open category’ geeft journalisten een makkelijke instapmogelijkheid waardoor er meer gebruikt zal worden gemaakt van UAS in de journalistiek. Wil je een zwaardere UAS met betere camera’s inzetten in bevolkte gebieden, wil je over mensenmenigten vliegen of unieke beelden maken van bepaalde sportevenementen, dan kom je al snel uit in de ‘specific category’.

Om bijvoorbeeld over mensenmenigten te vliegen heeft de UAS extra veiligheidssystemen zoals een parachute nodig. Het testen van dit soort systemen gebeurt op een testcentrum onder het toeziend oog van IL&T of een Qualified Entity. Binnen Space53 zijn er leden die gekwalificeerd zijn om deze testen uit te voeren waardoor de chute uiteindelijk wordt gecertificeerd.

Een groep die-hard fotojournalisten en cameramensen zullen in het correct uitoefenen van hun vak zeker meegaan in de regulering en gaan voor ultieme mogelijkheden en flexibiliteit die een LUC biedt. Hierdoor komen ook onder de nieuwe regelgeving unieke beelden beschikbaar voor diverse media.”

Avatar foto

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is A1/A2/A3 gecertificeerd dronepiloot en beschikt over een exploitatievergunning voor de Specific categorie.

35 gedachten over “EU droneregels: registratieplicht voor dronevliegers

  • Mijn drone is al FAA geregistreerd. Gaat deze registratie ook voor de EU op? of is een ’tweede’registratieplaat op de drone voor de EU noodzakelijk?

    Beantwoorden
    • Avatar foto Wiebe de Jager

      De EU registratie staat los van de FAA registratie. Ergo: je moet een tweede nummer op de drone gaan vermelden.

      Beantwoorden
        • Avatar foto Wiebe de Jager

          Ja, je moet je ook registreren als je met een racedrone vliegt, check het artikel nog eens goed.

          Beantwoorden
  • Mijn drone is al in Nederlands geregistreerd met een PH-nummer. Dit is nu nog een landelijke registratie. In principe verwacht ik in de Open categorie te komen en is registratie dus niet verplicht voor mijn Mavic Pro.

    1. Blijft deze registratie nog gelden na 1 juli, of moet ik opnieuw registreren als ik in een andere categorie zou komen?

    2. Geldt de registratie van mijn drone straks wel in de hele EU, of moet ik voor andere landen, zoals Duitsland, alsnog apart registreren?

    Beantwoorden
    • Laat maar, ik moet eerst lezen voordat ik wat vraag 😉

      Beantwoorden
  • Het lijkt haast op het reguleren van ’t gebruik van de ’27 MC-band’ in 1980. ’t Is allemaal eng en nieuw. #BreakieBreak

    Beantwoorden
    • Hoi ben nog niet zo lang aan het vliegen met een drone heb een dji mavic pro gekocht!
      Waar moet ik me ergens registreren?! iemand een advies?

      Beantwoorden
      • Avatar foto Wiebe de Jager

        Registreren is pas verplicht vanaf 1 januari 2021. Het is nu nog niet mogelijk om je te registreren. Houd de berichtgeving op Dronewatch in de gaten, dan hoor je het vanzelf wanneer dit mogelijk is.

        Beantwoorden
  • De vlieger krijgt een registratienummer? Niet de drone? Da’s gek als ik een vergelijking met auto’s zou maken.
    Met een (NL) rijbewijs mag ik in m’n eigen auto rijden, en ook in de Duits-geregistreerde auto van m’n kollega. Ook in Spanje mag ik rijden in een gehuurde auto met Spaans kenteken.
    Hoe zou dat met vliegen gaan? Mag ik straks in Duitsland vliegen met een geleende drone? Mag m’n geregistreerde Spaanse zwager straks ook een rondje maken met mijn NLs geregisteerde drone?

    Beantwoorden
    • De croneregelgeving is nog pril, maar vergelijkbare situaties zie je met vliegbrevetten. Iemand met een FAA PPL mag een N-geregistreerde kist over de hele wereld vliegen, maar iemand met een EASA brevet mag alleen een N-kist alleen in het land van uitgifte van het EASA brevet vliegen.

      Daarnaast, Iemand met een FAA PPL opgeleid op een C172, mag niet met een PH-geregistreerde C172 vliegen. #raarmaarwaar

      Beantwoorden
    • Je beredenering klopt niet: met een Duits-geregistreerde auto van je collega mag je in Nederland NIET rijden, sterker nog, je bent BPM-plichtig op het moment dat je wordt staande gehouden (en dat is niet een kwestie van een paar honderd euro).

      Beantwoorden
  • Mijn drone is FAA geregistreerd en daarnaast heb ik nog een niet afgeronde PH-registratie (omdat er dan niet meer recreatief gevlogen mag worden (kromme regelgeving)).
    Via de FAA heb ik een Part 107 Remote Pilot Certificate voor Small UAS. het lijkt erop dat de europese regelgeving nu volgt op wat er al in de VS beschikbaar is. Zijn er mogelijkheden voor gelijkstelling?

    Overigens mag je met een Part 107 commercieel drone vliegen.

    Beantwoorden
    • Avatar foto Wiebe de Jager

      Nee, gelijkstelling kun je voorlopig wel vergeten. De dronevliegerij wordt steeds meer op continentaal niveau geregeld, niet mondiaal.

      Beantwoorden
  • René Robbé

    Wat ik nergens lees is hoe het RDW de drone eigenaren gaat benaderen …. of wordt het de verantwoordelijkheid van de drone eigenaren zelf ? (dan heb ik daar helaas niet zo’n vertrouwen in)

    Beantwoorden
    • Avatar foto Wiebe de Jager

      Niemand gaat drone-eigenaren benaderen, omdat er door de overheid nimmer is bijgehouden wie er drones hebben gekocht.

      Beantwoorden
  • Paul Jacobs

    wanneer gaan de online opleidingen beginnen is daar al iets bekent over en als ik bij de RDW kijk en type Drone registratie in, vind ik niets dus dat gaat allemaal kortdag worden ik had al een paar opleiding centrum `s benaderd maar niemand weet nog niets wanneer dat gaat beginnen ook zoals de prijzen is nog niets bekent

    Beantwoorden
    • Avatar foto Wiebe de Jager

      Hallo Paul, momenteel is nog niet bekend wanneer de online opleidingen gaan beginnen en vanaf welk moment je je kunt registreren. Abonneer je even op de nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

      Beantwoorden
  • Jeroen Hofland

    Typisch hoe overheden denken. Ze verzinnen van alles maar weten van niets….
    Ik zou zo graag nu al dingen willen regelen zodat ik per 1 juli lekker kan doorvliegen zonder gedoe.

    Maar ik snap wel waarom die opleidingen nu niet beschikbaar zijn. De huidige opleidingen zijn duur en de nieuwe zullen hopelijk/waarschijnlijk een stuk goedkoper zijn. Er zijn naar schatting 100000 recreanten die echt geen honderden euros aan opleiding gaan uitgeven.

    Beantwoorden
  • “Alleen als je met een drone vliegt die minder weegt dan 250 gram en waar geen camera op zit waarmee je opnamen kunt maken dan hoef je je niet te registreren.”

    Wat wordt er verstaan onder camera waarmee je geen opname kunt maken? Bedoelen men dan lokaal opnemen of camera die via vtx kan zenden zodat je het aan de ontvangende kant kunt opnemen?

    Beantwoorden
    • Avatar foto Wiebe de Jager

      Het gaat om de vraag of je opnamen kunt maken die je later weer kunt afspelen of verspreiden. Of dat opnemen lokaal gebeurt of aan de kant van de ontvanger maakt niet zoveel uit. (Deze bepaling vloeit voort uit de privacytechnische kant van het vliegen met een drone waar een camera op zit)

      Beantwoorden
  • man, man, man……. het is dus weer afgelopen met deze hobby.

    Beantwoorden
  • reinout tuytten

    Ik heb in december een Dji mavic mini in Amerika gekocht omdat het vliegbereik van deze modellen aanzienlijk beter is dan de Europese modellen (verschil fcc & ce).

    Zal ik deze drone nog mogen vliegen met deze nieuwe wetgeving?

    Grtjs

    Beantwoorden
  • Ik wilde mijn drone netjes registreren en heb een PH nummer aangevraagd. Ik kreeg een telefoontje van het IL en T dat ik het nummer niet mocht voeren op mijn drone. Hij zei dat ik zelfs strafbaar was als ik het deed. Hij vertelde me dat de nieuwe wet er nog niet door is en dat het niet zeker is dat het op deze manier gaat gebeuren. Ik heb dus voor niets een PH numner aangevraagd en pkaatjes laten maken.

    Beantwoorden
    • Avatar foto Wiebe de Jager

      Hallo Daan, waarom zou je je drone willen registreren? Volgens de aankomende EU wetgeving hoef je alleen jezelf te registreren, niet je drone (wat nu nog niet eens kan, want dat operator register is nog niet geopend).

      In de huidige situatie hoef je alleen je drone te registreren als je er zakelijk mee wilt gaan vliegen, in combinatie met een ROC-light of ROC vergunning. Als hobbyist is een PH-registratie niet aan de orde.

      Beantwoorden
      • Ah dan had ik het verkeerd begrepen. Ik kwam op verschillende sites tegen dat je je drone moest registreren volgens de nieuwe wetgeving. Ik had niet begrepen dat dat alleen voor zakelijk gebruik was. Voorlopig veranderd er niets heb ik begrepen. De Europese landen onderling zijn er nog niet over uit hoe of wat er geregeld gaat worden omtrent het drone beleid.

        Beantwoorden
  • Ik ben een modelbouw vlieger met meer als 50 jaar ervaring en bezit mijn KNVVL veiligheids brevetten., ik heb intussen 8 diverse drones en 4 helicopters van diverse grote en allemaal zelfbouw waar ik veel plezier aan beleef. En ben er nog steeds elke dag mee bezig met deze mooie hobby.
    Intussen al meer al 10.000 euro geïnvesteerd, dus wat nu met de nieuwe regelgeving? worden wij als echte hobby vlieger en bouwer nu weer vergeten terwijl wij de grootste ervaringen hebben op dit gebied.
    Hier zou ik graag antwoord op willen hebben, alvast bedankt.

    Beantwoorden
    • Nog een aanvulling,
      Ik heb 2 jaar geleden eens voorgesteld om als drone vlieger of modelvlieger lid te zijn van een vliegclub waar je een veiligheids brevet kan halen om veilig en verantwoord de lucht in te gaan.
      Ieder toestel waar je mee op de club wilt gaan vliegen ondergaat eerst een strenge technische keuring, na deze keuring waarbij de geconstateerde gebreken zijn verholpen krijgt ieder toestel een keurings sticker.
      Dus dit bestond allang en door de vlieg maar raak figuren die zomaar een DJI drone tje koopt en die er blijkbaar voor heeft gezorgd dat iedere keer de regelgeving wordt aangepast waardoor de echt hobby vliegers die wel weten hoe het moet de pineut zijn.
      Informeer eens bij de diverse vliegclubs voor hoe het wel moet

      Beantwoorden
    • Avatar foto Wiebe de Jager

      Hallo Ronald, de Europese regelgeving maakt geen onderscheid tussen drones en modelvliegtuigen. Dat betekent dat ook modelvliegers zich moeten gaan registreren en te maken krijgen met de nieuwe indeling in categorieën. Informeer anders eens bij KNVvL, je zou verwachten dat die hun leden goed informeren over de aanstaande veranderingen. En anders kun je altijd terecht op Dronewatch voor de meest uitgebreide uitleg die je maar kunt wensen.

      Beantwoorden
  • Over het volgende probleem hoor ik nog niemand:
    Wie toe is aan een nieuwe drone weet dat hij of zij momenteel geen drone kan kopen voor de open categorie die al voorzien is van een Cx label, dat vereist zal zijn na 1 januari 2023.
    Ik heb navraag gedaan bij verschillende drone-leveranciers maar nu weet nog niemand wanneer drones met een Cx label te koop zullen zijn. Mijn idee: voorlopig dus geen nieuwe drone kopen om te voorkomen dat je daarmee tot 1 januari 2023 mag vliegen in klasse A1 en daarna slechts in klasse A3!

    Beantwoorden
    • Avatar foto Wiebe de Jager

      Dit fenomeen hebben we al diverse keren beschreven op Dronewatch.

      Beantwoorden
  • Piet-Hein

    Ik heb recentelijk correspondentie gevoerd met het RDW. Ik beschik niet over een DigiD en wens ook geen DigiD. Heb de RDW er op aan gesproken dat er alternatieve manieren dienen te worden aangeboden. Men heeft men klacht voor gegrond verklaard, maar geeft geen verdere termijn. In plaat daarvan vermeldt men kul-redeneringen “wij gaan er van uit dat drone-gebruikers technisch onderlegd zijn” – je zou bijna denken dat ze je een plezier doen om alleen DigiD aan te bieden. Terwijl een medewerker mij (schriftelijk) te kennen gaf dat “veel aanvragen zijn van mensen die zonder DigiD willen registreren”.

    Bottom line: ik heb 2 drones in de kast liggen want ik mag niet vliegen. Ik overweeg nu om naar de Nationale Ombudsman te stappen. Zijn er mensen die zich willen aansluiten? Graag hier reageren, bij 2 of meer reacties zal ik een mailadres posten.

    Beantwoorden
  • “De registratieplicht specifiek bevordert alleen maar de veiligheid en dat is juist van groot belang voor de hele UAS industrie. Dit kunnen alle professionele UAS gebruikers alleen maar toejuichen.”

    Sorry maar je moeten registeren als dronevlieger omdat je <249g drone een camera heeft, heeft niets met veiligheid te maken, maar met de oprukkende totalitaire controlestraat: dictatuur!

    Beantwoorden

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier