Verenigd Koninkrijk stopt met implementatie Europese drone-regelgeving (+rectificatie)

Het lijkt erop dat de aanstaande Brexit ook de nodige consequenties gaat hebben voor mensen die in het Verenigd Koninkrijk met een drone willen vliegen, of het nu eigen inwoners of toeristen betreft. Het ministerie van Transport heeft namelijk aangekondigd om als onderdeel van de Brexit uit het Europees Agentschap voor de veiligheid van de luchtvaart EASA te stappen. Daarmee komt er een einde aan de implementatie van de Europese drone-regelgeving.

Brexit

Lange tijd leek het erop dat het Verenigd Koninkrijk ondanks de Brexit onderdeel zou blijven uitmaken van de European Aviation Safety Agency (EASA). De Britse luchtvaartautoriteit CAA was dan ook volop bezig met de implementatie van de Europese drone-regelgeving, die op 1 juli 2020 ingevoerd wordt in alle Europese lidstaten.

Maar daar komt op het laatste moment verandering in, nu dat het Britse minister van transport Grant Shapps besloten heeft om op 31 december 2020 uit het Europese luchtvaartsamenwerkingsverband te stappen. Daarmee komt er direct een einde aan de implementatie van de EU droneregelgeving. Ook zal het Verenigd Koninkrijk stoppen met de uitrol van het U-Space framework.

Een vertegenwoordiger van het ministerie zegt tegen Unmanned Airspace het volgende over de beslissing om EASA de rug toe te keren: “Lid blijven van EASA is niet verenigbaar met ons streven naar economische en politieke onafhankelijkheid. (…) We zullen de wereldwijde veiligheidsnormen voor de industrie handhaven. Onze Civil Aviation Authority zal deze verantwoordelijkheden overnemen en blijven samenwerken met collega’s in de EU om een nieuwe regelgevingsrelatie tot stand te brengen.”

Gevolgen

Wat de beslissing precies voor gevolgen heeft voor de Britse drone-community is nog onduidelijk. Het lijkt erop dat het bestaande PfCO-vergunningsstelsel gehandhaafd blijft, maar hoe de Britse drone-regelgeving zich verder moet ontwikkelen is nu een groot vraagteken, met de nodige onzekerheid bij Britse drone-operators tot gevolg.

Toeristen die met hun drone willen vliegen in het Verenigd Koninkrijk zullen na 1 juli van dit jaar naar verwachting niets hebben aan hun EU dronebewijs. Het besluit betekent ook dat het VK waarschijnlijk niet mee zal doen aan het nieuwe Europese registratiesysteem voor drone-operators. (In het VK gold overigens al een registratieplicht voor recreatieve en zakelijke dronepiloten.)

Kritiek

Diverse luchtvaartdeskundigen bekritiseren de beslissing om uit EASA te stappen. Paul Everitt van de belangenorganisatie ADS is ‘teleurgesteld’ over de beslissing, en stelt dat het lidmaatschap van EASA de beste manier is om de belangen van de Britse luchtvaartindustrie te behartigen. Ook benadrukt Everitt dat de Britten via EASA een belangrijke bijdrage leveren aan het vergroten van de mondiale luchtvaartveiligheid.

Rectificatie 11-3-2020

In tegenstelling tot wat eerder in dit artikel werd geschreven gaat het VK toch door met de implementatie van de EU verordening 2019/947. Dat blijkt uit een nadere toelichting van het hoofd van de afdeling drones bij UK CAA. Toch blijft de vraag wat de consequenties zijn voor bijvoorbeeld buitenlandse drone-operators die willen vliegen in het VK. We adviseren om contact op te nemen met UK CAA om uitsluitsel te krijgen bij specifieke vraagstukken.

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is gecertificeerd (RPA-L) dronepiloot en beschikt over een volledige ROC vergunning.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier