Prototype van interactieve VFR luchtvaartkaart LVNL ook relevant voor dronepiloten
Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) werkt sinds enige tijd aan een prototype van een interactieve luchtvaartkaart van Nederland, bestemd voor al het luchtverkeer dat vliegt conform visual flight rules (VFR). De kaart is gebaseerd op de officiële ICAO aeronautical chart en bevat meerdere kaartlagen, waaronder de welbekende no fly-zones voor drones. Ook kunnen obstakels op de grond en meteo-informatie worden weergegeven.
ICAO viewer
Met het initiatief speelt LVNL in op de groeiende vraag naar modernere vormen van luchtruiminformatie vanuit zowel de general aviation als vanuit de dronesector. Daartoe werkt de organisatie samen met verschillende organisaties, waaronder AOPA, KNVvL, NACA en het Kadaster.
Een eerste product van de samenwerking betreft een interactieve ICAO 1:500.000 viewer. Door verschillende kaartlagen in- of uit te schakelen is de viewer ook voor dronepiloten een interessant hulpmiddel voor de vluchtvoorbereiding. Dankzij de integratie met GIS-systemen van onder andere het Kadaster is het bijvoorbeeld mogelijk om hoogspanningslijnen en windmolens weer te geven. Daarnaast is het mogelijk om de verwachte neerslag voor de komende twee uur te tonen.
LVNL benadrukt dat het om een prototype gaat, welke nog niet geschikt is voor operationeel gebruik. Gebruikers wordt gevraagd om feedback op het prototype te geven. Dat kan via het emailadres gis@lvnl.nl. Voor officiële luchtruiminformatie kan men terecht bij het AIS|AIP. Ook blijft de gedrukte versie van de ICAO aeronautical chart vooralsnog gewoon beschikbaar. Rond de zomer van 2020 zal de interactieve kaart als formeel naslagwerk worden aangeboden.
Nieuwe drone app
Speciaal voor dronepiloten lanceert LVNL binnenkort bovendien een nieuwe drone app. Deze app wordt ontwikkeld door het Britse bedrijf Altitude Angel. Naar onze verwachting geeft de app dezelfde informatie weer als de interactieve VFR luchtvaartkaart.
Hallo,
Ik ben benieuwd naar de app. Gebruik nu al paar apps, maar die geven niet altijd juiste info. Mbt tot absolute mogen vliegen en/of er tweede persoon aanwezig moet zijn.
Ik zou best beta versie willen hebben.