Eerste testvluchten met medische drone boven Hamburg uitgevoerd

Veel Duitse ziekenhuizen beschikken tegenwoordig niet meer over een eigen laboratorium om tumorweefsel te onderzoeken. Dat betekent dat er soms met grote spoed biopten overgebracht moeten worden naar een extern weefsellab, om nog tijdens een operatie uitsluitsel te krijgen over de aard van een kankergezwel. Mogelijk dat drones hiervoor een oplossing kunnen bieden. Onlangs werden daarom een eerste serie testvluchten gemaakt boven de stad Hamburg.

Medifly

Zoals in de meeste grote Europese steden worden medische spoedtransporten over de weg in de regio Hamburg steeds problematischer als gevolg van toenemende congestie. Het Center of Applied Aeronautical Research (ZAL) heeft daarom het initiatief genomen om te onderzoeken of transport per drone uitkomst kan bieden, middels het Medifly project.

Tijdens een eerste testvlucht die begin februari plaatsvond legde een multirotor drone in totaal zes keer het traject af tussen het Wandsbek-Gartenstadt legerhospitaal en het Marienkrankenhaus ziekenhuis in Hohenfelde, hemelsbreed op vijf kilometer afstand van elkaar gelegen.

Daarbij waren er de nodige uitdagingen. Niet alleen werd er over wegen en bebouwing gevlogen, ook lag de vliegroute in de CTR van Hamburg Airport. Er gingen dan ook maanden van voorbereiding aan de serie dronevluchten vooraf, om te kunnen garanderen dat de test veilig zou verlopen.

Alles verliep voorspoedig en de zes vluchten werden succesvol afgerond. Per keer duurde de vlucht slechts tien minuten, een stuk sneller dan een ambulance met zwaailichten aan over de weg zou halen. Dankzij de succesvolle test is er inmiddels groen licht gegeven voor een uitgebreidere serie testvluchten.

Vooroplopen met UAM

Het Medifly-project wordt gesponsord door het Duitse ministerie van transport. De deelnemende partijen zijn naast het Center of Applied Aeronautical Research (ZAL) de bedrijven FlyNex, GLVI Gesellschaft für Luftverkehrsinformatik GmbH en Lufthansa Technik AG. Andere partners zijn de Hamburg State Agency for Economy, Transport and Innovation en de twee ziekenhuizen.

Hanzenstad Hamburg wierp zich in 2018 al op als proeftuin voor het Urban Air Mobility (UAM)-initiatief van de European Innovation Partnership on Smart Cities (EIP-SCC), ondersteund door de Europese Commissie. Daarmee is Hamburg één van de eerste steden in Europa waar geëxperimenteerd wordt met civiele toepassingen van drones en andere Urban Air Traffic-technologieën.

Medical drone in Nederland

Ook in Nederland zijn er concrete plannen om spoedeisende medische transporten zoals donorbloed en medicatie per drone te gaan uitvoeren. Daartoe hebben ANWB Medical Air Assistance, PostNL, Erasmus MC, Sanquin en technologiepartners KPN en Avy eind vorig jaar de handen ineengeslagen. Naar verwachting zal er echter niet op korte termijn boven bebouwing gevlogen gaan worden: eerst staan er een reeks BVLOS-vluchten boven onbewoond gebied op het programma.

(coverfoto: Lufthansa Technik AG / Sonja Brüggeman)

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is gecertificeerd (RPA-L) dronepiloot en beschikt over een volledige ROC vergunning.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier