NieuwsRegelgeving

Europese drone-regelgeving uitgesteld wegens corona

Als gevolg van de coronacrisis wordt de bekrachtiging van de Europese regelgeving voor drones met minstens zes maanden uitgesteld. Dat melden verschillende Duitse bronnen. Meerdere lidstaten verzochten de Europese Commissie afgelopen weken om uitstel, en daar is volgens het Duitse transportministerie gehoor aan gegeven. Het nieuws moet nog officieel bevestigd worden.

Achterstand

De aanleiding voor het uitstel is de situatie die ontstaan is door het coronavirus. Diverse lidstaten liepen al behoorlijk achter met de implementatie van de nieuwe EU verordening. Die achterstand is als gevolg van de uitbraak van het coronavirus alleen maar groter geworden.

Het Duitse transportministerie heeft vandaag een email met toelichting rondgestuurd naar diverse betrokkenen. Het uitstel betreft alle lidstaten, dus ook Nederland en België.

Nieuwe streefdatum: 1 januari 2021

Uit de mail blijkt dat de bekrachtiging van de EU regelgeving met minstens zes maanden wordt uitgesteld. De Europese Commissie moet echter nog formeel bevestigen dat de nieuwe datum voor de overgang wordt vastgesteld op 1 januari 2021:

“Vanwege de huidige coronavirussituatie en de gevolgen voor de vervoerssector hebben tal van lidstaten met de Europese Commissie gesproken om de uitvoeringshandelingen die al in werking zijn getreden maar nog van kracht moeten worden uit te stellen.

De Europese Commissie heeft positief op deze kwestie gereageerd en heeft na evaluatie van haar juridische dienst aangekondigd dat zij een schriftelijke procedure zal inleiden om de desbetreffende rechtshandelingen te wijzigen. Dit omvat ook uitvoeringsverordening (EU) 2019/947 betreffende de regels en procedures voor het besturen van onbemande vliegtuigen. Deze uitvoeringsverordening is volgens voorlopige beoordeling pas vanaf 01/01/2021 van toepassing.”

Gevolgen

Het voorgenomen uitstel geeft de verschillende lidstaten wat meer ademruimte om de regelgeving te implementeren. Dat zou op zich goed nieuws zijn, want er is in veel landen – waaronder Nederland – nog altijd veel onduidelijk over de praktische implicaties van de nieuwe regelgeving.

Een uitstel van zes maanden betekent dat het verplichte theorie-examen en de registratie van dronevliegers dit jaar geen doorgang meer vindt.

Voor zakelijke dronevliegers geldt in dat geval dat zij op basis van de overgangsregeling tot eind 2021 kunnen doorwerken op basis van hun huidige ROC-light ontheffing of ROC vergunning.

Aannemelijk is dat alle data die eerder genoemd zijn met minstens een half jaar opschuiven. Het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat kon nog niet reageren op het nieuws.

(bronnen: DMFV en BVCP)

Avatar foto

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is A1/A2/A3 gecertificeerd dronepiloot en beschikt over een exploitatievergunning voor de Specific categorie.

13 gedachten over “Europese drone-regelgeving uitgesteld wegens corona

  • Nou, dat is slecht nieuws. Ze hebben meer dan genoeg tijd gehad om ervoor te zorgen dat het wél in orde zou zijn en dat we per 1 juli ook in het buitenland konden vliegen. Nu is dit alweer onnodig uitgesteld, bureaucratie ten top. We wachten al zo lang op een uniforme regelgeving zodat we, als grensbewoners, met een gerust hart in het buitenland kunnen vliegen. Oh ja, tijdens onze “intelligente” lockdown zou er tijd genoeg zijn geweest om de vereiste certificaten te behalen. Heel jammer dat het nu wordt uitgesteld, het komt de branche niet ten goede. Zijn de behaalde certificaten in Italie dan nu wel geldig?

    Beantwoorden
  • Ik was al een tijd aan het wachten op de nieuwe regels, zodat ik dan kan starten met een geschikte opleiding, maar dat moet dan weer wachten. Dat is wel balen voor mijn toekomstplannen wat betreft dronepiloot worden. Misschien dat ik toch maar voor light ga nu…ik vind het lastig kiezen.

    Beantwoorden
  • Jan van der Veer

    Het is al lang bekend dat de nieuwe drone regels per 1 juli zouden ingaan. Ik mag er dan ook van uitgaan dat de “leerstof ” en online toetsingen inmiddels ook klaar liggen om op het www te gooien. Wordt dit dan ook weer met een half jaar uitgesteld? Als men nu daar alvast mee begint, weten wij zeker dat rondom 1 januari 2021 het systeem niet vast loopt.
    Ik hoop dat men binnenkort alvast wel begint met het vrijgeven van de leerstof en online toetsingen.

    Beantwoorden
  • Ben voornemens om een DJI Mavic Mini nieuw aan te schaffen. Wat zijn de gevolgen van eventuele uitstel van de regels voor gebruik van deze drone? Is er bekend wanneer er aan de Cx goedkeuring voor deze drone wordt gecontroleerd [wanneer is de Cx goedkeuring (voor de Mavic Mini te verwachten]? Is wachten op nieuwe regels / Cx goedkeuring verstandig óf kun je er nú goed mee aan de slag?

    Beantwoorden
    • Avatar foto Wiebe de Jager

      De Mavic Mini zal in zijn huidige vorm geen Cx label krijgen, het wordt gezien als een ‘legacy drone’. Je komt dus aanvankelijk in Open categorie A1 terecht. Maar omdat de maximale startmassa (MTOW) net boven de 250 gram uitkomt, zul je zoals het er nu naar uitziet toch examen moeten doen (en jezelf registreren, maar dat moest toch al). En 2 jaar na inwerkingtreding van de EU regelgeving mag je dan alleen nog maar in categorie A3 vliegen.

      Beantwoorden
      • Beste Wiebe, je geeft aan dat het startgewicht boven de 250 uitkomt (MTOW). Maar DJI heeft de drone toch bewust 249 gram gemaakt om de soepele regels te kunnen gebruiken. Klopt de toekomstige A3 categorie dan [met bijbehorende examen en registratie]?

        Beantwoorden
        • Avatar foto Wiebe de Jager

          Hallo René, DJI geeft alleen het startgewicht zonder accessoires (zoals de prop guards) op. Dat heet ook wel het take-off weight (TOW). Die is inderdaad 249 gram. Maar de MTOW is hoger. Dus voor de regelgeving komt de drone boven de 250 gram uit. Heel vervelend, ik ben hier zelf ook pas heel recent achter gekomen. Je zou kunnen zeggen dat DJI iedereen heeft misleid.

          Beantwoorden
  • Hoezo misleid? Je kunt met de Mavic Mini vliegen zonder prop guards. Niets aan de hand. Desgewenst binnen met prop guards.

    Beantwoorden
    • Avatar foto Wiebe de Jager

      Wat ik bedoel is dat ook als je de prop guards weglaat de MTOW van de Mavic Mini nog steeds >250 gram is. En dat je voor de Europese regelgeving dus niet van die 249 gram uit mag gaan. Ik heb het ook niet verzonnen, ik heb dit te horen gekregen van juristen van het ministerie.

      Beantwoorden
      • Beste Wiebe, hoe wordt het startgewicht van de Mavic Mini dan bepaald? Op YouTube zie je talloze filmpjes met een Mavic Mini op een weegschaal, waarvan het startgewicht 250 gram?

        Beantwoorden
        • Avatar foto Wiebe de Jager

          Hallo René, het TOW is het gewicht dat je op de weegschaal afleest als je de drone (met eventuele accessoires) erop zet. Het MTOW kun je als gebruiker niet zelf bepalen; de fabrikant dient dit op te geven. Het is het maximale gewicht van de drone met toevoegingen waarbij het systeem nog betrouwbaar vliegt. DJI geeft echter geen MTOW op van de Mavic Mini en ‘verschuilt’ zich achter de TOW van de drone met alleen accu, zonder prop guards (dat is die 249 gram).

          Beantwoorden
    • Ik heb me mini eens gewogen, zonder propguards komt ie op 247g (geijkt gewicht)

      Beantwoorden

Laat een antwoord achter aan Sem van Geffen Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier