DJI kondigt Mavic Air 2 nog deze maand aan
Het is 100% zeker dat DJI’s eerstvolgende nieuwe drone de Mavic Air 2 betreft. Er is zelfs al een releasedatum bekend: 27 april. Ook zijn er foto’s uitgelekt van de productlabels. Daaruit valt af te leiden dat de Mavic Air 2 nog niet is voorbereid op de aankomende Europese regelgeving. Wel zal de Mavic Air 2 als eerste consumer drone gaan waarschuwen voor naderende helikopters en vliegtuigen.
Toch Mavic Air 2
Het is precies een maand geleden dat de eerste foto’s verschenen van wat we toen bestempelden als de opvolger van de DJI Mavic Air. Onduidelijk was toen nog of de nieuwe drone de naam Mavic Air 2 kreeg, of gewoon DJI Mavic.
Maar uit de verplichte FCC productregistratie blijkt dat de nieuwe drone toch Mavic Air 2 gaat heten. Een foto van het productlabel verraadt verder dat de accu een capaciteit krijgt van 3.500 mAh (bijna 1,5x zoveel als de eerste Mavic Air) en dat de drone in ieder geval niet beschikt over een naar boven gerichte sensor voor obstakeldetectie.
Specificaties
Alhoewel er verder nog niets bekend is geworden met betrekking tot de specs is onze aanname dat DJI de Mavic Air 2 qua specs tussen de Mavic Mini en de Mavic 2 positioneert. Reken erop dat de drone een 4K camera krijgt, dat de vliegtijd rond de 30 minuten zal bedragen en dat de drone een stuk geluidsarmer wordt dan de oorspronkelijke Mavic Air, die gekenmerkt wordt door een nogal zeurend zoemgeluid. Maar 360º obstakeldetectie zit er niet in.
Wel zal de Mavic Air 2 de eerste consumentendrone zijn die voorzien is van AirSense. Dat is een feature die DJI gaat toevoegen aan alle drones die zwaarder zijn dan 250 gram. Dankzij een ADS-B ontvanger waarschuwt de drone de gebruiker zodra er ander vliegverkeer nadert, zoals een helikopter of vliegtuig. (Maar helaas kun je in de EU niet blindelings vertrouwen op deze feature, aangezien bemande luchtvaartuigen nog niet verplicht voorzien hoeven te zijn van een ADS-B transponder.)
Releasedatum en verkoopprijs
De introductiedatum van de Mavic Air 2 is al bekend: dat wordt 27 april, meldt DroneXL. Medio mei zullen de eerste bestellingen worden uitgeleverd. De Mavic Air 2 is alleen verkrijgbaar in het grijs en zal zowel los als in een Fly More Combo te koop zijn. De verkoopprijs van de Single editie ligt naar verwachting op rond de 800 euro, voor de Fly More Combo komt daar dan waarschijnlijk 200 euro bij.
Nog geen C1 CE label
We vermoeden dat het gewicht van de drone rond de 400-500 gram zal bedragen. Dat betekent dat je met de introductie van de Europese regelgeving op 1 januari 2021 met deze drone in Open categorie A1 zult vallen, in het overgangsregime voor bestaande drones tot 500 gram. Dat betekent dat je een theorieopleiding moet volgen en jezelf als dronepiloot moet registreren.
Uit de foto van het label met betrekking tot de productconformiteit valt een belangrijke conclusie te trekken: de DJI Mavic Air 2 heeft nog geen C1 CE-label zoals voor drones tot 900 gram vereist wordt vanaf 1 juli 2022 (of 1 januari 2023, als deze datum ook verschuift als gevolg van het uitstellen van de EU regelgeving). Dat betekent dat je na verloop van tijd alleen nog in categorie A3 mag vliegen met de Mavic Air 2. In zekere zin lijkt de Mavic Air 2 dus beperkt houdbaar te zijn.
Ik begrijp DJI niet. Waarom deze drone nu uitbrengen zonder C1 CE label? Veeeeel duurder dan de Mini, en marginaal goedkoper dan de Mavic 2. Ik kan weinig argumenten vinden waarom deze drone te prefereren boven een Mavic 2.
Een Mavic 2 in de aanbieding is echt de veel betere drone.
Mee eens. Ook ik begrijp DJI niet. Eigenaar van Tello, Spark, Pro en Mini. Ik had veel liever gezien dat ze de mini/fly app. en goggles compatible hadden gemaakt met de mini. Voor mij is het niet interessant om in een Air 2 te investeren, het heeft geen toegevoegde waarde. Dan zit ik meer te denken aan een EVO2 dan kun je camera’s wisselen. Ik ben zeer tevreden over DJI maar deze stap levert mij niks op. Vind ik ook een rare stap.