Dronevliegers kritisch over GoDrone app van LVNL
De vorige week door Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) gelanceerde GoDrone app krijgt veel kritiek van dronevliegers. Men vindt de getoonde informatie verwarrend, de app traag in gebruik en de locatiefunctie niet goed werken. Terugvallen op de dronekaart van het Kadaster kan niet: die is al offline gehaald. LVNL neemt de feedback ter harte en zegt te werken aan een update.
App als eerste stap
De GoDrone app is bedoeld als bron van informatie over het Nederlandse luchtruim, afgestemd op de behoeften van dronevliegers. Het idee is dat men na het openen van de app snel antwoord krijgt op de vraag of men op een beoogde locatie wel of niet met een drone mag vliegen.
De app is een initiatief van LVNL en werd ontwikkeld door het Britse bedrijf Altitude Angel. Volgens LVNL-directeur Michiel van Dorst is de app een eerste stap op weg naar een veel breder aanbod van diensten voor dronevliegers. Zo wil LVNL in het kader van U-space in de toekomst zelfs luchtverkeersleiding aan dronepiloten gaan bieden.
Kritiek
De GoDrone app werd vorige week gelanceerd. Inmiddels hebben honderden gebruikers de app geïnstalleerd. Sindsdien zijn er veel kritische reacties geplaatst op sociale media en in de reviewsectie van Apple’s App Store (de versie voor Android is nog maar net beschikbaar).
Een greep uit de reacties:
“Ik ben blij met het feit dat er een officiële app is, zelf ben ik minder blij met de inhoud/vormgeving. Persoonlijk vind ik hem nog erg onduidelijk. Ik mis (of lees er overheen) concrete info bijv. op de vorige kaart stond bij een laagvlieggebied bij mij in de buurt dat recreatief vliegen is toegestaan mits dit met een waarnemer gebeurt. Nu mis ik die info en is het voor een nieuweling onduidelijk of je hier wel of niet mag vliegen.”
“Je krijgt geen NUTTIGE informatie van gebieden en er staat niets gespecificeerd. Mensen hebben duidelijke taal nodig zoals: ‘pas op hier kan een helikopter langskomen’ of ‘je bent in de buurt van een vliegveld, vlieg absoluut niet hoger dan 50 meter’ (zoals ze in Frankrijk al jaren op de kaart zetten). Maar nee, we krijgen een app waar klakkeloos vanalles op staat, zonder dat de beperkingen duidelijk worden. De UX is nog dik onvoldoende.”
“Waar is de handleiding? Mijn eerste indruk is: wat een rommeltje! Ik ben hier niet blij mee.”
“Het is weer typisch Nederland. Je zet dat wat goed is uit en tegelijk lanceer je iets dat totaal niet af is en onduidelijk. De kaart van de website werkt vrijwel niet op een android apparaat. Ik weiger om mijn pc mee te nemen als ik wil gaan vliegen.”
“Wat een rommelkaart, jammer! Slecht leesbaar door verschillende lagen met dezelfde kleur. Ook niet alle lagen zijn uit te zetten. Waar zijn de oranje zones gebleven, nu lijkt het alsof alles pertinent verboden is, terwijl dat niet zo is.”
User interface problematisch
Een algemeen punt van kritiek betreft de rommelige user interface van de app. Zo worden verschillende kaartlagen over elkaar weergegeven en is het al snel onduidelijk welke melding er van toepassing is. Verder is het niet mogelijk om de locatiepin te verplaatsen, alhoewel je wel op andere locaties kunt tikken. Maar vaak toont de app dan waarschuwingen die helemaal niet van toepassing zijn.
Een ander issue betreft de snelheid van de app. Het duurt na in- en uitzoomen of verschuiven te lang voordat de verschillende kaartlagen worden getoond. Dit probleem betreft niet alleen de iOS versie van de app; ook de webversie van GoDrone is erg traag in gebruik.
Verder blijkt dat de informatie in de app niet helemaal up to date is. Zo wordt Heliport Eemshaven (actief per 13 september 2019) nog niet vermeld in de app. Daarentegen staan de hangglidervelden bij Moergestel wel op de kaart, terwijl deze niet meer actief zijn. Een andere omissie is dat een aantal luchtruimdelen die slechts eens per jaar worden gesloten voor luchtverkeer (bijvoorbeeld EHTSA20 in Den Haag) continu zichtbaar zijn als no-fly zone.
Onvoldoende getest
Dronewatch onderschrijft de kritiekpunten. Wiebe de Jager: “Het lijkt erop dat LVNL en Altitude Angel de app te snel hebben gelanceerd, zonder deze vooraf goed te testen of voor te leggen aan de doelgroep. Daardoor krijgt de app nu slechte reviews in de App Store en ook in verschillende fora krijgt de app veel kritiek. Dat is zonde, want de kans bestaat dat gebruikers de app snel weer verwijderen.”
Terugvallen op de semi-officiële dronekaart van het Kadaster kunnen dronevliegers niet, want die is inmiddels offline gehaald. Op de pagina staat alleen nog een verwijzing naar de GoDrone app. De Jager: “Ik vind het onverstandig dat de dronekaart van het Kadaster meteen al offline is gehaald. Veel dronevliegers hebben behoefte aan begrijpelijke informatievoorziening vanuit de overheid, en GoDrone biedt dat in dit stadium nog niet. LVNL heeft naar eigen zeggen grote ambities op het vlak van onbemande luchtvaart. Dat begint bij het direct betrekken van de doelgroep.”
Reactie LVNL
Een woordvoerder van LVNL beaamt dat de app zich nog in een pril stadium bevindt. “We hebben een eerste basisversie van de GoDrone-app gelanceerd op het moment dat dit mogelijk was, zodat de app alvast gebruikt kan worden. Deze versie geeft dronebestuurders de nodige informatie over waar ze veilig kunnen vliegen. Een voorbeeld hiervan is de functionaliteit Notice to Airmen (NOTAM); een bericht met belangrijke (tijdelijke) informatie over het luchtruim.”
LVNL benadrukt dat de app verbeterd zal worden. “We zullen regelmatig updates doorvoeren en de app wordt stap voor stap uitgebreid. Feedback van gebruikers is daarbij heel welkom. We nemen de suggesties uit dit artikel mee en gebruikerservaringen kunnen gemaild worden naar communications@lvnl.nl. We kijken ook naar mogelijkheden voor app-gebruikers om de app te testen voordat een volgende versie live gaat. Zo verbeteren we de app samen met dronebestuurders om te zorgen voor nog veiliger dronegebruik.”
Alternatieven
Dronewatch raadt dronevliegers die op zoek zijn naar een alternatief voor GoDrone vooralsnog de webapplicatie Drone PreFlight Basic van Aeret aan. Wie liever een smartphone app heeft kan onder andere kiezen uit de Vlieg Veilig app van a.s.r. (inhoudelijk verouderd, maar een update is aanstaande) of AirHub (iOS/Android).
De Jager: “Hopelijk voegt LVNL de daad bij het woord en wordt de app snel verbeterd, in samenspraak met recreatieve en professionele eindgebruikers. Er is veel behoefte aan duidelijke en vooral betrouwbare informatie. Ik zie uit naar een volgende release van GoDrone en hopelijk wordt die dan beter ontvangen.”
En weer staat AirHub als mogelijk alternatief genoemd, de app die op mijn recente Android telefoon werkelijk alleen een geel scherm geeft en verder helemaal niks. En AirMap wordt weer totaal niet als alternatief genoemd, en ook de Guardian app (van Altitude Angel zelf, het platform waarop de GoDrone app gebaseerd zou moeten zijn) en de gratis basic versie van EasyVFR (voor NOTAMs) niet.
De strekking van dit artikel (dat de huidige duidelijk nog niet goed afgeronde en geteste GoDrone app onbruikbaar is) onderschrijf ik echter ten volle. Zo’n gemiste kans dit…
De oude Kadaster dronekaart is nog te vinden via de viewer van PDOK.
https://www.pdok.nl/viewer/#
Daar kan bij “overige kaarten” de drone-no-fly-zones worden geselecteerd.
Scherp opgemerkt! Ik vermoed alleen dat deze kaartlaag niet meer zal worden bijgewerkt. Op een gegeven moment moet je dus wel switchen van bron.