Specs van DJI Mavic Air 2 uitgelekt: 34 minuten vliegtijd, 4K camera en ActiveTrack 3.0

Over een week – op 27 april om precies te zijn – kondigt DJI de Mavic Air 2 aan. Inmiddels liggen alle specificaties al op straat en ook zijn er meer foto’s uitgelekt. Daaruit blijkt dat de Mavic Air 2 een maximale vliegtijd van 34 minuten krijgt en dat de camera kan filmen in 4K resolutie. In dit artikel zetten we de feiten op een rijtje.

Specs op straat

Ondanks de grote geheimzinnigheid die DJI altijd betracht als het gaat om een aankomende productpresentatie kun je er tegenwoordig min of meer van uitgaan dat de meeste specs voortijdig bekend worden. Deels is dat niet te voorkomen: zo moet DJI nu eenmaal elk nieuw product laten testen door de Amerikaanse FCC, en de uitkomsten van die testen zijn openbaar. Daardoor wisten we al dat DJI’s aankomende drone Mavic Air 2 gaat heten, en ook de lanceerdatum is bekend. De rest lekte uit via de Braziliaanse website DroneFriendly.

De Mavic Air 2 moet het gat gaan vullen tussen de Mavic Mini en de Mavic 2, zowel qua verkoopprijs als qua specificaties. DJI richt zich op mensen die het leuk vinden om wanneer mogelijk een drone mee te nemen, maar die net wat hogere eisen stellen aan de beeldkwaliteit dan de Mavic Mini waar kan maken, zonder meteen meer dan 1.000 euro uit te hoeven geven aan een Mavic 2 Zoom of Pro.

Anyway, inmiddels liggen vrijwel alle specs op straat, hierbij de highlights:

Lanceerdatum: 27 april

Zeker is dat DJI op 27 april een productpresentatie houdt. Dat heeft het bedrijf namelijk zelf aangekondigd. Het thema is deze keer “Up Your Game”, een nogal breed te interpreteren manier om te zeggen dat er een verbeterd product aan zit te komen.

Vliegtijd: 34 minuten

Volgens de FCC database krijgt de Mavic Air 2 een accu met een vermogen van meer dan 40 Wattuur (3500 mAh, 11.5 volt). Dat is een toename van meer dan 50% ten opzichte van de accu van de originele Mavic Air. Dat vertaalt zich volgens een uitgelekte handleiding in een vliegtijd van 34 minuten.

Topsnelheid: net geen 70 km/uur

De Mavic Air 2 krijgt een topsnelheid van 68,4 km/uur. Dat is net zo snel als dat de eerste Mavic Air kon vliegen, maar net iets langzamer dan de 72 km/uur die de Mavic 2 biedt. Vergeleken met de Mavic Mini is de Mavic Air 2 een snelheidsmonster: de Mini haalt immers nog geen 50 km/uur.

Camera: 4K video, 48 MP foto’s

De Mavic Air 2 heeft een nieuwe camera met een sensor die mogelijk een diameter heeft van 1/2”. De videoresolutie bedraagt 4K, alhoewel de framerate nog niet zeker is. Het vermoeden is dat de Mavic Air 2 in deze resolutie kan filmen in 50/60 fps, dat zou een verdubbeling zijn ten opzichte van de Mavic 2. Belangrijk nadeel voor videomakers: de diafragmawaarde is niet variabel (f/2).

De maximale fotoresolutie is 48 megapixels. Onduidelijk is nog of het daarbij gaat om daadwerkelijke sensorresolutie (zoals bij de EVO 2 8K van Autel Robotics) of om zogenaamde ‘stiched still’s, waarbij meerdere afzonderlijke opnamen worden gecombineerd tot 1 super high res beeld (die functie biedt de Mavic 2 Zoom ook).

OcuSync 2.0

Een hele vooruitgang ten opzichte van de eerste Mavic Air en de Mavic Mini is de toepassing van OcuSync 2.0 voor de videoverbinding. Dat betekent een live 1080p HD videofeed op je smartphone, een stabielere verbinding en een groter bereik (tot 8 km in de Amerikaanse FCC mode; hier in Europa zal dat 2-3 km zijn).

Nieuwe controller

Ook het ontwerp van de controller is aangepakt. Nieuw is dat je de telefoon nu bovenop de controller plaatst, in plaats van de klembevestiging aan de onderkant bij de eerste Mavic Air. Dat betekent dat je minder ver naar beneden hoeft te kijken om het camerabeeld te checken.

Compatible met Smart Controller

Dankzij het feit dat de Mavic Air 2 gebruik maakt van OcuSync 2.0 voor de gegevensoverdracht zal de nieuwe drone compatible zijn met de DJI Smart Controller. Deze controller beschikt over een ingebouwd scherm en draait op Android. De Smart Controller is tot nu toe alleen compatible met de Mavic 2 serie.

ActiveTrack 3.0

Voor het automatisch volgen van een onderwerp beschikt de Mavic Air 2 over ActiveTrack 3.0. In hoeverre de drone daarbij automatisch obstakels kan ontwijken moet nog blijken: DJI heeft wat dat betreft een aardige achterstand opgelopen ten opzichte van de Skydio 2. Om beginnende piloten te ondersteunen heeft ook het Advanced Pilot Assistance System (APAS) een upgrade gekregen. Met Point of Interest 3.0 laat je de drone mooie cirkelbewegingen maken rondom een onderwerp.

Nieuwe Quick Shot

Quick Shots zijn automatische programma’s waarmee je snel een leuke dronie of andere korte video maakt. Volgens DJI beschikt de Mavic Air 2 over een nieuwe Quick Shot die je ‘versteld zult doen staan’. We zullen zien!

Beperkte obstakeldetectie

Alhoewel de Mavic Air 2 net als zijn voorganger voorziet in sensoren ten behoeve van obstakeldetectie lijkt het erop dat deze functie enigszins beperkt zal zijn. Op de uitgelekte foto’s zijn namelijk geen sensoren zichtbaar op de bovenkant en zijkanten. Op dat vlak behoudt de Mavic 2 dan zijn voorsprong.

AirSense

De Mavic Air 2 wordt DJI’s eerste consumentendrone met een ADS-B ontvanger. DJI noemt deze techniek AirSense. Dat betekent dat je een seintje krijgt zodra er een bemand luchtvaartuig (zoals een helikopter of vliegtuig) nadert. Maar blindelings vertrouwen kun je niet op deze functie, want in Europa is het nog niet verplicht om een ADS-B transponder aan boord van sport- en zweefvliegtuigen en helikopters te hebben.

Low noise props

De Mavic Air 2 wordt net als de Mavic 2 en Mavic Mini uitgerust met low noise props. Dat moet zorgen voor een geluidsreductie. De oorspronkelijke Mavic Air staat bekend om zijn nogal jengelende gezoem, hopelijk maakt de Mavic Air 2 een minder irritant geluid.

DJI Fly app

Je bestuurt de Mavic Air 2 middels de nieuwe DJI Fly app, die tegelijk geïntroduceerd werd met de Mavic Mini. Deze app is wat eenvoudiger in gebruik dan DJI GO 4, maar je hebt als gebruiker dan ook minder mogelijkheden om settings aan te passen. Het is even afwachten hoe DJI in het geval van de Mavic Air 2 omgaat met het zoeken van een balans tussen gebruiksvriendelijkheid en instelmogelijkheden.

Géén C1 predikaat

Misschien wel de belangrijkste vraag die nog beantwoord moet worden: voldoet DJI met de Mavic Air 2 aan de toekomstige Europese producteisen aan drones voor de Open categorie? Wij denken eigenlijk van niet. Op het uitgelekte productlabel is wel een CE markering te zien, maar geen C1 label zoals die in de toekomst verplicht wordt voor drones tot 900 gram. Als dat inderdaad zou is, dan kun je met de Mavic Air 2 tot en met 30 december 2022 vliegen in Open categorie A1 (legacy drones tot 500 gram), daarna alleen nog in A3, op 150 meter afstand van mensen en bebouwing.

Voorlopige conclusie

Al met al ziet de Mavic Air 2 er als een interessante drone uit voor wie nog niet beschikt over een Mavic Mini of Mavic 2, en op zoek is naar een serieus toestel waarmee je ook onderweg fatsoenlijke beelden kunt maken. Maar als het een beetje tegenzit dan heeft de Mavic Air 2 dus een beperkte houdbaarheidsdatum, vanwege het ontbreken van een C1 CE label.

Voor wie toch het ultieme zoekt qua beeldkwaliteit ten koste van de portabiliteit is het misschien beter om nog even te wachten op de aankondiging van de Mavic 3, alhoewel het eveneens zeer de vraag is of die dan wel al klasse ‘C1’ of ‘C2’ ready is.

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is gecertificeerd (RPA-L) dronepiloot en beschikt over een volledige ROC vergunning.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier