Britse luchtvaartautoriteit staat langeafstandsvluchten met drones toe vanwege corona

Drone-operators in Groot-Brittannië die drones willen inzetten voor medische spoedtransporten of andersoortige vluchten op lange afstand kunnen daartoe voor het eerst toestemming krijgen van de Britse luchtvaartautoriteit. De CAA UK heeft in verband met de coronacrisis extra vaart gezet achter een tijdelijke beyond visual line of sight (BVLOS) vergunningprocedure.

Buiten het zicht vliegen

De coronacrisis biedt niet alleen bedreigingen, maar ook nieuwe kansen. Dat geldt zeker voor de dronesector. Zo kunnen drones zinvol worden ingezet voor het uitvoeren van medische spoedtransporten of het overvliegen van hulpgoederen naar afgelegen locaties.

Drone delivery is echter alleen zinvol als er op lange afstand en buiten het zicht van de operator (BVLOS) gevlogen kan worden. Tot nu toe was dat problematisch, want vliegen buiten het zicht is in de meeste EU landen niet toegestaan en ontheffingen worden eigenlijk niet afgegeven. Maar onder druk wordt alles vloeibaar, met als gevolg dat in Groot-Brittannië er nu voor het eerst BVLOS vergunningen worden afgegeven.

Veiligheid voorop

Operators die aan de slag willen met drone delivery moeten wel eerst aantonen de vluchten veilig te kunnen uitvoeren, blijkt uit de toelichting. Zo worden er nog beperkingen gesteld aan de grootte en het gewicht van de drone, moet de radioverbinding voor de besturing dubbel uitgevoerd zijn en de drone moet binnen het vooraf vastgestelde operationeel volume blijven.

Een andere eis is dat drones die buiten het zicht van de piloot vliegen voorzien zijn van een ADS-B transponder. Daardoor kan ander (bemand) vliegverkeer een drone die in de directe omgeving vliegt tijdig opmerken en indien nodig uitwijken. Tenslotte moeten de drones beschikken over een noodparachute en signaalverlichting.

Proefproject

Een eerste case betreft het afleveren van mondkapjes en andere beschermingsmiddelen op het Isle of Wight. Een Windracers Ultra delivery drone zal de medische goederen in opdracht van de National Health Service (NHS)  gaan overvliegen naar het eiland, dat normaal gesproken afhankelijk is van een veerdienst. De frequentie van de veerverbinding is in verband met corona echter flink teruggeschroefd.

Het proefproject bij Isle of Wight was eigenlijk gepland voor 2021, maar gezien de “uitzonderlijke omstandigheden” heeft transportminister Grant Shapps besloten om de experimentele BVLOS vluchten naar voren te halen om zodoende drones nuttig te kunnen inzetten in de strijd tegen het coronavirus.

(coverfoto: Zipline)

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is gecertificeerd (RPA-L) dronepiloot en beschikt over een volledige ROC vergunning.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier