Wat wordt er bedoeld met de MTOW van een drone? En waarom is deze waarde van belang?

Het dronewereldje staat bol van het jargon en de afkortingen. Deze keer staan we stil bij de afkorting MTOW. Deze staat voor maximum take-off weight, het maximale startgewicht van een drone. Waarom het belangrijk is om te weten wat de MTOW van jouw drone is, lees je verderop in deze FAQ.

Startgewicht (TOW) vs. maximaal startgewicht (MTOW)

De MTOW is het maximale gewicht van je drone waarbij de fabrikant nog een stabiele en veilige vlucht kan garanderen. Deze waarde kun je niet bepalen met behulp van een weegschaal, maar dient door de fabrikant van de drone opgegeven te worden in de handleiding.

De MTOW is in principe hoger dan het daadwerkelijke startgewicht (take-off weight, TOW). De TOW is het gewicht van je drone zoals je er normaal gesproken mee gaat vliegen, dus inclusief accu en payload (zoals de camera).

De waarde die de fabrikant opgeeft voor de MTOW mag niet overschreden worden, omdat je anders te maken kunt krijgen met verminderde vliegprestaties of zelfs instabiel vlieggedrag. Je moet er dus altijd voor zorgen dat de TOW kleiner is dan (of hooguit gelijk is aan) de MTOW.

Belang van MTOW

Waarom is het van belang om de MTOW van je drone te weten? De reden is simpel: de wetgeving voor drones gaat altijd uit van het MTOW, niet van het gewicht zoals je er daadwerkelijk mee vliegt. Dit geldt ook voor de indeling in categorieën zoals de aankomende Europese regelgeving voor drones die met zich meebrengt.

Om te bepalen in welke subcategorie je terecht komt, zul je dus de MTOW van je drone moeten weten. En hier schuilt een venijnig addertje onder het gras: de MTOW wordt niet altijd opgegeven door de dronefabrikant. Dit zal ongetwijfeld tot discussies en onduidelijkheid gaan leiden.

MTOM vs. MTOW

Tot slot nog een korte uitleg over de afkorting MTOM (maximum take-off mass). Hiermee wordt in feite hetzelfde bedoeld als MTOW. Het verschil zit ‘m in het natuurkundige onderscheid tussen massa en gewicht. Massa is een onveranderlijke grootheid; gewicht is afhankelijk van de zwaartekracht. MTOM is daarom een wat beter gedefinieerd begrip.

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is gecertificeerd (RPA-L) dronepiloot en beschikt over het ROC-light. In het najaar van 2018 was Wiebe als coach&jurylid verbonden aan het tv-programma 'Drone Masters'.

9 gedachten over “Wat wordt er bedoeld met de MTOW van een drone? En waarom is deze waarde van belang?

  • 5 mei 2020 om 17:24
    Permalink

    Leuk verhaal maar waneer gaat het verder.
    Is er een tabel met deze gegevens met merken en type.
    Is er een tabel van welk gewicht in welke categorie valt.
    Zou je verhaal afmaken maar nu stop het.

    Beantwoorden
    • Wiebe de Jager
      5 mei 2020 om 17:29
      Permalink

      Hallo Jos, nee, zo’n tabel bestaat helaas niet. En ik zou hem niet eens kunnen maken: DJI geeft lang niet van alle toestellen de MTOW op in de handleiding (alleen de TOW). Helaas is het niet mogelijk om zelf de MTOW te berekenen/bepalen, dat is echt iets wat de fabrikant duidelijk moet aangeven.

      Beantwoorden
  • 6 mei 2020 om 19:57
    Permalink

    Is er een juridische mogelijkheid om bij fabrikanten zoals DJI af te dwingen dat zij voor (in elk geval) Europese consumenten de MTOW vermelden en geen verwarring veroorzaken door het bij de TOW te houden? Ik ben benieuwd hoe het ministerie Infrastructuur en Waterstaat hier tegenaan kijkt.

    Beantwoorden
  • 8 mei 2020 om 22:25
    Permalink

    Een Inspire 2 kun je op dit moment nog gewoon laten registreren bij het Luchtvaartuigregister op 4,0 kg.
    Uiteraard kun je dan niet met een X7 vliegen, maar wel met een X5s.

    Lichter kan altijd (mits er geen onbalans ontstaat door gewicht weg te nemen). Zwaarder kan niet uiteraard.
    Kijk maar naar de recente inschrijvingen in het Luchtvaartuigregister.
    PH-7IL vs. PH-7IU

    In de bemande luchtvaart gebeurt dit ook.
    PH-HXF vs. PH-HXG

    Beantwoorden
  • 26 mei 2020 om 22:01
    Permalink

    Er bestaat enorm veel miscommunicatie hierover. Er zijn verschillende websites en youtube-kanalen die vrolijk uitleggen dat de mavic mini in de <250g categorie zal vallen.
    Maar als ik het goed begrijp zal die in de A1 categorie vallen tot 1 Januari 2023 met vereiste om het toestel te registreren, een opleiding te volgen en examen af te leggen. Vanaf komt hij in de A3 categorie en 2023 moet je 150m van residentiele, commerciele, industriele en recreatiegebieden blijven en ver van mensen (afstand gelijk aan de vlieghoogte van de drone met een minimum van 30 meter). Dat maakt hem bijna onbruikbaar in de benelux.
    DJI zelf geeft ook een enorm vaag ontwijkend verhaal als ik hen vraag naar de MTOM van de Mini en de nieuwe EU regelgeving. Ik vraag me af wat hun plannen zijn. De EU is toch een enorme markt, ik zou toch denken dat ze zullen proberen een variant van de Mini uit te brengen met C0 certificering (en dus een MTOM<250g)?
    Het lijkt me momenteel niet het goede moment om een drone te kopen…

    Beantwoorden
    • Wiebe de Jager
      26 mei 2020 om 22:26
      Permalink

      Hoi Geert, het is ook vreselijk vaag allemaal. De Europese regelgeving spreekt toch echt over ‘maximaal startgewicht’ als het gaat om het bepalen in welke category de zogenaamde legacy drones (drones zonder Cx CE label) gaan vallen, en DJI geeft schimmig genoeg alleen de TOW op van de Mavic Mini (de beroemde 249 gram), maar niet de MTOW. Het is dus aan het ministerie om hier meer duidelijkheid over te geven, maar ik heb uit die hoek nog geen duidelijke bevestiging gekregen wat het nu gaat worden.

      Natuurlijk zal er tzt een Mavic Mini-achtige drone met C1 label komen, alleen zijn nu de technische standaarden voor de nieuwe CE labels nog niet bekend, dus DJI (of een andere dronefabrikant) kan simpelweg nog niet voldoen aan de komende eisen. Wat je noemt een onzekere periode…

      Beantwoorden
  • 27 mei 2020 om 12:14
    Permalink

    Bedankt voor je reactie Wiebe,
    Je schrijft dat het Nederlandse ministerie duidelijkheid moet brengen en ik begrijp dat je met hen in contact bent. Ben je van plan om een nieuwsartikel op dronewatch.nl te plaatsen wanneer je meer duidelijkheid hebt van het ministerie? De rol van het ministerie is me niet helemaal duidelijk, vermits het Europese materie betreft. De Mavic Mini moet in heel de EU onder dezelfde overgangsregels vallen (ik woon overigens in België).

    Na wat verder aandringen bij DJI kreeg ik overigens volgend antwoord:
    “Starting from June 2020, new rules will define the usage of drones within the European Union.

    The EASA (European Union Aviation Safety Agency) has not yet finalized the publication of certain standards regarding these regulations.

    We are confident that many existing DJI products will be able to obtain CE marking and as such continue to be used also after the transition years. For those products that will not be able to obtain the new CE marking, the transition period provides a gradual phase out – and they will even still be allowed to be used in category C4 after 2022.

    As this matter is ongoing, please understand that once the standards have been finalized we will have a better understanding for the usage of your products in the future.”

    Gek dat ze er vertrouwen in hebben dat bestaande producten een certificaat kunnen krijgen. De certificering moet fysiek op de toestellen staan en dat is dus onmogelijk voor toestellen die al verkocht zijn.

    Wel niet zo handig voor fabrikanten dat de EU een limiet gebruikt van 250g MTOM terwijl andere grote markten een limiet gebruiken van take-off mass van 250g.
    Mij lijkt het overigens dat er nog wat flexibiliteit is voor de fabrikanten in het bepalen van de MTOM.
    De officiele MTOM definitie zegt ‘The MTOM should include all the elements on board the UA’. Should is ‘zou moeten’ en niet hetzelfde als ‘must’ of ‘shall’. Het lijkt me dus legaal grijs gebied.

    Beantwoorden
  • 27 mei 2020 om 14:35
    Permalink

    Er is trouwens een interessante ontwikkeling in de UK ivm de mavic mini en MTOM vs ‘flying weight’. Aangezien de UK de EU verlaten heeft kunnen ze afwijken van de aankomende regels.
    Zij hebben net voor legacy drowns en zelgebouwde drones de regel aangepast en daar zal ‘flying weight’ gebruikt worden ipv MTOM.
    Hier leggen ze het in meer detail uit:
    https://youtu.be/xAWAhg-2zkU?t=327
    Ik gok dat de kans klein is dat ze voor de EU nog zo een aanpassingen gaan doen.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier