Drone Talk

Boeingpilote Michelle Gooris (Dutch Pilot Girl): “Drones zijn ontzettend gaaf, maar niet in de buurt van een vliegveld”

In de rubriek Drone Talk interviewen we mensen die hun werk hebben gemaakt van (het vliegen met) drones. In deze aflevering komt Michelle Gooris aan het woord, ook wel bekend als Dutch Pilot Girl. Voor haar werk vliegt Michelle op een Boeing 737. In haar vrije tijd maakt Michelle graag foto’s en video’s met haar DJI Mavic Pro.

Wie ben je en wat doe je in het dagelijks leven?

“Mijn naam is Michelle Gooris en ik vlieg de Boeing 737 als First Officer. Daarnaast run ik mijn eigen bedrijf en sta ik bekend als DutchPilotGirl op YouTube, Instagram en diverse andere online platformen. Via mijn bedrijf probeer ik mensen te inspireren en in te lichten over luchtvaart- en reisgerelateerde zaken.”

Wanneer ben je voor het eerst in aanraking gekomen met drones? Sinds wanneer vlieg je zelf met een drone? Wat spreekt je het meest aan in de onbemande luchtvaart?

“Tijdens een reis naar de Filipijnen werkte ik samen met een aantal hotels. De Filipijnen is een onbeschrijfelijk mooi land en bij uitstek geschikt om prachtige droneshots te schieten. Het was voor ons op dat moment een logische beslissing om er een aan te schaffen. In 2017 vloog ik de eerste keer met mijn drone boven een strand in Bohol. Achteraf gezien niet de beste locatie voor de maiden flight 😉

De onbemande luchtvaart stelt je in staat om prachtige beelden te maken van ongerepte natuur en stranden waar geen toerist geweest lijkt te zijn. Het is natuurlijk ook ontzettend leuk om een drone te besturen. Deze combinatie maakt het vliegen van een drone zo interessant.”

Michelle vliegt in haar vrije tijd met de DJI Mavic Pro.

Wat was je eerste drone, en waar vlieg je nu mee? Waar gebruik je hem het meest voor? Heb je al een nieuw model drone op het oog, of welke features zou je graag terugzien in een toekomstige drone?

“Ik vlieg nog steeds rond met mijn eerste drone, een DJI Mavic Pro. Er zijn natuurlijk een aantal nieuwe drones verschenen in de tussentijd maar ik ben er nog steeds heel blij mee. Ik zie het ook niet als iets noodzakelijks om nu over te stappen naar een nieuw model. Ik gebruik de drone namelijk ook niet dagelijks.

In Amsterdam, waar ik woon, is het niet toegestaan om te vliegen met een drone en de gebieden in de buurt waar wel gevlogen mag worden zijn minder interessant. Het meest gebruik ik drone terwijl ik rondreis. Op exotische bestemmingen en waar minder restricties zijn opgelegd.

Wat betreft features, vind ik drones op dit moment al zeer geavanceerd. Er is natuurlijk altijd ruimte voor verbeteringen zoals batterij duur en nog betere camera’s. Met name de ontwikkeling rondom ADS-B en drones vind ik zeer interessant.”

Ontdek MPB
In het dagelijks leven is Michelle First Officer op de Boeing 737

Wat zijn volgens jou de belangrijkste 3 voordelen van drones? En wat zijn de grootste nadelen?

“Drones hebben een enorm potentieel om een grote rol te gaan spelen in onze samenleving.

De belangrijkste voordelen volgens mij:
• het toenemen van veiligheid (algemeen)
• het efficiënter maken van transport (commercieel)
• prachtige opnames van bijzondere plekken (privégebruik)

Helaas is door de prijsdaling van drones een grotere groep mensen in staat een drone aan te schaffen. Niet altijd met de juiste bedoelingen.

De grootste nadelen:
• Drones en airports don’t mix
• Privacy wordt snel geschonden
• De wetgeving rondom drones is erg veranderlijk en vaak zeer onduidelijk.”

Michelle is auteur van het ebook ‘Become an airline pilot’

Waar heb je zelf allemaal gevlogen met je drone? Wat zijn volgens jou de meeste fotogenieke droneplekken? Heb je vaak je drone in je tas moeten laten zitten omdat je ergens niet mocht vliegen?

“Thailand en voornamelijk de Filipijnen zijn echt wel mijn favoriet. Het toerisme in de Filipijnen staat nog in de kinderschoenen wat betekent dat je als dronevlieger alle vrijheid hebt. Ondertussen zie je daar unieke natuur en prachtige parelwitte stranden waar bijna niemand geweest is. Resorts stellen het over het algemeen niet op prijs wanneer gasten gefilmd worden, maar zolang dat niet gebeurd zijn ze vrij makkelijk.

Andere landen waar ik mijn drone gebruikt heb: Nederland, België, Duitsland, Rusland, Amerika, Frankrijk, Dominicaanse Republiek en een hoop andere. Met name in Thailand is het belangrijk dat je toestemming hebt van de overheid om je drone te vliegen.

Ik ben wel eens aangesproken over het gebruik van mijn drone. Vaak zijn het mensen die nog nooit een drone hebben gezien en met een vriendelijke uitleg kom je heel ver.”

Michelle’s favoriete plek voor dronefotografie: de Filipijnen

Ben je zelf tijdens je werk als verkeersvlieger wel eens een drone tegengekomen, nabij een luchthaven? Of ken je collega’s die dit is overkomen? Wat was de aanleiding om je video op te nemen waarin je wijst op het gevaar van drones nabij vliegvelden?

“Gelukkig ben ik zelf nog nooit een drone tegengekomen tijdens het vliegen en ken ik geen mensen die dit hebben meegemaakt. Ik merkte dat er ontzettend veel YouTubers en Instagrammers beelden uploaden die overduidelijk in no-fly zones genomen zijn.

Door het gigantische bereik wat deze influencers hebben, zouden ze het beeld kunnen geven dat vliegen met een drone in het centrum van Amsterdam, of dichtbij een vliegveld, gewoon oke is. Iets wat natuurlijk absoluut niet kan.”

In bovenstaande video uit je kritiek op bekende Instagrammers en Youtubers die bewust de regels overtreden, om maar ‘voor de likes’ een mooi plaatje te krijgen. Wat zou je tegen hen willen zeggen?

“Youtubers en Instagrammers worden niet voor niets ‘influencers’ genoemd. Ze influencen het publiek en moeten zich (vind ik) bewust zijn van het beeld wat zij geven wanneer ze de regels opzettelijk overtreden. Indirect brengt het de veiligheid van de luchtvaart in gevaar en dat is precies wat we niet willen. Het moet ook leuk blijven voor de mensen die wel netjes de regels volgen. We willen ook niet te veel regulering.”

Merk je dat de houding van je collega-piloten aan het veranderen is, als het gaat om drones? Zo ja, hoe komt dat?

“Ik kan niet voor mijn collega’s spreken. Drones zijn ontzettend gaaf, maar niet in de buurt van een vliegveld. ;)”

Michelle: ‘Drones en airports don’t mix’

In Nederland schreef minister Cora van Nieuwenhuizen onlangs een brief aan de Tweede Kamer, over maatregelen die genomen worden om drones te weren bij vliegvelden. Wat vind je als piloot van die maatregelen? Gaan ze ver genoeg?

“Het is in ieder geval een begin. Het is gebleken dat niet iedereen zich aan simpele regels kan houden en maatregelen zijn dus noodzakelijk. Een no-fly zone is de CTR van EHAM al. Registratie gaat zeker helpen bij het reduceren van incidenten. Ik heb ook diverse apparaten gezien die drones uit de lucht kunnen schieten, dit wordt niet genoemd in de brief van de minister maar is wellicht een goede optie.”

Wat zijn de drie belangrijkste tips die je aan lezers van Dronewatch zou willen meegeven? En omgekeerd: wat heb jij als verkeersvlieger geleerd van de dronecommunity?

“Hou je aan de regels en voorschriften. Respecteer privacy en gedraag je. Het luchtruim is gigantisch maar wordt door velen gebruikt. Het opnemen van een “uniek” beeld zou nooit de reden moeten zijn van een potentieel ongeluk.

Als verkeersvlieger en eigenaar van een drone weet ik dat drones en grote vliegtuigen goed samen gaan als iedereen zich aan de regels houdt. Ik heb gezien en zelf ervaren dat er ontzettend veel mogelijkheden zijn met drones. We staan slechts aan het begin.”

Hoe denk je over de aankomende Europese regelgeving voor drones? Gaat dit leiden tot een veiligere integratie van drones in het luchtruim? Is de nieuwe regelgeving echt wel zoveel duidelijker, met al die operationele (sub)categorieën, CE labels voor toekomstige drones, en afwijkende overgangsbepalingen voor bestaande drones?

“Absoluut, de Europese regelgeving gaat het voor de meeste drone vliegers een stuk gemakkelijker maken. Het kan wel een stuk duidelijker natuurlijk en ik ga ervan uit dat dit in de toekomst ook verder wordt opgepakt. Wellicht een mooie taak voor jullie? ;)”

In de toekomst zullen steeds meer drones autonoom vliegen. Geloof je in een pilootloze toekomst als het gaat om het bemande luchtverkeer?

“Niet in de nabije toekomst, we zijn er nog lang niet. Maar wie weet… Ik kan me het tijdperk van het inbelmodem nog herinneren. Kijk waar we nu staan. Ik vind het nog steeds ongelofelijk als ik mijn Mavic met een behoorlijke windkracht op exact dezelfde hoogte en plek zie vliegen.”

Met welke persoon uit de Nederlandse drone-scene zou je graag een volgend interview in de serie Drone Talk zien, en waarom?

“Wellicht een influencer die duidelijk de regels aan zijn/haar laars lapt?”

(foto’s © DutchPilotGirl, met toestemming overgenomen)

Avatar foto

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is A1/A2/A3 gecertificeerd dronepiloot en beschikt over een exploitatievergunning voor de Specific categorie.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier