ILT sommeert RTV Baarn om corona-dronefilmpjes te verwijderen

De lokale omroep RTV Baarn is door de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) op de vingers getikt wegens het publiceren van dronebeelden die in strijd met de regelgeving voor het vliegen met drones waren gemaakt. Het ging om korte filmpjes van zwaaiende mensen, krijttekeningen en spandoeken met boodschappen tegen corona.

Boven bebouwing

Inwoners van Baarn gaven massaal gehoor aan de oproep van de lokale nieuwszender om straattekeningen en spandoeken met steunbetuigingen en warme boodschappen tegen corona te maken. Met behulp van een drone werden daar beelden van gemaakt, die vervolgens werden verspreid via sociale media.

Daarbij werd met de drone boven aaneengesloten bebouwing gevlogen. Dat is normaal gesproken niet toegestaan, tenzij de operator beschikt over een ROC vergunning met aanvullende ontheffing. Maar naar nu blijkt beschikte het droneteam van RTV Baarn niet over de juiste papieren. De omroep is door de ILT op de vingers getikt en heeft alle coronafilmpjes moeten verwijderen.

De omroep plaatste op Facebook onderstaande statusupdate. Onduidelijk is nog over welke papieren de dronepiloot nu precies beschikte. Daarover zegt RTV Baarn het volgende: “Laten we het er op houden dat onze interpretatie van de -tijdelijk verleende- vergunning ‘iets’ afweek van de richtlijnen van genoemde Inspectie. Hier willen we het graag bij laten.”

Reacties

Inwoners van Baarn reageren vol onbegrip op de mededeling. “Filmpjes weg moeten halen? Niet normaal… vond het super leuk gedaan en ontzettend van genoten..”, schrijft iemand. Een andere inwoner zegt: “Wat jammer dat de spontaniteit van dit initiatief op deze manier toch de nek wordt omgedraaid. Maar nogmaals heel hartelijk bedankt.”

Vanuit professionele hoek klinkt er wel begrip voor de actie van de ILT. Veel volledig gecertificeerde drone-operators klagen al enige tijd steen en been over het massaal negeren van de regels voor het vliegen met drones en het gebrek aan handhaving. De wildgroei aan illegale beelden leidde onlangs zelfs tot het initiatief Legaal in de lucht.

Veiligheid en privacy

De reden dat drones normaal gesproken niet boven bebouwing en nabij mensen mogen vliegen komt voort uit de veiligheids- en privacyaspecten in de regelgeving voor het vliegen met onbemande luchtvaartuigen. Een dronepiloot die per ongeluk iemand verwondt of schade veroorzaakt is niet verzekerd als blijkt dat men niet volgens de bepalingen van de wetgeving vloog.

Een aantal andere omroepen hadden hun zaakjes wel op orde. Zo werkte het AD samen met een drone-operator die wel over de juiste papieren beschikt om boven bebouwing en nabij mensen te mogen vliegen.

(coverfoto: screenshot video RTV Baarn)

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is gecertificeerd (RPA-L) dronepiloot en beschikt over een volledige ROC vergunning.

6 gedachten over “ILT sommeert RTV Baarn om corona-dronefilmpjes te verwijderen

  • 22 mei 2020 om 15:59
    Permalink

    Op zich een beetje lullig als dat filmpje verwijderd moet worden, maar het klopt inderdaad dat het verboden is boven aaneengesloten bebouwing te vliegen. Dus volgens de regels der wet… Maar je zult die media de kost moeten geven die video’s publiceren die boven aaneengesloten bebouwen gemaakt zijn. De kranten hier (van de Stentor, onder meer edities Apeldoorn en Deventer) publiceren zeer regelmatig dronebeelden die onwettig gemaakt zijn. Gezien de kwaliteit ervan (als dronevlieger weet je waarop je dan letten moet) is het zeer waarschijnlijk dat ze door een niet bevoegde amateur gemaakt zijn.

    Beantwoorden
  • 22 mei 2020 om 16:46
    Permalink

    Wat een bezopen reactie van sommige bewoners. Totdat ze zelf of hun kinderen een drone op hun kop krijgen, dan is Baarn te klein….

    Beantwoorden
    • 22 mei 2020 om 20:37
      Permalink

      En dat kan een Prof niet gebeuren????? Die vallen niet uit de lucht.?????

      Beantwoorden
      • Wiebe de Jager
        22 mei 2020 om 20:40
        Permalink

        Daarin onderscheidt een professional zich (als het goed is) van de beunhazen: je houdt er altijd rekening mee dat er iets mis kan gaan, en zorgt ervoor dat de gevolgen in zo’n geval tot een minimum beperkt blijven. Deze zogenaamde mitigerende maatregelen moet je zelfs opnemen in je operationeel handboek.

        Beantwoorden
        • 23 mei 2020 om 09:38
          Permalink

          Inderdaad Wiebe, daar is geen speld tussen te krijgen 🙂 Met het halen van je ROC (light) heb je in ieder geval de theoretische kennis en ben je je bewust van de gevaren. Zegt ook iets over je verantwoordelijkheidsgevoel. Is toch wel de basis dacht ik… daarmee heb je een groot deel van de risico’s uitgeschakeld. Maar dan nog kan er technisch iets fout gaan natuurlijk.

          Beantwoorden
  • 25 mei 2020 om 10:13
    Permalink

    Ik zie het verschil niet tussen professioneel en amateur. Uitzonderingen daargelaten. Een papiertje zegt niets over hoe iemand vliegt. Alleen waar iemand mag vliegen. Ik ken mensen die vliegen al 25 jaar!! met hetzelfde balsa toestel en ik lees berichten van pro drones die flyaways hebben. Modelvliegverenigingen zijn net zo gefocussed op de veiligheid als de beroepsvliegers. Een simpele regel , men vliegt niet over de pit (lees , mensen gebouwen autos).
    Daarnaast mis ik de discussie over het soort drone compleet als deze filmpjes met een sub250gr drone waren gemaakt (zie de air mini met propguards enzo) , lekker boeiend dan. Als dit een 5kg camera drone was dan maakt het niet uit of dit een prof was of niet. Zwaartekracht is net zo krachtig en ze draaien op dezelfde niet bugvrije software. Je moet je werkelijk afvragen of het dan uberhaubt verstandig is.
    Wetgeving in nederland is zelfs in zijn nieuwe vorm alweer hopeloos ingehaald door de techniek. Veilige plekken worden verboden en en onveilige plekken toegestaan binnen de regels. Ik daag de ILT en profs uit om plekken in zuidholland aan te wijzen waar veilig en binnen de regels met een drone gevlogen kan worden.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier