Primeur: drone levert pakketje af op schip in Rotterdamse haven

Een drone heeft vrijdagmorgen met succes een pakketje afgeleverd op de Pioneering Spirit, het grootste schip ter wereld. Het schip ligt voor anker in de Rotterdamse haven. Het doel van de proef is om te onderzoeken hoe drones in de toekomst nuttig kunnen worden ingezet om bijvoorbeeld spoedeisende reserveonderdelen over te vliegen naar schepen.

Spoedeisende goederen

Een schip als de Pioneering Spirit is in principe geheel zelfvoorzienend. Normaal gesproken worden goederen en personeelsleden met helikopters of schepen overgebracht. Maar het kan voorkomen dat er met spoed een bepaald reserveonderdeel naar het schip gebracht moet worden, of dat er spoedmedicatie nodig is. Dat gaat nu nog per helikopter, maar dat is behoorlijk kostbaar.

Mogelijk dat drones een rol kunnen spelen bij het overbrengen van dergelijke goederen. Om daar ervaring mee op te doen werd vrijdagmorgen een eerste testvlucht gemaakt over een afstand van ruim vier kilometer: vanaf de wal naar het schip en weer terug. Onder de drone werd een kleine lading bevestigd, welke op afstand van geringe hoogte boven het helidek van het schip werd gedropt.

Haven van de toekomst

Het Rotterdamse havenbedrijf is één van de initiatiefnemers van de proefvlucht. “De haven van Rotterdam is niet alleen één van de grootste zeehavens ter wereld, het is ook een innovatieve haven. De digitalisering biedt nieuwe kansen. Daar hoort ook de inzet van drones voor uiteenlopende taken bij”, aldus Ingrid Römers van Port of Rotterdam.

Volgens Jeroen Hagelstein van rederij Allseas lag het voor de hand om mee te doen aan de proef: “De Pioneering Spirit is een tastbaar bewijs van onze drang naar innovatie. We willen grenzen verleggen. Het is daarom voor ons erg interessant om te onderzoeken wat de mogelijkheden zijn voor offshore drone delivery. Liefst wel over wat grotere afstanden en met wat zwaardere ladingen, maar je moet ergens beginnen.”

Dutch Drone Delta

De Port of Rotterdam maakt deel uit van de Dutch Drone Delta, een coalitie die eind vorig jaar tijdens de Amsterdam Drone Week werd aangekondigd. De coalitie, waarin ook partijen als Rijkswaterstaat, KLM en Schiphol zijn vertegenwoordigd, wil de komende jaren onderzoeken op welke manieren drones en andere innovatieve luchtvaartuigen ingezet kunnen worden om goederen en zelfs personen te vervoeren. Iets wat ook wel wordt aangeduid met de term Urban Air Mobility.

Stephan van Vuren (AirHub), trekker van Dutch Drone Delta: “Het voordeel van het havengebied is dat we hier volop de ruimte hebben om te experimenteren. Verder zijn er hier diverse toepassingen denkbaar, van inspecties, brandbestrijding en security tot drone delivery. Nu nog wordt er handmatig gevlogen, maar in de toekomst zullen drones steeds vaker autonoom vliegen. De piloot verdwijnt eigenlijk op de achtergrond.”

Nog niet buiten het zicht

Deze eerste proef met drone delivery was nog op relatief korte afstand van ongeveer twee km hemelsbreed, vier km vliegen in totaal. Dronepiloot John Troch van DroneQ Aerial Services: “Ik vlieg de drone via een vooraf vastgesteld traject naar het schip. Halverwege staat een observer die de drone en de omgeving in de gaten houdt. Er is dus nog geen sprake van beyond visual line of sight (BVLOS) vliegen. De ontheffing die we van de Inspectie Leefomgeving en Transport hebben gekregen betreft extended visual line of sight (EVLOS).”

De proefvlucht werd uitgevoerd met een DJI Matrice 210 RTK. Die kan een pakketje van ongeveer een kilo vervoeren. “Voordat de drone bij het schip aankomt check ik of alle scheepsradars zijn uitgeschakeld, om verstoring van het stuursignaal te voorkomen. Daarna laat ik de drone langzaam afdalen richting helidek. Dat is het meest cruciale deel van de operatie, in verband met de turbulente wind rondom de accommodatie van het schip. Op het laatste moment wordt de payload losgelaten boven de afleverlocatie. Daarna stuur ik de drone direct weg van het schip, terug naar de wal. Al met al is het ongeveer een kwartier vliegen”, licht Troch toe.

De delivery drone nadert het helidek van de Pioneering Spirit

Volgende stappen

In een later stadium is het de bedoeling dat de drone een pakketje zal afleveren op een varend schip. Die proefvlucht moet in juni dit jaar plaatsvinden. Op de langere termijn zal er daadwerkelijk buiten het zicht gevlogen gaan worden. Dan is het de bedoeling dat een drone een afstand van 20 km overbrugt, vanaf de wal naar een schip op zee.

Römers benadrukt dat de veiligheid in het luchtruim voorop staat. “Ons motto is Rotterdam: the safest port to fly. We werken samen met partijen die volgens vaste procedures werken, gediplomeerde piloten inzetten en met gecertificeerde apparatuur werken. We hopen dat de Europese regelgeving middels zonering ook handvatten biedt op dit vlak, bijvoorbeeld door vluchten in het havengebied uit te sluiten voor operators in de Open categorie, maar juist extra mogelijkheden te geven aan operators in de Specifieke en Gecertificeerde categorieën.”

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is gecertificeerd (RPA-L) dronepiloot en beschikt over een volledige ROC vergunning.

Eén gedachte over “Primeur: drone levert pakketje af op schip in Rotterdamse haven

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier