Nieuwe CE classificatie kan niet achteraf worden toegepast op reeds verkochte drones

Als onderdeel van de aankomende Europese droneregels moeten drones in de toekomst voorzien zijn van een nieuw CE label, namelijk C0 t/m C4 voor de Open categorie en C5 en C6 voor de Specifieke categorie. Afhankelijk van het label moet de drone voldoen aan bepaalde producteisen. Helaas is het niet mogelijk om het Cx label van toepassing te verklaren op drones die al verkocht zijn, blijkt uit toelichting van de Europese Commissie.

Categorieën en classificaties

De Europese drone-regelgeving bestaat uit drie categorieën: Open, Specifiek en Gecertificeerd. Het merendeel van de dronevliegers – zowel recreatief als bedrijfsmatig vliegend – zal terecht komen in eerstgenoemde categorie.

De Open categorie is weer onderverdeeld in drie subcategorieën: A1, A2 en A3. Met welke categorie je te maken krijgt is uiteindelijk afhankelijk van de CE classificatie van je drone. Drones in de klasse C0 en C1 komen in subcategorie A1 (boven mensen), drones met klasse C2 vallen onder A2 (vlakbij mensen) en drones klasse C3 en C4 mogen alleen gevlogen worden in subcategorie A3 (ver weg van mensen).

Aanvullend hierop zijn er nog de classificaties C5 en C6 in het leven geroepen. Deze zijn alleen van toepassing op de Specifieke categorie, en dan speciaal aansluitend op de standaardscenario’s voor dronevluchten boven bevolkt gebied en dronevluchten buiten het zicht van de piloot (BVLOS).

Niet met terugwerkende kracht

Op dit moment zijn er geen drones in de handel die al voorzien zijn van een Cx CE label. Dat heeft er weer mee te maken dat de technische standaarden die gekoppeld zijn aan de classificaties nog niet zijn uitgekristalliseerd. Met andere woorden: dronefabrikanten kunnen simpelweg nog geen drones op de markt brengen met een Cx CE label, ook al zouden ze dat wel willen.

Bij veel dronebezitters rijst dan ook de vraag of recent aangeschafte drones in de toekomst met terugwerkende kracht het nieuwe CE label kunnen krijgen. Daarover heeft de Europese Commissie duidelijkheid gegeven: dat is niet mogelijk. Het nieuwe Cx CE label is namelijk een integraal onderdeel van een product, en het label moet op het moment van verkoop aanwezig zijn. Het volstaat niet om bijvoorbeeld middels een firmwareupdate een drone technisch gezien aan de nieuwe eisen te laten voldoen.

Gevolgen

Met andere woorden: alle drones die op het moment van schrijven verkocht worden zullen vanaf de overgang op de nieuwe regelgeving worden gezien als ‘legacy drones’, en op basis van hun gewicht worden ingedeeld in één van de categorieën. In welke categorie je terecht komt met je huidige drone, lees je in dit artikel.

Voor de volledigheid lees je hieronder de toelichting zoals EASA die heeft rondgestuurd.

“The class identification logo affixed on a product should be considered as a characteristic of the product itself. In consequence an “old” product once it is placed on the market with a class identification label should be considered as a new product.
 
In fact there will be two different products in service:
– “old” products, not bearing an class identification label, not compliant with Regulation (EU) 2019/945 and whose operations are covered by Articles 20 and 22 of Regulation (EU) 2019/947
– “new” products bearing a class identification label, compliant with the requirements set out in Regulation (EU) 2019/945 and that can operate within the open category from the applicability date of Regulation (EU) 2019/947 (now 1/1/2021)
 
The fact that the UAS with a class should be considered as a different product than the UAS without class is very clear from the operational point of view. It also simplifies the approach on CE marking (and its explanation to CAAs).
 
In consequence, to place an “old” product on the market with a class identification label you need to fully apply Regulation (EU) 2019/945 as it was a new product, i.e.:
– You need to ensure full technical compliance of the product with the requirements applicable to its class
– You need to demonstrate its compliance to these requirements, using the methods defined in the Regulation
– Of course you may reuse the technical file produced to demonstrate the compliance of the “old” product with other legislations (like the RED, etc.)
– You need to issue a new certificate of conformity including now Regulation (EU) 2019/945
 
This, however, also means that there is no possibilities to transform an “old” product already sold into a “new” product by a simple s/w update performed by the customer (and the provision of the adequate class logo). Such an update must be done before the placing on the market and reflected in the conformity assessment and the technical file.”

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is gecertificeerd (RPA-L) dronepiloot en beschikt over het ROC-light. In het najaar van 2018 was Wiebe als coach&jurylid verbonden aan het tv-programma 'Drone Masters'.

Eén gedachte over “Nieuwe CE classificatie kan niet achteraf worden toegepast op reeds verkochte drones

  • 4 juni 2020 om 13:07
    Permalink

    De reactie van EASA is typisch het antwoord van een burocraat. Essentieel in het bezwaar is dat het Eu certificatie logo moet zijn aangebracht aan de buitenkant van de drone. Dit is in verband met handhaving dat iemand snel kan checken.
    Deze eis is alleen niet van deze tijd. In de eerste plaats geldt dat voor heel veel Eu gecertificeerde producten niet: mobiele telefoons bijvoorbeeld en daar zijn ook veel firmware updates. Verder zijn er voor andere producten bedrijven die logo’s produceren die men op een product kan aanbrengen, helemaal legaal.
    Het is voor heel veel drone producenten relatief simpel om via firmware een drone zo aan te passen dat deze aan EU regels voldoet. Beperkt men van een Mavic 2 de snelheid tot ongeveer 47.5 km/uur dan is het voornaamste probleem opgelost (impact energy <80J).
    Het probleem van handhaving kan ook worden opgelost dit in de firmware op te nemen: in de settings kan dit relatief eenvoudig zichtbaar worden gemaakt voor een handhaver.
    De Eu wetgeving m.b.t. drones is een burocratisch monster geworden, lees maar eens het document "Easy Access Rules for Unmanned Aircraft Systems" van 256 (!) pagina's en daar bovenop tal van verwijzingen naar andere documenten. En men mist ook de boot met bijvoorbeeld anti botsing sensoren. Een Mavic 2 in P-mode en sensors aan, is een heel stuk minder gevaarlijk dan een Mavic Mini!
    Het argument veiligheid wordt zwaar overtrokken, zeker als mijn kijkt naar recente slachtoffers van de normale luchtvaart. Ik meen te weten dat er WW tot nu toe twee mensen (door eigen stommiteiten) aan drones zijn overleden. Zet dat eens af tegen de vele slachtoffers van andere vliegactiviteiten in de Aviation Safety Network.
    Het lijkt me verstandig om een aantal zaken een kritisch tegen het licht te houden

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier