Mavic Air 2 review: DJI’s meest veelzijdige drone tot nu toe
Begin 2018 waren we erg gecharmeerd van het compacte formaat en indrukwekkende cameraprestaties van de eerste generatie Mavic Air. In de twee jaar die volgden heeft DJI niet bepaald stil gezeten en na de introductie van de Mavic 2, Mavic Mini is er nu de Mavic Air 2. In deze review bekijken we of de Mavic Air 2 nog altijd het predikaat ‘ultieme 4K travel drone’ verdient en hoe deze drone zich verhoudt tot de andere drones in de Mavic-serie.
13e DJI drone review
We hebben het even nagekeken, maar de Mavic Air 2 is alweer de dertiende drone van DJI die we reviewen. In de loop der jaren hebben we DJI zien uitgroeien tot de onbetwiste marktleider op het gebied van consumentendrones en dat is niet zonder reden: de toestellen zijn relatief eenvoudig in gebruik, zijn toonaangevend qua prestaties en niet onbelangrijk: de toestellen worden steeds kleiner en lichter, en daarmee inherent veiliger.
Zoals altijd beginnen we met een eerste indruk van de drone, gevolgd door een bespreking van de functionaliteiten en onze gebruiksimpressie, met daarbij de nodige voorbeelden. Daarna vergelijken we de specificaties van de Mavic Air 2 met een aantal andere drones in dit segment. We sluiten af met een conclusie.
Eerste indruk
De Mavic Air 2 is qua uiterlijk, gewicht en omvang een kruising tussen de Mavic Mini en Mavic 2. Met 570 gram is de drone niet bepaald zwaar te noemen, maar het is jammer dat DJI de drone niet onder de halve kilo heeft weten te houden, in verband met de aankomende Europese droneregelgeving (meer hierover in de conclusie). Qua looks is de Mavic Air 2 niet bepaald een vooruitgang ten opzichte van de eerste generatie Mavic Air. Niet dat dit nu een doorslaggevend aspect is bij de aankoop van een drone, maar het oog wil toch ook wat.
De armen met daaraan de motoren klappen uit zoals we gewend zijn: de voorste armen draaien van de body weg, de achterste armen moet je onderlangs uitklappen. Bij het monteren van de propellers is het even opletten geblazen: de linksdraaiende props kunnen namelijk per ongeluk geplaatst worden op de rechtsdraaiende motoren (en vice versa). Let dus op de kleurcodering. De accu plaats je bovenin, zoals bij de Mavic 2. Aan de achter- en voorzijde vinden we sensoren voor de obstakeldetectie, en ook aan de onderkant zijn er sensoren zichtbaar. De camera tenslotte is gemonteerd op een drie-assige gimbal.
Camera
Natuurlijk zijn we het meest benieuwd naar de cameramodule van de Mavic Air 2. Deze is voorzien van een Sony Quad Bayer CMOS sensor met een diagonaal van 1/2”: iets groter dus dan de sensor van voorganger Mavic Air. De camera heeft een vast diafragma van f/2.8. De beeldhoek is 84º. Het is mogelijk om ND filters te plaatsen om de lichtinval te beperken. Bij de Fly More Combo krijg je een drietal ND filters meegeleverd, die hoef je dan dus niet meer los te kopen.
Qua cameraspecs biedt de Mavic Air 2 een hele vooruitgang. 4K filmen kan nu in 50 of 60 frames per seconde (fps). Nieuw is een slow motion mode, waarbij framerates van 120 en 240 fps mogelijk zijn. De maximale resolutie gaat dan wel omlaag naar 1080p HD. Ook nieuw is de mogelijkheid om HDR videobeelden te maken, met extra dynamisch bereik. Dat kan tot 4K, maar dan met maximaal 25/30 fps.
Videobeelden worden met de H.264 of efficiëntere H.265 HEVC codec weggeschreven. De bitrate is iets omhoog gegaan: deze bedraagt nu 120 Mbps (let wel: in de 120 en 240 fps slow motion modes is de bitrate slechts 12,5 Mbps). Je kunt kiezen uit het mov of mp4 formaat. Qua kleurregistratie zijn de opties beperkt tot D-Cinelike en Normal: geen mogelijkheid om in D-log te filmen dus.
In de fotomodus kun je kiezen uit 12 megapixel resolutie of 48 megapixel superresolutie. Dit is te danken aan de Sony IMX586 sensor die we ook al aantroffen in de Autel Robotics EVO 2 8K. De Mavic Air 2 biedt ook allerlei mogelijkheden om panorama’s te maken, tot en met 360º foto’s aan toe. Het ISO bereik loopt van 100-6400, en je kunt opnamen wegschrijven in jpg of raw formaat.
De beelden die je maakt worden opgeslagen op een microSD kaartje. Ook beschikt de drone over 8 GB intern geheugen.
Controller en DJI Fly app
De zender heeft een radicaal nieuw ontwerp gekregen. DJI neemt afscheid van het model controller dat je gewend bent van de andere drones in de Mavic serie, waarbij je de smartphone aan de onderzijde in twee uitklapbare armpjes klemt. De controller is een stuk forser en de telefoon plaats je nu in een uitschuifbare klem aan de bovenzijde. Daar is wat voor te zeggen, want je zult tijdens het vliegen vaak op je scherm kijken en dan is het fijner dat het scherm boven de sticks is gesitueerd.
Op de voorzijde van de controller vindt je naast de twee afneembare sticks een programmeerbare functieknop, de return to home (RTH) button, een schakelaar waarmee je kunt switchen tussen Tripod, Normal en Sport mode, de power button en een knop waarmee je kunt schakelen tussen foto en video. Op de bovenzijde vindt je een draaiwiel waarmee je de gimbal kunt kantelen en een knop om een foto te maken of een opname te starten. Er is niet voorzien in een informatiedisplay met daarop de resterende accuduur, signaalsterkte en telemetrie: daarvoor moet je in de DJI Fly app zijn.
Voor de communicatie met de drone maakt de controller nu gebruik van OcuSync 2.0. Dat is een hele vooruitgang ten opzichte van de wifiverbinding van de vorige generatie Mavic Air en de Mavic Mini. OcuSync levert een veel groter bereik (een paar kilometer in ideale omstandigheden) en een storingsvrije 1080p beeldverbinding.
Om de instellingen te wijzigen in het beeld te bekijken maak je gebruik van de DJI Fly app (beschikbaar voor Android en iOS). Dit is eigenlijk een uitgeklede versie van DJI GO 4, die door alle toeters en bellen behoorlijk onoverzichtelijk begon te worden. De menu’s van DJI Fly zitten wat logischer in elkaar en sommige functies zoals ActiveTrack kun je direct vanuit de cameraweergave oproepen.
Vliegprestaties
Dankzij de low noise propellers is de Mavic Air 2 behoorlijk geluidsarm te noemen. Maar belangrijker: het geluid is veel aangenamer in vergelijking met het zeurende geluid van voorganger Mavic Air, door het lagere toerental van de motoren. De vliegtijd per accu is behoorlijk: je haalt zeker 25 minuten met nog meer dan voldoende ‘juice’ in de accu om veilig terug te keren.
Een ander positief punt is dat de Mavic Air 2 wel een briesje kan hebben. Tijdens één van de testvluchten stond er windkracht 4 met pieken van 5 Bft, en daar had de drone weinig moeite mee. Dat uit zich ook in de maximale vliegsnelheid van 68 km/uur in de Sport mode: hetzelfde als bij grote broer Mavic 2. Fijn is dat je tijdens het vliegen met de Mavic Air 2 het idee hebt dat je met een veel grotere en zwaardere drone aan het vliegen bent (iets wat bij de Mavic Mini ook al opviel).
Fotograferen
De Mavic Air 2 biedt meerdere mogelijkheden om foto’s te maken. In de standaard instelling maak je foto’s met een resolutie van 12 megapixels (4.000 x 3.000). Het is ook mogelijk om te fotograferen in 48 megapixels (8.000 x 6.000). Staar je niet blind op deze optie: normaal gesproken wordt de output van 4 beeldelementen samengevoegd tot 1 pixel, om zodoende ruis binnen de perken te houden. In de 48 megapixel modus gaat de scherpte in theorie vooruit, maar in de praktijk wordt de beeldkwaliteit er niet per se veel beter op.
Naast single exposure opnamen kun je ook foto’s maken in burst mode (ideaal voor actiefotografie) en automatic exposure bracketing (AEB), met 3 of 5 verschillende belichtingsinstellingen. Nieuw is de SmartPhoto instelling. Hierbij analyseert de drone het beeld en kiest zelf de meest optimale instellingen. Daarbij wordt HDR ingeschakeld bij contrastrijke situaties en bij weinig licht wordt HyperLight geactiveerd, waardoor beeldruis wordt voorkomen.
Panorama’s
Liefhebbers van panoramafotografie komen goed aan hun trekken. De Mavic Air 2 biedt Vertical (3×1), Wide (3×3), 180° Panorama (3×7) en Sphere (3×8+1). Tijdens het maken van de opnamen wordt HDR gebruikt. De foto’s worden automatisch gestitched, maar het is ook mogelijk om de bronfoto’s te bewaren in jpg of raw formaat om de panorama’s na afloop zelf te stichten met gespecialiseerde software zoals PTGui.
Met de Sphere mode kun je 360º luchtfoto’s maken. Nieuw is dat ook hier gebruik wordt gemaakt van HDR, wat een welkome toevoeging is gezien de grote contrastverschillen tijdens het maken van de afzonderlijke foto’s. De drone weet de foto’s heel fatsoenlijk aan elkaar te stitchen, zoals je in onderstaande viewer kunt zien.
4K 50 fps video
De Mavic Air 2 is de eerste drone in de Mavic-serie die 4K video kan opnemen met 50 of 60 frames per seconde (fps). Dat wil zeggen dat de beelden veel detail hebben en desgewenst met een factor twee vertraagd kunnen worden zonder dat het beeld schokkerig wordt. Een ander voordeel van 4K is dat je digitaal kunt ‘inzoomen’ door een beelduitsnede te maken, maar dat gaat natuurlijk wel ten koste van de resolutie (maar als je eindproduct een 1080p HD video is, dan is dat geen probleem). Onderstaande video werd opgenomen in 4K 50 fps met automatische settings voor witbalans en belichting. De beelden werden niet nabewerkt.
HDR video
Een kleine beeldsensor heeft als nadeel dat het dynamisch bereik beperkt is. In contrastrijke settings (zon en schaduwen) loop het het risico dat delen van het beeld al snel onder- of juist overbelicht raken. De Mavic Air 2 biedt als oplossing de mogelijkheid om HDR video op te nemen. HDR staat voor High Dynamic Range, hoog dynamisch bereik. Elke frame wordt meerdere keren belicht om zodoende zowel de donkere als lichte delen goed te kunnen weergeven.
Nadeel is dat de maximale framerate in het geval van HDR video 25/30 fps bedraagt, en dat je de belichting niet meer handmatig kunt instellen. In onderstaande video zie je het verschil tussen gewone video en HDR video, in beide gevallen in 4K 25 fps.
Ultra Slow Motion
Met name actiesporters zullen geïnteresseerd zijn in de mogelijkheid om ultra slow motion beelden op te nemen met de Mavic Air 2. De drone biedt de mogelijkheid om beelden op te nemen met 120 en zelfs 240 fps. De resolutie is in beide gevallen beperkt tot 1080p HD. Gezien de korte sluitertijd geldt wel dat je de beste resultaten krijgt als er genoeg licht is. Gebruik daarom in de meeste gevallen geen ND filters. Onderstaande video werd opgenomen in 240 fps.
HyperLapse
DJI heeft ervoor gekozen om een aansprekende feature van de Mavic 2 ook te implementeren in de Mavic Air 2, namelijk HyperLapse. Dit is intervalfotografie waarbij de drone langzaam een traject aflegt. Het resultaat is een timelapse-opname waarbij het camerastandpunt langzaam verandert. Je kunt daarbij kiezen voor Course Lock, waarbij de drone een recht traject aflegt, of Circle, dan vliegt de drone om een object heen. Je kunt ook waypoint missies instellen. Onderstaande video bevat een aantal HyperLapse opnamen waarbij de interval op 2 sec werd gezet, bij een lage vliegsnelheid. Er stond niet veel wind (ca 3 Bft), maar daar had de drone in deze modus toch wel veel last van.
FocusTrack
De Mavic Air 2 is dankzij FocusTrack in staat om automatisch een bewegend onderwerp te volgen of een rondje te vliegen rondom een statisch object. Deze functie voorziet in drie modi: ActiveTrack 3.0, Point of Interest (POI) 3.0, and Spotlight 2.0. Je activeert de functie door een vierkantje te trekken rondom het gewenste onderwerp en dan de gewenste modus te kiezen.
Tijdens het gebruik van ActiveTrack kun je de drone achter het onderwerp aan laten vliegen (Trace) of parallel mee te laten vliegen (Parallel). Ook is het mogelijk om de drone rondjes om het onderwerp te laten draaien (Point of Interest). Let op, want de drone heeft geen sensoren voor obstakeldetectie aan de zijkant. In voorwaartse vliegrichting is de Mavic Air 2 heel aardig in staat om obstakels te ontwijken, maar soms verliest de drone zijn lock op het onderwerp, zoals je in onderstaande video kunt zien.
QuickShots
Een andere functie die we al kennen van eerdere Mavic drones is QuickShots. Dit zijn automatische vliegfuncties voor het snel maken van een dronie of ander geinig filmfragment. De Mavic Air 2 biedt de volgende opties: Dronie, Circle, Helix, Rocket, Boomerang en Asteroid. In onderstaande video worden de QuickShots één voor één gedemonstreerd.
Bij Dronie en Rocket kun je instellen hoe ver cq. hoe hoog de drone van je vandaan moet vliegen. Met name bij Circle, Helix en Boomerang is het even opletten geblazen, aangezien de drone geen obstakels kan waarnemen in zijdelingse vliegrichting. Een ander nadeel van QuickShots is dat de resulterende video’s altijd worden opgenomen in HD 1080p 30 fps. Hogere resoluties en framerates zijn niet mogelijk.
Specificaties vergeleken met andere drones
De komst van de Mavic Air 2 maakt het weer een stuk lastiger om te kiezen. Wordt je volgende drone de ultralichte Mavic Mini, ga je voor de zoomfunctie van de Mavic 2 Zoom, kies je voor de Hasselblad-sensor van de Mavic 2 Pro of spreekt de veelzijdigheid van de Mavic Air 2 je aan? Of zoek je in verband met de aankomende Europese regelgeving toch een drone onder de 500 gram zodat je voorlopig in Open categorie A1 kunt vliegen? Onderstaande tabel helpt je verder als het gaat om het vergelijken van specificaties.
Conclusie
De Mavic Air 2 van DJI is zonder twijfel de meest veelzijdige drone die we tot nu toe hebben besproken. De drone biedt een breed scala van mogelijkheden om creatieve beelden te maken. De drone is eenvoudig in gebruik, maakt relatief weinig herrie, is relatief compact & lichtgewicht en biedt een lange vliegduur. De beeldkwaliteit is over de gehele linie subliem. Wat dat betreft zijn we geneigd om het predikaat ‘ideale 4K travel drone’ wederom toe te kennen aan deze tweede iteratie in de Mavic Air-serie.
Nadelen heeft de drone ook. Zo mis je zijwaartse obstakeldetectie, de ActiveTrack heeft het moeilijk zodra er teveel obstakels in het vliegpad opduiken en de camera heeft geen instelbaar diafragma (wat deels wordt goedgemaakt door het meeleveren van ND filters bij de Fly More Combo). De HyperLapse functie is helaas niet echt bruikbaar, tenzij het zo goed als windstil is. Hopelijk komt daar met een firmware-update verbetering in.
Het belangrijkste nadeel is dat de Mavic Air 2 geen C1 CE label heeft. Dat betekent dat met deze drone vanaf 31 december 2020 in Open categorie A2 valt (overgangsregeling voor legacy drones tussen de 500 gram en 2 kg). Dat betekent dat je minstens 50 m afstand moet houden van niet bij de vlucht betrokken mensen en dat je een relatief uitgebreid examen moet doen. Daar blijft het niet bij: na 1 januari 2023 mag je met de Mavic Air 2 alleen nog maar in Open categorie A3 vliegen, op 150 meter afstand van mensen en bebouwing.
In ons eindoordeel beperken we ons tot de werking van de drone. Dan komen we uit op de maximale score van 5 sterren. Of het ontbreken van een C1 CE label een reden is om de drone niet aan te schaffen, dat kunnen we niet voor je beoordelen. Iedereen moet daar zijn eigen afweging in maken. Het is hooguit jammer te noemen dat DJI hier verder niets over zegt.
Tenslotte is de drone die we hier hebben besproken nog niet voorzien van AirSense. Dat is een functie die ervoor zorgt dat je via de app een waarschuwing krijgt als er vliegverkeer nadert. Toekomstige versies van de Mavic Air 2 krijgen deze feature als het goed is wel, maar dan nog kun je er in onze contreien niet blindelings op vertrouwen.
Prijs en beschikbaarheid
Je kunt de drone rechtstreeks bij DJI bestellen in de DJI Store. De drone kost daar € 849,- voor de basisuitvoering, of € 1.049,- als je voor de Fly More Combo gaat. In dat geval krijg je een tweetal extra accu’s een draagtas, een extra propellerset, een setje ND filters en nog een paar handige accessoires erbij. Ons advies is om altijd voor de Fly More Combo te gaan. Als je nog niet zo zeker bent van je vliegkunsten, bestel dan DJI Care Refresh erbij, zodat je tegen geringe kosten een vervangende drone opgestuurd krijgt mocht je ooit onverhoopt crashen.
Een goede uiteenzetting van de drone majic air 2. Het blijft voor mij een moeilijke keus welke drone te nemen, vooral vanwege de reglementen die er aan staan te komen. De mini schijnt een drone te zijn die nogal eens de bereikbaarheid verliest met de controller.
Heb ook geen idee hoe zwaar de examens zijn die je er voor moet afleggen. Wat als je geen brevet hebt en er toch mee vliegt?
Met vriendelijke groet sjg.
Wat de examens betreft, daarover lees je hier wat meer: https://www.dronewatch.nl/2020/02/14/eu-droneregels-opleiding-en-examen-vanaf-1-juli-2020-verplicht-voor-bijna-alle-dronevliegers/
Als je na 31-12-2020 geen opleiding volgt maar toch met je drone gaat vliegen in de buitenlucht dan ben je in theorie strafbaar. Hoe de handhaving gaat uitpakken is natuurlijk zeer de vraag, en in de eerste periode zal je denk ik er met een waarschuwing vanaf komen.
Puike drone, prima en zeer gedegen review!
Maar ik heb net, om toch nog zonder een schriftelijke examen te kunnen vliegen, nog een klassieke mavic Air aangeschaft, tweedehands! Met de mini kun je toch te weinig dingen doen.
En ik hoop dat de Eu nog bij znnen komt en de regeling nog wordt aangepast zodat men een drone ook achteraf kan certificeren voor Eu normen met een Eu classificatie in de firmware.
Goeie review, alle belangrijke punten goed besproken. Één puntje, met DJI care wordt je drone niet kosteloos vervangen, dat kost je 89€ voor de eerste keer, en mocht het nogmaals gebeuren in hetzelfde jaar, dan kost het je 109€ om een vervangende drone te kopen. Nog steeds een no-brainer vind ik.
Dank, ik pas het aan!
Duidelijke review. Hoe zit het met de regelgeving als zometeen de airsense wel aanwezig is de air 2? M.a.w. kan het lonen om te wachten tot de nieuwere versies hier wel mee zijn uitgerust of heeft dit weinig voordeel?
De aan- of afwezigheid van AirSense heeft hier geen invloed op, want dit is geen requirement van het C1 label.
Supergave drone! Stond op het punt er gister 1 te kopen. Totdat ik over de nieuwe Drone regelgeving las. Ik wacht wel tot 1 januari 2021. Zonde om nu een nieuwe drone te kopen als die achteraf alsnog niet in de nieuwe regelgeving gaat vallen. Hoe denken jullie daar over?
Ha Robin, ik heb zelf toch maar de Mavic Air 2 besteld. Je kunt er ruim 2 jaar plezier van hebben en dat is best lang voor een drone. Maar ik kan natuurlijk niet in je portemonnee kijken 🙂
Dank voor je reactie Wiebe. En na die 2 jaar? Denk je dat ie dan nog wat opbrengt om te verkopen?
Ik heb redelijk wat ervaring met drones hoor. Heb een Phantom 3, Mavic Pro, Mavic Air, Mavic Zoom gehad. En heb deze goed kunnen verkopen. Heb nu een Mavic mini maar voor echt wat professionelere dingen is het toch niet genoeg.
Ik denk dat een drone zonder het tegen die tijd verplichte Cx CE label (dus zeg maar vanaf begin 2023) niet veel meer opbrengt. Dus iets sneller afschrijven dan normaal 😉
is er al wat meer bekend of airsense er opzit of niet. en of het er wel of niet opkomt