Pro

Primeur: voor het eerst dronevluchten boven Schiphol

De komende dagen wordt er voor het eerst met drones gevlogen boven het terrein van luchthaven Schiphol. Het gaat daarbij om testvluchten in de binnenring van het gecontroleerde luchtruim rondom de luchthaven. Doel is om te onderzoeken voor welke scenario’s drones kunnen worden ingezet en onder welke condities dat mogelijk is.

Testvluchten

In de toekomst kunnen drones mogelijk ingezet worden voor vliegtuiginspecties, inspecties van landingsbanen en ondersteuning bij de-icing. Daartoe is het essentieel dat de onbemande vluchten goed gecoördineerd worden met de luchtverkeersleiders, om ervoor te zorgen dat het onbemande luchtverkeer niet interfereert met het reguliere luchtverkeer.

Tot 24 juni worden daarom verschillende proefvluchten gemaakt boven het luchthaventerrein. De vluchten worden uitgevoerd door Dutch Drone Company, in nauwe samenwerking met Schiphol, Transavia en Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL). Er wordt gevlogen met verschillende typen drones. De risicoanalyse voor dit bijzondere experiment (SORA) werd opgesteld door AirHub. Er kwam zelfs een tijdelijke wetswijziging bij kijken.

Binnenring CTR

Niet eerder werd er legaal gevlogen in de binnenring van de CTR Schiphol. ROC-operators die het standaardscenario voor dronevluchten in CTR gebieden hebben geïmplementeerd mogen normaal gesproken alleen in de buitenring van deze CTR vliegen. Daartoe dient men eerst een vliegplan in te dienen en moet men tweezijdig radiocontact onderhouden met de verkeerstoren.

Maar zelfs die maatregelen zijn niet voldoende om in de binnenring te mogen vliegen. Een extra mitigerende maatregel die getest wordt, betreft de toevoeging van een Mode S transponder. Daardoor kunnen de luchtverkeersleiders continu de locatie en vliegrichting van de betreffende drone monitoren.

De testen zullen plaatsvinden op veilige afstand van start- en landingsbanen en rijbanen die in gebruik zijn voor vliegverkeer. Er zal zichtbaar getest worden op de verschillende aangewezen platformen en op verschillende hoogtes. Uit het onderzoek moet onder andere blijken hoe de procedures voor het gebruik van drones op luchthavens in de praktijk werken. Het doel is uiteindelijk om onbemand en bemand luchtverkeer op een veilige manier met elkaar te integreren.

Dutch Drone Delta

De proef maakt onderdeel uit van het innovatieprogramma Dutch Drone Delta. Deze coalitie werd opgericht om nieuwe toepassingen van drones te onderzoeken en mogelijk te maken. Zo werd vorige maand een eerste test uitgevoerd met het per drone afleveren van een pakketje op een schip dat voor anker lag in de Rotterdamse haven.

“Op Schiphol is momenteel 85% minder vliegverkeer ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Dat is enorm vervelend voor luchtvaartmaatschappijen en veel reizigers, maar biedt ons ook de kans een proef als deze uit te voeren. Op basis van deze proef willen we erachter komen of we met het gebruik van drones processen efficiënter, duurzamer en beter kunnen inrichten. We zijn blij met de tijdelijke regeling en trots dat we, samen met onze partners, deze proef zo snel hebben kunnen realiseren,” aldus Hassan Charaf, hoofd innovatie bij Royal Schiphol Group.

Schiphol wijst er tot slot op dat het voor dronevliegers zonder de juiste papieren niet is toegestaan om in het gecontroleerde luchtruim rondom de luchthaven te vliegen. En na 24 juni is ook de binnenring weer verboden gebied voor alle drones.

(foto’s: Schiphol Group)

Avatar foto

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is A1/A2/A3 gecertificeerd dronepiloot en beschikt over een exploitatievergunning voor de Specific categorie.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier