Drones maken voor het eerst ‘digital twin’ van Rijksmuseum

Door middel van drones is er voor het eerst een 3D scan gemaakt van het historische pand waar het Rijksmuseum te Amsterdam in huist. Nog niet eerder mochten er drones op die plek vliegen: het monumentale pand bevindt zich in de binnenring van CTR Schiphol, waarbinnen normaal gesproken geen dronevluchten zijn toegestaan.

Digitale tweeling

Een digital twin is een realistisch 3D computermodel van een gebouw. Eerst worden door middel van laserscanners en camera’s 3D puntenwolken en hoge resolutie foto’s verkregen. Aan de hand daarvan wordt dan een gedetailleerde digitale replica gegenereerd. Zo’n digital twin kan voor allerlei doeleinden worden gebruikt, zoals het bepalen van de onderhoudsbehoefte en het plannen van herstelwerkzaamheden.

Om een gebouw van alle kanten te kunnen inmeten is het essentieel om ook vanuit de lucht data te vergaren. Dat kan prima met behulp van drones. Probleem in het geval van het Rijksmuseum is dat het historische gebouw binnen de zogenaamde binnenring van het gecontroleerde luchtruim rondom Schiphol ligt. Normaal gesproken zijn dronevluchten in die binnenring bij wet verboden.

Unieke kans

Maar omdat Schiphol nu veel stiller is dan normaal, kon er onlangs een tijdelijke wetswijziging worden doorgevoerd die het mogelijk gemaakt om dronevluchten uit te voeren in de binnenring. In samenwerking met Dutch Drone Delta en specifiek Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL), de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) en Schiphol heeft AeroScan-zusterbedrijf MonuScan de gelegenheid aangegrepen om opnamen te maken van het Rijksmuseum.

Er werd gevlogen met twee drones: een Intel Falcon 8 voorzien van een Sony A7R mark IV camera en een Flying-Cam Sarah 4.0 UAV helikopter met een 100 megapixel Phase One camera aan boord. Bij de operatie waren zes man betrokken: een dronepiloot, twee ground controllers, een data handler, een safety manager en een RT-operator ten behoeve van de communicatie met de verkeerstoren van Schiphol.

De twee drones waarmee de vastgoedinspectie werd uitgevoerd. (Foto: AeroScan)

‘Radiocontact essentieel’

Het radiocontact met Schiphol is er niet voor de vorm, vertelt teamleider Mark Nicolai. “Op een gegeven moment kregen we een waarschuwing dat er een traumaheli moest landen op het Museumplein, pal voor het Rijksmuseum. Voor de veiligheid hebben we de drones direct aan de grond gezet.”

 

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is gecertificeerd (RPA-L) dronepiloot en beschikt over een volledige ROC vergunning.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier