GastbijdragePro

Gastauteur Denise Eikelenboom: “Ik wil de werelden van bemand en onbemand bij elkaar brengen”

Hoe kunnen drones en bemande luchtvaartuigen op een veilige manier in hetzelfde luchtruim vliegen? Wat kunnen de werelden van onbemand en bemand van elkaar leren? Hoe kunnen we ervoor zorgen dat onbemande luchtvaart maatschappelijk geaccepteerd raakt? Over deze en andere vragen gaat gastauteur Denise Eikelenboom met enige regelmaat schrijven op Dronewatch. We stellen Denise graag aan je voor!

Wie ben je? Wat is je achtergrond, hoe kwam je in aanraking met drones en waar houd je je nu mee bezig?

“Ik ben Denise Eikelenboom, 48 jaar, woon samen met Erik in Amsterdam en ik ben oprichter/eigenaar van Public Air Services.

Ik ben begonnen als helikoptervlieger bij de Koninklijke Marine. Na 10 jaar marine heb ik nog even civiel gevlogen, maar al snel besloten de managementkant op te gaan. Eén van de mooiste banen was directeur van ANWB Medical Air Assistance, de operator van de trauma- en ambulancehelikopters. Vanuit die rol kwam ik ook als eerste in aanraking met drones; in negatieve zin dan. Voor de operatie van de traumaheli, die anytime anywhere kan landen, waren (en zijn) drones een ‘safety issue’.

Aan de andere kant zag ik ook gelijk de mogelijkheden; met mijn achtergrond in bemande luchtvaart, de kennis van de geschreven en ongeschreven regels, denk ik een goede cross-over te kunnen maken tussen bemande en onbemande luchtvaart. Ik ben nu bezig met het verkrijgen van een BVLOS-approval (vergunning om met drones buiten het zicht te mogen vliegen) ten behoeve van surveillance vluchten.”

Denise in haar marinetijd (foto is gemaakt rond 1993/94)

Waar loop je tegenaan met je huidige plannen?

“Als eerste dat de Europese regelgeving voor drones is uitgesteld. Maar ook dat de benodigde SORA (Specific Operations Risk Assessment) veel detailinformatie vraagt, die niet altijd eenvoudig boven tafel te krijgen is. Dat maakt het lastig een goede SORA op te stellen.”

Hoe zie je de nabije toekomst op het gebied van onbemand vliegen voor je? Zie je de Europese regelgeving als een positieve stap of zie je ook pijnpunten?

“Ik zie harmonisatie van regelgeving als positief, maar de regelgeving zelf is best complex. Dat komt vooral doordat veel niet vastligt, maar kwalitatief en/of kwantitatief beargumenteerd moet worden waarom het veilig is. En dan is het maar afwachten of de autoriteiten het met je eens zijn. Hoe dat in de praktijk uitpakt wordt spannend. Ik zie dus vooral een verdere professionalisering van de sector ontstaan; alleen zo kan de sector veilig groeien.”

Over welke onderwerpen wil je op Dronewatch gaan schrijven? Voor welke doelgroep? Wat wil je bereiken?

“Ik wil graag de bemande en onbemande werelden bij elkaar brengen: wat is het verschil in regelgeving, hoe kunnen we samen in hetzelfde luchtruim opereren? Kunnen we leren van elkaar? Maar ook: wat kan onbemande luchtvaart betekenen voor verduurzaming van mobiliteit en wordt deze tak van luchtvaart uiteindelijk maatschappelijk geaccepteerd?

De blogs zijn voor iedereen, professional en hobbyist met interesse in drones, ongeacht de vraag of dat vanuit enthousiasme of zorg is. Ik hoop daarmee een dialoog op gang te brengen, maar ook lezers te verrassen met een wellicht andere blik op de zaak. Ik zie er naar uit!”

Binnenkort kun je de eerste bijdrage van Denise verwachten. Deze zal gaan over het grote verschil in regelgeving tussen bemand en onbemand luchtverkeer. En de problemen die Denise op dit vlak verwacht. 

Avatar foto

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is A1/A2/A3 gecertificeerd dronepiloot en beschikt over een exploitatievergunning voor de Specific categorie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier