Amerikaanse luchtvaartautoriteit voorziet vaste vliegroutes voor elektrische luchttaxi’s

Om personenvervoer middels verticaal opstijgende en landende elektrische luchttaxi’s (eVTOLs) te realiseren wil de Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA in eerste instantie een aantal vaste vliegroutes definiëren. Het voordeel van deze zogenaamde UAM corridors is dat er geen actieve bemoeienis van de luchtverkeersleiding voor nodig is. Vooralsnog geen integratie dus, maar segregatie.

UAM corridors

Het idee om eVTOLs in eerste instantie alleen langs vaste routes te laten vliegen is terug te vinden in de onlangs door de FAA gepubliceerde “UAM Concept of Operations” (ConOps). Dit is een document waarin de operationele aspecten rondom Urban Air Mobility worden gedefinieerd, samen met de te nemen veiligheidsmaatregelen. Het document werd onder andere in samenspraak met NASA en andere stakeholders opgesteld.

Het idee is dat elektrisch aangedreven luchttaxi’s niet zomaar alle kanten op gaan vliegen, maar alleen driedimensionale ‘snelwegen’ door de lucht gaan volgen, de zogenaamde UAM corridors. Het voordeel van deze aanpak is dat er in principe geen sprake is van actieve integratie van luchtverkeer: ander (bemand) luchtverkeer wordt simpelweg geacht deze corridors niet te doorkruisen.

Service providers

Een belangrijk onderdeel van de eerste versie van de ConOps betreft de installatie van UAM service providers. Dit zijn organisaties die de vluchtplanning ondersteunen en ervoor zorgen dat de verschillende luchttaxi’s op veilige afstand van elkaar blijven. Een beetje te vergelijken met de rol van U-space service providers (USSPs), zoals we die in de toekomst in Europa gaan zien.

Aanvankelijk zullen de luchttaxi’s nog niet autonoom rondvliegen, maar bestuurd worden door menselijke piloten. Deze kunnen wel terugvallen op een hoge mate van automatisering, in de vorm van elektronische uitwisseling van informatie met andere luchttaxi’s en de genoemde UAM service providers. Pas in een later stadium komen er mogelijkheden voor pilootloze eVTOLs.

Nieuwe luchtruimindeling

Het idee van een eigen luchtlaag voor pakket- en personendrones komt overigens niet helemaal uit de lucht vallen. E-commercegigant Amazon stelde een paar jaar geleden al een nieuwe luchtruimindeling voor, gebaseerd op verschillende lagen. Dat idee leidde toen tot veel weerstand bij belanghebbenden in de traditionele luchtvaart.

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is gecertificeerd (RPA-L) dronepiloot en beschikt over een volledige ROC vergunning.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier