Pro

EASA publiceert eerste voorstel aangaande certificering van Light UAS

De Europese organisatie voor luchtvaartveiligheid EASA heeft een eerste versie gepubliceerd van een document waarin de certificering wordt besproken van zogenaamde Light UAS. Dit zijn drones met een maximaal gewicht van 600 kg, waarmee men in de Specific of Certified categorie wil gaan vliegen. Daarbij kan gedacht worden aan inspectiedrones of drones die goederen vervoeren.

Luchtwaardigheid

De Europese regelgeving voor drones is opgedeeld in drie verschillende risicocategorieën. De Open categorie betreft dronevluchten met een zeer laag risico. Drones waarmee in deze categorie gevlogen wordt hoeven niet gecertificeerd te worden, maar hoeven vanaf 1 januari 2023 alleen te voldoen aan bepaalde producteisen (de zogenaamde Cx CE labels). Hoe hoger het gewicht van de drone, des te strenger de producteisen en eisen ten aanzien van de vluchtuitvoering.

Voor de Specific en Certified categorieën ligt dat anders. Deze categorieën voorzien immers in de mogelijkheid om bijvoorbeeld met zwaardere drones boven mensen, spoorlijnen of industriegebieden te vliegen. Om het risico op incidenten te minimaliseren bij dat soort vluchten, moet de operator eerst kunnen aantonen dat de drone luchtwaardig is. Daarbij komt certificering om de hoek kijken.

Hoe het certificeringsproces eruit zou kunnen zien, wordt beschreven in de Special Condition Light UAS. Omdat er naar verwachting veel verschillende typen en modellen drones ontwikkeld zullen worden, waarmee zeer uiteenlopende typen vluchten zullen worden uitgevoerd, is het document zo generiek mogelijk opgesteld. In een latere fase worden er meer gedetailleerde eisen ten aanzien van ontwerp en werking opgesteld.

Consultatie

Volgens EASA-directeur Patrick Ky maakt het voorstel deel uit van het streven om drone-operaties boven de bebouwde omgeving of buiten het zicht van de piloot op een veilige manier mogelijk te maken. “Veel bedrijven onderzoeken de inzet van drones om bepaalde processen te stroomlijnen. Daarbij is het van belang dat mensen of objecten op de grond niet in gevaar worden gebracht, en dat de overlast tot een minimum beperkt blijft”, aldus Ky.

Het document is op 20 juli aan het publiek aangeboden ter consultatie. Tot 30 september 2020 kan men feedback geven op het voorstel. Daarna wordt het voorstel omgezet in een definitieve Certification Specification (CS).

(coverfoto: Bell Helicopter 2019)

Avatar foto

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is A1/A2/A3 gecertificeerd dronepiloot en beschikt over een exploitatievergunning voor de Specific categorie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier